اعلام برنامه‌های مجازی هفته ملی کودک کانون پرورش فکری هرمزگان

برنامه‌های هفته ملی کودک امسال هرمزگان هم زمان با سراسر کشور از روز ۱۲ مهر با شعار «آینده را باید ساخت» و با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز می‌شود و تا روز ۱۷ مهر ۱۳۹۹ ادامه می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ هفته ملی کودک  امسال در استان هرمزگان همزمان با سراسر کشور با محوریت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و با شعار«آینده را باید ساخت» از ۱۲ مهر آغاز می‌شود.

هفته ملی کودک در استان هرمزگان فرصتی برای آموختن و در کنار هم قرارگرفتن فعالان این حوزه است تا بار دیگر عشق و مهربانی را در گوش آینده‌سازان این سرزمین نجوا کنند.

هفته ملی کودک و ۱۶ مهر به عنوان روز جهانی کودک، سال‌هاست در ایران از سوی کانون پرورش فکری و فعالان حوزه کودک و نوجوان  برگزار می شود تا کودکان ایران فضایی را برای آموختن، در کنار هم قرار گرفتن و بیان خواسته‌هایشان را بدست آورند.

این هفته فرصتی است تا کودکان به بزرگترها یادآور شوند که آن‌ها تصویر روشنی از آینده جهان‌اند و نادیده گرفتنشان به معنای نادیده انگاشتن آینده کشور است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان روز چهاشنبه در نشست هم‌اندیشی و اعلام برنامه‌های هفته ملی کودک در این استان که دراین اداره کل برگزار شد، هدف از برگزاری این هفته را آگاه‌سازی جامعه به این‌ مهم است؛ که پایه و اساس یک جامعه، توسعه و نگاه به آینده کودکان است. 

پروین پشتکوهی ادامه داد: اگر قرار است در آینده مانع آسیب‌های اجتماعی باشیم، جامعه پیشرفته و با چشم انداز زیبایی را بسازیم؛ باید از کودکی شروع کنیم.

وی گفت: تمامی فعالیت‌ها باید با هدف آینده‌سازی کودکان و نوجوان‌مان باشد، تا بتوانیم ادعا کنیم هم امروز و هم آینده را ساخته‌ایم.

وی با بیان این که فعالیت‌های کانون در هفته ملی کودک در هرمزگان به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: اگر قرار است جامعه‌ای آباد داشته باشیم از همین امروز باید حرکت‌هایمان را منسجم و با هدف برداریم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان بیان داشت: روز جهانی کودک تلنگری به بزرگترهاست که به حال و آینده کودکان و نوجوانان این سرزمین را جدی‌تر بپردازند.

پشتکوهی، تجهیز پایگاه کتاب‌خوانی در یک روستا، انعقاد تفاهم‌نامه راه‌اندازی مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان خمیر، برگزاری نمایشگاه آثار منتخب کانون در فضای مجازی ، نشست رسانه با موضوع سواد رسانه‌ای ویژه والدین و نوجوانان را بخشی از برنامه‌های این اداره کل در این هفته عنوان کرد.

 وی برگزاری نشست با سید مهدی شجاعی نویسنده کتاب آفتاب در حجاب، راه‌اندازی فروشگاه مجازی کانون با تخفیف ویژه هفته کودک، پیگیری طرح واکسیناسیون فرهنگی، هفته مشاوره برای کودکان و والدین در راستای فضای مجازی، مهرواره عکس کودک و فراهم نمودن بستر برای خدمات روستایی به کودکان روستایی از طریق سامانه kpf.ir در راستای طرح پیک امید خلیج را بخش دیگری از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته ملی کودک در هرمزگان اعلام کرد.

مدیرحوزه هنری هرمزگان نیز کودکان را سرمایه آینده یک جامعه دانست و گفت: کودکان امروز زیربنای نیروی انسانی برای آینده این کشور هستند و هرچه امروز برای این کودکان سرمایه‌گذاری کنیم آینده خود را تضمین کرده‌ایم.

انوشیروان پیش‌دار با بیان این که کودکان نخستین قشرآسیب‎پذیر درتمامی بحران و آسیب‌های اجتماعی هستند گفت: این درحالی است که کودکان بیش‌ترین تاثیر براجتماع دارند لذا باید کودکان را دریابیم.

وی گفت: فعالیت‌های هفته ملی کودک تنها به مرکز استان متمرکز نشود، بلکه ادارات و گروه‌های فعال در این حوزه باید به دل محلات و روستاها بروند تا کودکی که حتی یک بار به سینما و پارک نرفته از این فرصت استفاده کند.

مدیرحوزه هنری هرمزگان در این راستا به برگزاری ویژه برنامه نذر کتاب در حوزه هنری به مناسبت هفته ملی کودک اشاره کرد و افزود: در حوزه کتاب از ابراز هنر نیز می‌توان به خوبی استفاده کرد.

پیش‌دار ابرازداشت: البته در حوزه فضای مجازی هنوز بسترها و زیرساخت‌های لازم فراهم نیست، در روستاها و حتی همین شهر بندرعباس کودکانی هستند که امکانات مناسبی برای استفاده از فعالیت‌های مجازی ندارند که این خود نیز یک دغدغه جدی است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بندرعباس نیز با اشاره به اهمیت پیوستن بندرعباس به شبکه شهرهای دوستدار کودک گفت: شهر دوستدار کودک،شهری است که نیازهای کودکان را در کانون توجه قرار می‌دهد و زمینه‌ساز امنیت نشاط و لذت برای کودکان است.

اصغر حسینی‌پور با بیان این که براساس کمیسیون ماده پنج تمامی شهرک‌های جدید باید در  شهر دوستدار کودک لحاظ شود، افزود:این طرح تلاشی در راستای توسعه، مناسب‌سازی، بسترسازی از منظر کالبدی و اجتماعی شهر را برای فعالیت و پویایی کودکان آماده و می‌کند تا آن‌ها نیز مانند سایر شهروندان مطابق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی کنند.

حسین‌پور در ادامه عنوان کرد: تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در هفته ملی کودک عملیات احداث پارک مادر و کودک را آغاز کنیم و تا قبل از سال ۱۴۰۰ بخش عمده‌ای از کار انجام شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بندرعباس با اشاره به وجود ۳ پارک بانوان در سطح شهر بندرعباس، گفت: چند پارک شاخص (موضوعی) مانند پارک کتاب امسال به نتیجه می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مناسبی در راستای ایجاد زیرساخت‌های مخصوص کودکان در شهر وجود دارد که می‌توان با استفاده از فرصت‌های پیش روی شهرداری و کانون و در راستای شهر دوستدار کودک گام‌های اساسی برداشت.

کارشناس اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بندرعباس نیز از برگزاری اختتامیه سوگواره هیات‌های خانگی و تجلیل از برگزیدگان این سوگواره در ۱۶ مهر هم زمان با روز ملی کودک و اختتامیه جشنواره تابستانه یخ در بهشت در ۳۰مهرماه خبرداد.

 زهرا رییسی در خصوص برنامه خاص هفته ملی کودک به برگزاری چندین ویژه برنامه  با موضوعات برگزاری مسابقه «من شهرم را دوست دارم چون...»، برگزاری کارگاه آموزش مجازی مادر وکودک، آموزش کاردستی با مواد دور ریختنی با همکاری سازمان بازیافت و مدیریت پسماند به صورت مجازی اشاره کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان نیز در بخش پایانی این نشست و درجمع‌بندی نظرات با اشاره به وجود کرونا و ضرورت رعایت دستورات بهداشتی به ویژه حفظ سلامت جسمی و روحی کودکان در شرایط کنونی اظهارداشت: درحال حاضر مجبوریم خود را با شرایط موجود وفق دهیم اما درعین حال نمی‌توان نسبت به برنامه‌های هفته کودک و آینده کودکانمان بی‌تفاوت باشیم.

مریم یگانه با اشاره به اهمیت طرح دوستدار کودک، تامین زیرساخت‌‎های رفاهی را زیربنایی برای آینده کودکان و آینده سازان کشور دانست و ادامه داد: دغدغه‌ها و برنامه‌های پیشنهادی ادارات برنامه‌های خوبی است.

وی ادامه داد: برخی برنامه‌ها که در این نشست اعلام شد هرچند نیاز است اما تکمیل کننده نیست؛ لذا آموزش‌های مداوم اجتماعی نیاز ضروری کودکان است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان اضافه کرد: در هفته ملی کودک امسال باید تلاش شود با کمک کانون پرورش فکری کودکان استان تمامی برنامه‌ها با خلاقیت و ایده نو تولید و اجرا شود.

یگانه یادآور شد: ادارات اجرایی و همکار در هفته ملی کودک در سطح استان به عنوان ستاد راهبری، برنامه‌های خود را به صورت ویژه در تمامی شهرستان‌ها پیگیری و برگزار کنند.

وی در خصوص شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل نیز گفت: آموزش و پرورش در این راستا همکاری بسیار خوبی دارد و توانسته‎‌ایم با انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی مربیانی در حوزه آموزشی را تربیت کنیم و این کار هم دنبال می‌شود.

تولید برنامه‌های آموزشی با محوریت مراقبت‌های تکاملی کودکان، تشکیل گروه‌های مجازی فرزندپروری، جلوگیری از غرق‌شدگی، مسمومیت، تصادفات جاده‌ای کودکان و نوجوانان، سلامت کودکان و آگاه سازی از پیام‌های بهداشتی نیز بخشی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در هفته ملی کودک اعلام شد.

تخصصی کردن فعالیت‌های حوزه کودک با محوریت آموزش‌ خانواده‌ها، برگزاری تریبون مجازی آزاد کودکان و پخش بهترین تریبون از تلویزیون‌های اینترنتی، راه‌اندازی گذرگاه کودک نیز بخشی از پیشنهادهای نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در این نشست بود.

روز جهانی کودک ۲۰ نوامبر است اما هر کشوری یک روز خاص را به عنوان روز کودک نامگذاری کرده و جشن می‌گیرد. این روز در ایران هر ساله ۸ نوامبر و ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود و برای این مناسبت یک هفته را به عنوان هفته ملی به کودکان اختصاص داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =