سپید سرایان نوجوان، مطالعه آثار موفق را سرلوحه کار خود قرار دهند

انجمن شعر هرمزگان با حضور اعضای علاقمند مراکز بندرعباس، فین و قشم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ دومین انجمن شعر مجازی هرمزگان با حضور سهیلا والی زاده کارشناس آفرینش های ادبی استان لرستان، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار برگزار شد.

فاطمه غلامزاده نخلی کارشناس آفرینش های ادبی کانون هرمزگان در این رابطه گفت: این انجمن با حضور ۳۲ نفر از شاعران و منتقدان نوجوان و جوان و ۶ نفر از مربیان ادبی استان برگزار  شد.

غلامزاده نخلی در ادامه افزود : در این انجمن ستاره مدنی، انیس موحدی، مبینا عباسی، عالمه احمدی نژاد، همایون جعفرپور، ریحانه میرشکاری و رویا محمدی آثار خود را خواندند.

وی گفت:خوانش آثار، ارائه نظرات توسط  اعضا و گفتگوی صمیمی و نقدهای  منصفانه ی سهیلا والی زده لحظه هایی سرشار از شاعرانگی و فهم بیشتر شعر را برای مخاطبان به همراه داشت.

در ابتدای این انجمن دو قطعه غزل توسط ستاره مدنی خوانش شد. سپس سهیلا والی زاده در رابطه با این دو غزل گفت: این قالب طی قرن ها یادآور زیباترین شعرها برای ما فارسی زبانان بوده؛ اما چون از زمانی که رودکی "بوی جوی مولیان" را سروده قرن ها می گذرد ما نمی توانیم به همان زبان کهنه شعر بگوئیم هرچند متاسفانه برخی از شاعران به همان زبان کهنه شعر می گویند.  

وی در همین رابطه افزود: اما چیزی که شعر ستاره  مدنی را مجزا می کند زبان امروزی شعر است، وزنی نه چندان کوتاه و نه چندان بلند که از حوصله ی مخاطب خارج باشد.  

به عقیده ی والی زاده، ستاره مدنی از مهارت های زبانی و تصاویر حسی خوبی بهره گرفته و چیزی که باز هم شاعر موفق به ارائه ی آن در شعر شده؛ تجسم است که از شروط مهم تخیل است و مخاطب  شریک لذت شعر و تخیل شاعر شده است.

با توجه به این که حجم آثار خوانده شده در قالب سپید بود والی زاده گفت: نیما مانیفست شعر نو را به جامعه ی ادبی بخشید هر چند شاعران ما خودشان را از قید و بند وزن و قافیه رها کردند اما فقط شکل قافیه و وزن تغییر کرد و به ضرورتی که درشعر کلاسیک رعایت می شد این تقید وجود نداشت.  

والی زاده گفت:این قافیه و وزن هنوز هم برای بعضی از دردها و عواطف می توانست محدود کننده باشد و این قالب سپید بود که خودش را از قید وزن و قافیه آزاد کرد.

والی زاده افزود :در شعر سپید باید عنصر اندیشه، عاطفه، تصویر و تخیل قوی تری داشته باشیم و شعر وقتی شعر می شود که شاعرحرفی متمایز از دیگران گفته باشد.

وی تاکید کرد :شاعران نوجوان و جوان باید مطالعه ی آثار موفق سپید را سرلوحه ی کار خود قرار دهند و دراین زمینه مطالعات بیشتری داشته باشند.  

در ادامه ی انجمن، منتقدین نوجوان و جوان به نقد آثار خوانده شده پرداختند و در این میان اهمیت زبان، محتوا، تخیل و ابداع ترکیب ‌های تازه چیزهایی بود که توسط اعضا مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

این شاعر و نویسنده کشوری در پایان ضمن ابراز خوشنودی بابت حضور در این انجمن گفت: نوجوانان و جوانان حاضر در این انجمن از قوه ی نقد خوبی برخوردارند که نشان دهنده ی تلاش مربیان و علاقمندی اعضاست.

شایان ذکر است نخستین جلسه مجازی انجمن شعر با حضور عبدالحمید انصاری نسب شاعر هرمزگانی و مربی کارگاههای شعر بندرعباس در ۱۵ اردیبهشت ماه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =