اتوبوس‌های نشاط با هدف شادی کودکان، در خیابان‌های شیراز  به‌حرکت درآمد

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس، شهرداری وشورای شهر شیراز، دانشگاه علوم پزشکی، سپاه فجر استان و معاونت پیشگیری از وقع جرم دادگستری فارس، شش دستگاه اتوبوس نشاط اجتماعی ویژه کودکان و نوجوانان وارد خیابان‌های شیراز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس، در راستای خدمت به مناطق محروم و کم‌برخوردار و درخواست‌های پی‌درپی دو سال گذشته از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس از شهرداری شیراز با هدف اختصاص اتوبوس و تجهیز آن به سینما سیار، نتیجه این تلاش به ثمر نشست و با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین دستگاه‌های فرهنگی، اشتراک مساعی فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان در راستای نشاط اجتماعی شکل گرفت.

این اتوبوس‌ها با هدف تقویت و توسعه نشاط اجتماعی، غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، توسعه عدالت شهری، تقویت هویت شهری، توسعه سرمایه فرهنگی در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار، افزایش سرانه فرهنگی، تقویت جامعه مدنی و مؤسسات فرهنگی- اجتماعی و افزایش اعتماد اجتماعی مردم به شهرداری راه‌اندازی شده‌اند.

با توجه به این که محلات کمتر برخوردار و حاشیه‌نشین، نیازمندی‌های فرهنگی بیشتری نسبت به سایر نقاط شهر دارند و اتوبوس‌های این طرح، طی تفاهم‌نامه‌ای چندجانبه با مدیریت و نظارت شهرداری شیراز  وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جهت اجرای برنامه در اختیار نهادهای مدنی و فعالان حوزه کودک که شامل سمن‌ها و مؤسسات فرهنگی هنری هستند قرار می‌گیرند تا به شکل سیار به ارائه خدمات اجتماعی در محلات حاشیه‌نشین و کم برخوردار شیراز بپردازند. ‌

این اتوبوس‌ها از طراحی داخلی ویژه‌ای برخوردار هستند که این قابلیت باعث شده علاوه بر افزایش ظرفیت سرنشینان، از توانایی‌هایی همچون ارائه خدمات سینمای سیار با پخش فیلم‌های آموزنده ایران و جهان نیز برخوردار باشند.

اتوبوس‌ها دارای کتابخانه سیار با مجموعه‌ای از بهترین کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان در بخش جهانی، کشوری و استانی هستند، همچنین دارای بخش بازی‌خانه با ارائه بهترین بازی‌های فکری و محیطی و بخش نمایشگاه سیار، جهت نمایش آثار نقاشی کودکان، کاردستی‌ها و صنایع کودکان هستند.

تلاش شده که این اتوبوس‌ها با بهترین کیفیت و متناسب با استانداردهای روز دنیا و یونیسیف تجهیز شوند که این تجهیزات شامل ایمنی و راحتی صندلی‌ها برای کودکان، سیستم صوتی، تهویه مناسب و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی است.

نوع طراحی و تصویرپردازی این اتوبوس‌ها متناسب با سنین کودکی است و تلاش شده تا رنگ‌پردازی‌ها، طراحی و تصاویر نصب شده بر روی بدنه بیرونی اتوبوس‌ها، کاملا بومی و کودکانه باشد تا علاوه بر جذابیت، باعث  ایجاد حس خلاقیت در کودکان شود.

آنچه در این اتوبوس‌ها آموزش داده می‌شود، توسط متولیان و متخصصین حوزه فرهنگی و اجتماعی و با نظارت شورای اسلامی پنجم و شهرداری (سازمان فرهنگی) و با هدف درونی‌سازی هنجارها و رفتارهای شهروندی‌ و پرورش و تقویت پتانسیل‌های عظیم اجتماعی کودکان و نوجوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =