بازآفرینی به فرهنگ های بومی اصالت می بخشد

مجید ذاکری:کودک و نوجوان امروزی درک متفاوتی از قصه گویی دارد و یک قصه گوی ماهر با افزایش باور پذیری در قصه تاثیر بیشتری بر مخاطب خود می گذارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ دومین نشست مجازی انجمن قصه گویی شاخه هرمزگان توسط ناهید پذیرایی کارشناس فرهنگی استان  و با حضور  مجید ذاکری نویسنده و پژوهشگر قصه های بومی  و کارشناس هنری و سینمایی حوزه هنری  و قریب به ۳۸ مربی فرهنگی هنری و ادبی  سراسر استان صبح روز چهارشنبه ۸  مرداد ماه برگزار شد.
به گفته ناهید پذیرایی مسئول انجمن قصه گویی استان هرمزگان این  نشست با هدف شناخت اصولی و آموزش شیوه های بازآفرینی در قصه ها به شکل یک کارگاه چهار جلسه ای مجازی برنامه ریزی شده است.
مسئول انجمن قصه گویی استان افزود: شرکت کنندگان در این سلسه نشست ها در  پایان به قصه های بازآفریده و مناسب نقل دست خواهند یافت و خود را برای بیست و سومین جشنواره قصه گویی استانی آماده می کنند.
در ابتدای این نشست که با حضور مربیان قصه گو سراسر استان تشکیل می شد؛ ذاکری ضمن تشکر از ارسال فایل های صوتی قصه گویان از کتاب "مرغابی کارلینه" نوشته تیلده میشلز نقاط قوت و ضعف آثار را بررسی کرد.
این ترانه سرای هرمزگانی با تاکید بر اهمیت جایگاه باور پذیری در قصه گویی اظهار داشت: کودک و نوجوان امروزی درک متفاوتی از قصه گویی دارد و یک قصه گوی ماهر با افزایش باور پذیری در قصه تاثیر بیشتری بر مخاطب خود می گذارد.
ذاکری افزود: یک قصه گوی خوب با کلامش اعجاز می کند و باید شور و هیجان را به گونه ای به مخاطب تزریق کند و او را مسحور قصه خود نماید، که مخاطب لحظه ای از قصه غافل نشود.
این نویسنده هرمزگانی با اشاره به آفرینش گری قصه گو افزود: تنها زمانی صمیمیت در جریان قصه گویی اتفاق می افتد که قصه گو درک درستی از قصه و مخاطبش داشته باشد.
مجید ذاکری با اشاره به اهمیت ورودی قصه گویی اظهار داشت: شروع خوب در قصه گویی راز موفقیت یک قصه گوست و در واقع این گونه می توان مخاطب را در جریان قصه گویی با خود همراه ساخت.
وی همچنین افزود: نه تنها شروع قصه گویی مهم است بلکه پایان بندی هم جایگاه مهمی دارد و در واقع تاثیر گذاری قصه گویی در آنجا رقم می خورد.
ذاکری در همین رابطه گفت: دیگر زمان نرسیدن کلاغ به خانه اش گذشته است؛ یک قصه گویی توانمند  آن چنان در پایان قصه گویی ضربه نهایی را می زند که پیام قصه تا همیشه در ذهن مخاطب حک شود.
وی همچنین با اشاره به شیوه صحیح بازآفرینی اظهار داشت: قصه گو برای بازآفرینی باید درک درستی از قصه داشته باشد و در واقع کم و زیاد کردن روایت ها بازآفرینی نیست.
این پژوهشگر ادبیات بومی گفت: در بازآفرینی باید حق مطلب ادا شود و قصه گو باید به شخصیت ها هویت ببخشد و  متناسب با هر شخصیت دیالوگ ها را تنظیم شود.
وی با برشمردن فواید بازآفرینی افزود: در جریان بازآفرینی قصه ها جذابیت بیشتری پیدا می کند و در واقع بازآفرینی به فرهنگی های بومی اصالت می بخشد.
در پایان این نشست دو ساعته مدرس نشست به سئوالات قصه گویان پاسخ داد و قرار شد فراگیران در جلسه آینده قصه "مرغابی کارلینه" را با رویکردی جدید و منطبق با منطقه ای که در آن زندگی می کنند بازآفرینی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =