یک روز خوب به نام «روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان» در مراکز کانون استان اردبیل

۱۸ تیر به‌عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام‌شده است. روزی که مقارن است با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده خوب کشورمان در سال ۱۳۸۸ و به همین مناسبت در مراکز کانون پرورش فکری استان اردبیل، ویژه‌برنامه‌هایی در فضای مجازی و حضوری برای اعضا اجرا شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان نیر

با توجه شیوع ویروس کرونا در کشور و اجرای فعالیت‌ها به‌صورت مجازی، در کانون پرورش فکری شهرستان نیر، برنامه‌هایی در راستای شناساندن روز ادبیات کودک و نوجوان به اعضا توسط مریم شکیبایی و لیلا هامونی در گروه‌های مجازی اجرا شد.

معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی، معرفی ایام و وقایع روز ادبیات کودکان و نوجوانان، معرفی کتاب‌های مهدی آذریزدی و به اشتراک‌گذاری تصاویر آن‌ها،  پخش پویانمایی‌های مشاهیر، یک کلاغ چهل کلاغ و نقد و بررسی آن، به اشتراک‌گذاری داستان خرگوش باهوش به‌صورت مصور ازجمله فعالیت‌هایی بود که به‌منظور ارج نهادن به مقام نویسندگان و افزایش اطلاعات عمومی اعضا اجرا شد.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک کانون شهرستان کوثر

همچنین در مرکز شماره یک کانون شهرستان کوثر نیز روز ادبیات کودک و نوجوانان در ۴ گروه مجازی گرامی داشته شد و اعضا باشخصیت و آثار گران‌قدر استاد فقید مهدی آذر یزدی نویسنده بزرگ کودک و نوجوان آشنا شدند.

در این ویژه‌برنامه‌ها، مجموعه کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» برای اعضا معرفی‌شده و پی‌دی‌اف این کتاب دانلود شده و در گروه مجازی بارگذاری و روخوانی شد.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون گرمی

بر اساس این گزارش، برنامه‌های متنوعی به‌صورت مجازی و حضوری با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کانون گرمی برگزار شد. معرفی شخصیت و مجموعه آثار این نویسنده بزرگ به‌صورت کلیپ در فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و همچنین خواندن داستان بازنویسی شده این استاد توسط اعضا به‌صورت حضوری در مرکز از برنامه‌های اجراشده توسط مربیان فرهنگی و ادبی مرکز گرمی بود.

در پایان مربی ادبی داستان موش آهن خور از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را  برای اعضا به‌صورت حضوری قصه‌گویی کرد. 

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره چهار کانون اردبیل

مرکز شماره چهار کانون اردبیل نیز به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، گرامیداشت یاد و خاطره مهدی آذر یزدی، ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و ادبی را در راستای شناساندن هرچه بیشتر این شخصیت بزرگ و نامی ادبیات کشور برای اعضا انجام داد.

معرفی ایام و وقایع و دلیل نام‌گذاری روز ۱۸ تیرماه به این عنوان، معرفی شخصیت و زندگینامه در قالب کلیپ و خوانش متن، تعریف یکی از قصه‌های چهارده معصوم از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» ازجمله  فعالیت‌های کارگاه مجازی مرکز بود.

در ادامه، کارگاه نوشتن خلاق با انتخاب قصه‌ی زنبور و مورچه توسط مربی ادبی مرکز برگزار شد و از اعضا خواسته شد تا آن‌ها هم یک قصه‌ی زیبا درباره مورچه‌ها که باهم همسایه هستند بنویسند. دیگر فعالیت کارگاه مجازی ادبی، برگزاری کارگاه داستان‌نویسی بود که در این کارگاه، قصه‌ی فریب روباه از کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب از گلستان و ملستان انتخاب‌شده و موردنقد قرار گرفت، سپس مربی از اعضا خواست با موضوع همین قصه یک داستان بنویسند.

- مرکز فرهنگی‌هنری کانون دولت‌آباد

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت‌آباد ویژه‌برنامه بزرگداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان را باهدف تجلیل از استاد مهدی آذریزدی، نویسنده صاحب‌نام کشور در عرصه‌ی کودکان و نوجوانان برگزار کرد.

کریم اصلانزاده مربی مسئول کانون دولت‌آباد در مورد ادبیات کودک، پیشینه‌ی و نام‌گذاری آن، توضیحاتی ارائه کرد و در ادامه ضمن توصیه جدی به کودکان و نوجوانان مبنی بر مطالعه هدفمند، عنوان کرد: کسانی که کتاب می‌خوانند و مطالعه می‌کنند، می‌توانند زیباتر بیندیشند و مسیر درست زندگی را بهتر تشخیص بدهند.

گفتنی است، قصه‌گویی از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» با عنوان علاج گدایی، پخش کلیپ تهیه‌شده از سرگذشت مهدی آذر یزدی و روخوانی آثار آن مرحوم از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره سه کانون اردبیل

به مناسبت گرامیداشت روز ملی ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت زنده‌یاد مهدی آذریزدی، فعالیت‌های فرهنگی و ادبی به‌صورت مجازی در مرکز شماره ۳ کانون اردبیل اجرا شد.

در این فعالیت‌ها که با حضور اعضای مرکز در گروه‌های مجازی برگزار شد، باراهنمایی و اعلان قبلی توسط مربی فرهنگی، هر یک از اعضای با ذکر اسامی نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان و با ارائه زندگی‌نامه و آثار، به معرفی یکی از این چهره‌ها اقدام کردند.

همچنین در ادامه همین فعالیت‌ها ضمن بحث و گفتگو و تشریح اهمیت مطالعه، به نقش کتاب‌خوانی به‌عنوان زمینه‌ساز تفکّر و خلاقیت کودکان و نوجوانان تأکید شد.

در بخش دیگری از فعالیت‌های فرهنگی مرکز کتاب این پسر چقدر کتاب می‌خورد از انتشارات کانون پرورش فکری معرفی و در مورد سبک داستان، تصاویر و محتوای کتاب بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

در همین راستا، فعالیت‌های ادبی مرکز نیز با به اشتراک گذاشتن تصاویری از آقای مهدی آذریزدی و ارائه توضیحاتی در مورد زندگی‌نامه وی به‌عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران همراه بود. در این برنامه اعضا با مهم‌ترین کتاب‌های او، یعنی مجموعه «کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» آشنا شدند.

در ادامه این ویژه‌برنامه، منیره هاشمی از شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان که مجموعه آثارش در دسترس اعضای قرار دارد؛ معرفی شد و اعضا با چهره و کتاب‌های او آشنا شدند. در پایان، اعضای کارگاه نوشتن خلاق، اشعار منیره هاشمی از کتاب «آقای تابستان» را روخوانی کرده و با الهام از این اثر به توصیف خیالی آقای تابستان پرداختند.

- مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون شهرستان کوثر

به مناسبت هجدهم تیرماه، روز ادبیات کودک و نوجوان و بزرگداشت مرحوم مهدی آذریزدی، برنامه‌های متنوع فرهنگی در چهار گروه مجازی در مرکز شماره دو کانون شهرستان کوثر انجام گرفت.

مربی امور فرهنگی با قرار دادن عکس مرحوم آذر یزدی در صفحه مجازی و معرفی مختصری از زندگینامه او، در قالب «مسابقه پرسش و پاسخ از اعضا» به معرفی شخصیت آن مرحوم پرداخت.

معرفی آثار مکتوب توسط مربی و اعضا، بارگذاری کتاب بازآفرینی کلیله‌ودمنه از کتاب «قصه‌های خوب، برای بچه‌های خوب» در ۲ گروه مجازی نوجوان و همچنین روخوانی بخشی از داستان خرگوش باهوش توسط اعضای نوجوان دختر گروه مجازی ازجمله این فعالیت‌ها است.

به‌روز می‌شود ...

                                       

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =