گزارش ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس کانون استان اردبیل

اداره کل‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل طبق سنوات گذشته، در گرامیداشت هفته دفاع مقدس، مجری ویژه‌برنامه‌های فرهنگی هنری با محوریت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، مربیان کانون استان به علت شرایط کرونایی کشور، برنامه‌ها و فعالیت‌ها با موضوع دفاع مقدس را در فضای مجازی برای اعضا و مخاطبان به اجرا گذاشتند.

- مرکز شماره ۱ کانون اردبیل

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس که یادآور رشادت‌ها و جانبازی‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع از آب‌وخاک ایران در برابر هجوم دشمن بعثی است، مرکز یک کانون اردبیل فعالیت‌های متنوعی را جهت آشنایی اعضا با این واقعه مهم تاریخ ایران انجام داد که فعالیت‌های انجام‌شده به‌قرار ذیل است:

*برپایی نمایشگاه سروهای آسمانی:

با شروع هفته دفاع مقدس، نمایشگاه کتاب سروهای آسمانی حاوی آثار مربیان و اعضا با موضوع معرفی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مرکز یک کانون اردبیل برپا شد که مورد بازدید اعضا و اولیا به مدت یک هفته قرار گرفت و شامل آثار کتاب‌سازی بسیار ارزشمند مربیان فرهنگی و اعضای فعال از کلیه مراکز استان اردبیل بود.

 *معرفی شهدای دفاع مقدس:

سه شهید بزرگوار اردبیل به نام‌های بهنام یوسفی، ابوالفضل پیرزاده و جعفر جهازی از شهدای دفاع مقدس برای اعضا معرفی شد و در ادامه قسمت‌هایی از وصیت‌نامه این عزیزان جهت آشنایی بیشتر با خط فکری شهدا، به همراه اعضا خوانده و مرور شد.

*معرفی کتاب مهمان‌هایی با کفش‌های لنگه‌به‌لنگه:

نویسندگان؛ محمد دهریزی و اسماعیل الله‌دادی که داستان‌های آن‌ها درباره شور و شادابی جانبازان است و این داستان‌ها اگرچه موضوع مشترکی دارد، اما هر داستان دارای وقایع و ماجراهای مستقلی است.

*شعرخوانی از کتاب جنگ شهرها:

زنگ انشا از کتاب جنگ شهرها با اعضا شعرخوانی شد که در این شعر، شاعر شهدا را چون خورشیدی می‌داند که به همه‌جا نور و گرما و روشنی هدیه می‌کند و شهید را داستانی پر از حادثه و زیبایی معرفی کرده است.

*تهیه و اجرای کلیپ قصه‌گویی روایت جنگ به مناسبت هفته دفاع مقدس:

این کلیپ که مشتمل بر تصاویری ثبت‌شده از لحظه‌های مقاومت دلیرمردان، کودکان و نوجوانان در دوران جنگ تحمیلی است، از زبان مربی به روایت حماسه‌ی خونین ۸ سال دفاع مقدس می‌پردازد.

*برنامه‌های ادبی:

به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، نمایشگاهی با عنوان«سروهای آسمانی» برپا شد. در این نمایشگاه، کتاب‌هایی به نمایش درآمده بود که به تلاش اعضا و مربیان مراکز کانون جهت معرفی شخصیت و آثار سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ساخته و تهیه‌شده بود. اعضای ادبی به همراه مربی از این نمایشگاه دیدن کرده و به مطالعه کتاب‌ها پرداختند تا زمینه‌ای باشد برای آمادگی ذهنی و روحی آن‌ها جهت نوشتن شعر درباره‌ی این شهید بزرگ مدافع حرم. سپس در کلاس ادبی با خوشه‌سازی از کلمات و واژگانی که اعضای نوجوان از این کتاب‌ها در ذهن گردآوری کرده بودند، به سرایش شعر پرداختند. این اشعار پس از بررسی و تکمیل، در بخش «عقیق سلیمانی» فراخوان ادبی بسیج شرکت داده شد.

*خوشنویسی:

برگزاری کارگاه مجازی به مناسبت هفته دفاع مقدس و نوشتن اشعاری به خط تحریری نستعلیق بامداد و خط نستعلیق با قلم و مرکب که آثار اعضای مرکز به نام‌های غزل روان نخجوانی، آیناز عزیزیان، سمیرا خرازی در فضای مجازی مرکز به اشتراک گذاشته شد.

*نقاشی:

ابتدا در گروه مجازی نقاشی با اعضا درباره دفاع مقدس و اتفاقات آن روزها باهم گفتگو کرده و سپس با توضیح کامل مفهوم نماد، از اعضا خواسته شد تا نمادهایی از دفاع مقدس را که با دیدن آن‌ها به یاد روزهای جنگ می‌افتیم را نقاشی کنند، نمادهایی مانند: چفیه، تفنگ، پلاک، هواپیمای جنگی و... .

- مرکز شماره ۲ کانون اردبیل

معرفی کتاب: کتاب تانک آرزوها نوشته فرهاد حسن‌زاده که در قالب طنز جنگ نگارش شده است، در فضای مجازی معرفی شد.

قصه‌گویی: در این فعالیت قصه‌ی قاب و لاله با موضوع کودکان بعد از جنگ و نگاه آن‌ها به رویداد جبهه و جنگ، قصه‌گویی شده و اعضا دیدگاهشان را در قالب بحث و نقد ارائه کردند.

معرفی شهدای نوجوان با عنوان قاب‌های کوچک، قلب‌های بزرگ: شهدای نوجوان عضو کانون به‌عنوان قهرمانان کوچک با شرحی از زندگی‌نامه و وصیت‌نامه و خاطراتشان مورد معرفی قرار گرفتند. پخش پویانمایی، ارسال خاطرات شهدای کودک و نوجوان، بحث و گفتگو از دیگر برنامه‌های اجرایی به این مناسبت بود.

همچنین برگزاری کارگاه مشترک ادبی و خوشنویسی با عنوان صدای سرخ شهیدان و در قالب نگارش جمله‌های ادبی در وصف شهدا با استفاده از خط تحریری، از برنامه‌های هنری و ادبی مرکز بود.

- مرکز شماره ۳ کانون اردبیل

هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس و در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی در مرکز ۳ کانون اردبیل برگزار شد.

در  بخش حضوری ضمن فضاسازی و نصب تصاویر شهدای نوجوان استان اردبیل، اعضای مرکز با قرائت فاتحه و گل‌باران تمثال شهدا، یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشتند.

در بخش فعالیت‌های فرهنگی ضمن معرفی بخش‌هایی از زندگانی سرهنگ دکتر خسرو جهانی از فرماندهان پدافند دوران دفاع مقدس، به خوانش خاطراتی از این اسطوره ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام شد.

همچنین در راستای معرفی فرماندهان شهید این دوران، با حضور اعضای مرکز که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام گرفت کتاب‌های چهلمین نفر و او نگاهش را به ارث گذاشت که بر اساس زندگی شهیدان مجید بقایی و سرلشگر حسن آب شناسان تألیف شده بود برای اعضای مرکز معرفی و بخش‌هایی از کتاب نیز روخوانی شد. در ادامه برنامه‌های گرامیداشت این مناسبت ضمن معرفی و قرائت بخش‌هایی از وصیت‌نامه شهید رحیم واحدی از فرماندهان نامی استان، از کتیبه سفالی منقش به تصویر این شهید که توسط عضو نوجوان مرکز چهره‌نگاری شده بود، رونمایی شد. در فضای مجازی نیز ضمن معرفی وقایع مربوط دوران دفاع مقدس، کلیپی با مضمون معرفی شهید نوجوان مرحمت بالازاده تهیه و در اختیار اعضای گروه قرار گرفت. همچنین در راستای حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و آشنایی بیشتر اعضا با این رویداد مهم، اعضای کارگاه ادبی مرکز نیز به تولید و خوانش آثار خود در این رابطه پرداختند.

- مرکز شماره ۴ کانون اردبیل

فعالیت معرفی ایام و وقایع باهدف ترویج  فرهنگ ایثار و شهادت، آشنایی هر چه بیشتر اعضا با فداکاری و ازجان‌گذشتگی‌های رزمندگان در راه حفظ آب‌وخاک میهن عزیزمان در مقابل تهاجم دشمن بعثی عراق بود.

از دیگر فعالیت‌های این مناسبت، معرفی کتاب در قالب کلیپ و تصاویر بود که باهدف ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در بین اعضا کودک و نوجوان انجام شد تا عزیزان این مرزوبوم بتوانند بافرهنگی که نشأت گرفته از فکر و منش رزمندگان بود، همواره خود را با عرصه‌های مختلف زندگی همسو سازند. در این ایام خجسته پخش کلیپ‌های زیبا از صحنه رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و کلیپ شعرخوانی و قصه‌گویی همکاران فرهنگی مرکز و همچنین خوانش وصیت‌نامه شهید، معرفی شخصیت و بحث و گفتگو پیرامون این موضوعات در طول هفته دفاع مقدس در کارگاه‌های مرکز اجرا شد. شایان‌ذکر است که کارگاه‌های ادبی و هنری مرکز هم با محوریت موضوع هفته دفاع مقدس برگزار شد.

- مرکز شماره ۵ کانون اردبیل

قصه‌گویی شکوفه خونین کربلا، قصه زندگی حضرت قاسم(ع)، معرفی کتاب آزاده، روخوانی کتاب نذری من و عروسکم، معرفی شخصیت مرحمت بالازاده و روخوانی وصیت‌نامه این شهید، معرفی کتاب شاید این کتاب منفجر شود و شعرخوانی صدای بال لک‌لک‌ها و همچنین برگزاری نمایشگاه تصاویر دفاع مقدس از اهم برنامه‌ها بود. در کارگاه هنری نیز اعضای کارگاه خوشنویسی به هنرنمایی با همین موضوع و محتوا پرداختند.

- مرکز شماره ۱ کانون کوثر

وقایع هشت سال دفاع مقدس به‌صورت کلیپی تهیه‌شده و در گروه‌های مجازی برای اعضای کودک و نوجوان بارگذاری شد. از بین رمان‌های نوجوان انتشارات کانون، ۵ کتاب که موضوعشان مرتبط با دفاع مقدس بود با عناوین«هستی نوشته فرهاد حسن‌زاده، گردان قارچی‌ها نوشته داوود امیریان، عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی و شبی که جرواسک نخواند نوشته‌ی جمشید خانیان، کوچه صمصام نوشته‌ی حمیدرضا نجفی» انتخاب‌شده و نقد و بررسی این کتاب‌ها به‌صورت فیلمی تهیه‌شده و در گروه‌های فضای مجازی اعضا بارگذاری شد. شعرخوانی با اشعار دفاع مقدس در گروه مجازی به‌صورت آنلاین با اعضا برگزار شد. همچنین نمایشگاهی از کتاب‌سازی اعضا با موضوع «سردار دل‌ها» که توسط مراکز استان اردبیل تهیه‌شده بود در مرکز برپا شد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این نمایشگاه بازدید به عمل آمد.

- مرکز شماره۲ کانون کوثر

معرفی وقایع در قالب فیلم در گروه مجازی، معرفی شخصیت شهید محمدجواد تندگویان و مجید بقایی به‌صورت حضوری و مجازی، شعرخوانی پاهای تو منهای من و صدای بال لک‌لک‌ها که به‌صورت فیلم تهیه‌شده بود در چهار گروه مجازی جهت بازدید قرار داده شد و همچنین قصه‌گویی آخرین سیب و قمقمه‌ی آب در گروه مجازی کودک بارگذاری شد. فیلم معرفی کتاب شبی که جرواسک نخواند و هستی در گروه مجازی، از اهم برنامه‌ها بود.

- مرکز شماره ۲ کانون شهرستان پارس‌آباد

ویژه‌برنامه هفته دفاع مقدس با عنوان(همه سرباز وطنیم) در کارگاه‌های مجازی و حضوری مرکز شماره ۲ کانون پارس‌آباد اجرا شد. معرفی شهدای دفاع مقدس(شهیدان سولدوز جعفری و ابراهیم هادی)، جمله‌سازی با کلمات دفاع مقدس در کارگاه ادبی (ایثار، شهادت، مقاومت، سنگر، لاله، خون و...)، شرکت دادن اعضا در فراخوان دفاع مقدس با عنوان (روایت چهلم)، نقاشی اعضای هنری به‌صورت حضوری در کارگاه هنری با موضوع سربازان وطن، ازجمله برنامه‌ها است.

- مرکز شماره ۳ کانون شهرستان مشگین‌شهر

*برگزاری نمایشگاه مجازی هنرهای تجسمی:(عکس‌ونقاشی)

این نمایشگاه باهدف آشنایی اعضا با هنر دفاع مقدس و هنرمندان فعال در این زمینه انجام شد.  در این برنامه تعدادی از آثار هنرمندان با موضوع دفاع مقدس و شهادت که در قالب نقاشی، تصویرسازی و عکاسی اجراشده بودند، در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد و در بین این هنرمندان، آثاری از مربیان کانون با موضوع تصویرسازی نیز ارایه شد.

*قصه‌گویی:

این قصه‌ها با موضوع دفاع مقدس و توسط مربیان مراکز کانون استان تهیه‌شده بود و فیلم این قصه‌ها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد.

*مسابقه جدول نویسی:

توسط اعضای گروه پیک امید کانون طراحی‌شده بود و فرم و قالب اصلی آن کلمه «دفاع مقدس» بود و اعضای گروه با استفاده از راهنمایی‌های دوستان خود به پر کردن خانه‌های جدول پرداختند.

*معرفی کتاب:

کتاب‌ها در قالب ویدیو و توسط مربی کانون استان، عظیم رضایی برای گروه سنی نوجوان تهیه‌شده بودند. در این ویدیوها ضمن بررسی محتوای رمان‌های نوجوان به بررسی شخصیت‌پردازی و میزان جذابیت آن‌ها برای اعضای نوجوان پرداخته‌شده بود. این ویدیوها به تعداد ۶ ویدیو در هرروز به‌صورت جداگانه معرفی و ویدیوی آن‌ها در گروه به اشتراک گذاشته شدند. همچنین تعدادی از کتاب‌های کودک با موضوع دفاع مقدس نیز به اعضای کودک معرفی شد.

*معرفی وقایع و ایام و شعرخوانی:

برنامه‌ها در قالب معرفی هفته دفاع مقدس و بیان رشادت‌های ملت ایران در طول جنگ تحمیلی و اشتراک‌گذاری نماهنگ و ویدیوی معرفی ایام در فضای مجازی انجام شد. ویدیوهای شعرخوانی با موضوع دفاع مقدس نیز در طول این ایام به اشتراک گذاشته شد.

- کانون اصلاندوز

مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز به مناسبت هفته دفاع مقدس، فراخوانی در قالب مسابقه با عنوان«شهید محله ما» را برگزار کرد. در این مسابقه اعضا در قالب عکس و فیلم، با تابلوی کوچه یا خیابان خود که مزین به نام یکی از شهدای عزیز دفاع مقدس است، ضمن معرفی کوتاه آن شهید در این فراخوان که به‌صورت مجازی برگزار شد، شرکت کردند. همچنین مجموعه پویانمایی‌های زیبا و طنز ویژه دفاع مقدس مناسب کودکان و نوجوانان و پویانمایی خاک‌ریزهای نمکی نمایش داده شد.

در ادامه برنامه‌ها، معرفی زندگینامه «شهید نورعلی شوشتری»، قصه‌گویی شهید نوجوان حسین فهمیده توسط مربیان و معرفی کتاب‌های بچه‌ها و کبوترها،آوای پرستوها، مثل چشم‌های بابا، خوابی پر از شکوفه و شاپرک، ازجمله برنامه‌های اجراشده در هفته دفاع مقدس بود که در فضای مجازی اجرا شد.

- کانون انگوت

ابتدا با پخش کلیپ از صحنه‌های جنگ در فضای مجازی و ارائه مطالب با عنوان چرا هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم؟ این ایام برای اعضا معرفی شد و در ادامه، برنامه‌هایی به شرح ذیل جهت گرامیداشت این هفته مقدس و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس اجرا شد.

قصه‌گویی با عنوان قصه زندگی شهید مرحمت بالازاده، معرفی کتاب صدای بال لک‌لک‌ها و شعرخوانی از این کتاب، معرفی شخصیت شهید مهدی باکری، قرائت وصیت‌نامه شهید مرحمت بالازاده، روخوانی کتاب تصویری آزاده، شعرخوانی و حفظ شعر با عنوان«بابای شهیدم» نوشتن متن ادبی با استفاده از تصاویر دفاع مقدس و... از اهم برنامه‌ها بود.

- کانون شهرستان بیله‌سوار

به مناسبت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان رشید اسلام و به جهت آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با این رویداد بزرگ و فرهنگ ایثار و شهادت برنامه‌هایی به شرح ذیل اجرا شد؛

معرفی هفته دفاع مقدس به شیوه حضوری و مجازی، ساخت کارت‌پستال الکترونیکی و انتشار در گروه‌های کانون در فضای مجازی، معرفی کتاب قمقمه آب نوشته ابراهیم حسن بیگ، معرفی شهید نوجوان مرکز فتح‌اله خاوندی برای اعضا، شعرخوانی آن مرد سروده طاهره شهابی، معرفی کتاب تانک آرزوها نوشته احمد عربلو و انتشار در گروه‌های مجازی، پخش کلیپ و سرودهای دوران دفاع مقدس در گروه‌های مجازی، معرفی کتاب رمان هستی نوشته فرهاد حسن‌زاده و انتشار در گروه‌های مجازی از آن جمله بود.

- کانون شهرستان خلخال

معرفی کتاب: در هفته گرامیداشت دفاع مقدس کتاب‌های مختلفی مانند: شعر، داستان و رمان به بچه‌ها در گروه‌های مجازی معرفی شد. این کتاب‌ها شامل صدای بال لک‌لک‌ها، پاهای تو منهای یک، هیچ‌کس جراتش را ندارد، آی ابراهیم و ...بودند. همچنین کتاب هیچ‌کس جرأتش را ندارد موردنقد اعضای نوجوان قرار گرفت. معرفی شهید مرحمت بالازاده: این شهید والامقام به‌طور مجزا در گروه پسران و دختران به شیوه‌ی بارگذاری تصاویر، زندگی‌نامه و وصیت‌نامه به بچه‌ها معرفی شد.

معرفی سردار شهید سلیمانی: این فعالیت در گروه پسران آفتاب صورت گرفت و سردار دل‌ها، به روش بارگذاری تصاویر و زندگی‌نامه و رشادت‌هایشان به بچه‌ها معرفی شد.

شعرخوانی: در طول این ایام، اشعار مختلف توسط اعضا و مربی و به روش ارسال صدا و فیلم، شعرخوانی شد. ارسال آثار همکاران به گروه‌ها: در طول این ایام، آثار مختلف همکاران استان در گروه‌ها بارگذاری شد تا اعضا نهایت بهره‌مندی را حاصل کنند.

معرفی شهدای زن: در این فعالیت، چند نفر از شهدای زن دفاع مقدس، به روش ارسال زندگی‌نامه و شرح فداکاری‌ها و شجاعت‌هایشان، به اعضای دختر معرفی شد. داستان‌نویسی: در این برنامه اعضا و مربی در مسابقه‌ی شهرستانی داستان‌نویسی سپاه ناحیه خلخال شرکت کردند و ۲ داستان کوتاه به این جشنواره ارسال شد. تهیه‌ی کلیپ از شعرخوانی اعضا و مربی: در طول این ایام۴ کلیپ از فعالیت‌های مرکز در دفاع مقدس، شعرخوانی اعضا و مربی و سرود، تهیه و به کارشناس فرهنگی استان ارسال شد. فعالیت سرود: دو سرود قهرمان قصه‌ها و نغمه‌ی اقتدار در طول این هفته با اعضای پسر و دختر مرکز به‌صورت حضوری کار و کلیپی نیز تهیه شد.

شرکت در همایش بسیجیان شهرستان خلخال: مربی مسئول مرکز در این همایش شهرستانی که در مصلای شهرستان برگزار شد، حضور یافت. سخنرانی، تجلیل از ایثارگران بازنشسته ادارات و پخش مستقیم سخنرانی مقام معظم رهبری از مهم‌ترین برنامه‌های این همایش بود.

شرکت در مراسم یادواره‌ی شهدا: مربی مسئول مرکز و ۲ نفر از اعضا در مراسم یادواره شهدا بانام افتخار محله‌ها شرکت کردند. سخنرانی، اجرای سرود، مداحی، خاطره گویی و ... از برنامه‌های این مراسم بود. نوشتن خلاق: این فعالیت در گروه‌های ادبی مرکز صورت گرفت و اعضا به تصویر ارسالی مربی با دقت نگاه کرده و یافته‌های ذهنی خود را به‌صورت نوشتن خلاق به رشته تحریر درآوردند. معرفی کتاب و شعرخوانی: این فعالیت نیز در گروه‌های ادبی صورت گرفت. ابتدا کتاب صدای بال لک‌لک‌ها به اعضا معرفی شد و در ادامه چند شعر از کتاب مذکور برایشان بارگذاری شد. سپس بچه‌ها خوانش خود را در قالب صدا ارسال کردند.

- کانون رضی

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس برای آشنا کردن اعضا با رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان، معرفی وقایع آن سال‌های ایثار و مقاومت، در گروه مجازی مرکز رضی، فعالیت‌های متنوعی انجام گرفت.

معرفی این ایام و ۸ سال دفاع مقدس، مقاومت و ایمان قوی مردم ایران در مناطقی که مستقیما درگیر جنگ با رژیم بعثی عراق بودند و حمایت‌های مردم سایر شهرهای ایران برای اعضا بیان شد. فضاسازی مرکز با عکس‌های مربوط به شهدای شهر رضی و ساخت سنگر، قصه‌گویی داستان کاکتوس مقاوم که بیانگر روحیه مقاومت و ایستادگی شهدا و رزمندگان در این ایام بود به‌صورت کلیپ در گروه مجازی مرکز بارگذاری شد.

همچنین معرفی شخصیت شهیدان رضی شامل: ترحم صفری، اکبر دوستدار، اسفندیار شهامت و... به همراه اعضا در گروه مجازی مرکز و بیان نقش این عزیزان در حفظ و نگهداری میهن از دست جنایتکاران بعثی عراق، معرفی کتاب‌هایی مانند: هستی، گردان قارچی‌ها، شبی که جرواسک نخواند، کوچه صمصام، پنجه ببر و... به‌صورت کلیپ‌های معرفی کتاب در طول هفته دفاع مقدس.

شعرخوانی از کتاب صدای بال لک‌لک‌ها، شعرخوانی از شعر می‌خواهم شعری برای جنگ بنویسم از مرحوم قیصر امین پور به‌صورت کلیپ در فضای مجازی مرکز و ارسال فایل صوتی قصه قمقمه آب در گروه برای استفاده اعضا و همچنین ارسال کلیپ‌های معرفی وقایع و هفته دفاع مقدس و خاطره‌گویی یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در گروه مجازی مرکز از اهم برنامه‌ها بود.

- کانون شهرستان گرمی

هفته دفاع مقدس یادآور انسان‌های دلیر و باغیرتی است که برای دفاع از امام، وطن و میهن دلاورانه جنگیدند. بنابراین با قصه‌های «خانه‌ای روی شیشه» و همچنین «دوغ صلواتی» در فضای مجازی به‌صورت کلیپ، مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی نیز به یاد غیور مردانی بوده که هنوز نامشان زنده است.

به مناسبت هفته دفاع مقدس، برنامه‌های مختلفی ازجمله معرفی وقایع جنگ و جبهه و هشت سال دفاع مقدس، تبیین علت جنگ ایران و عراق، معرفی شخصیت شهید دانش‌آموز شهید یوسف فرخ زاده که کانون مرکز گرمی بانام این شهید بزرگوار مزیّن است، شعرخوانی از کتاب صدای بال لک‌لک‌ها، روخوانی کتاب آزاده و معرفی کتاب‌های ایرباس۳۰۰، به‌سوی پیروزی، سقوط خرمشهر و جنگ شهرها، معرفی قصر شیرین به‌صورت کلیپ در فضای مجازی و همچنین نقاشی با عنوان امام و انقلاب، کارگاه‌های ادبی در مورد جنگ تحمیلی در فضای مجازی، برای اعضا مرکز به اجرا گذاشته شد.

- کانون نمین

در مرکز فرهنگی هنری شهرستان نمین، مربیان امور فرهنگی با تهیه کلیپ و محتوا با موضوع جنگ تحمیلی، به اجرای برنامه‌هایی چون: معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، معرفی کتاب، قصه‌گویی، شعرخوانی، معرفی وقایع روزهای جنگ، تهیه کاردستی و نشریه‌ی الکترونیکی و همچنین بارگذاری فایل‌های ارسالی از همکاران سایر مراکز استان در همین راستا، در گروه‌های مجازی به فعالیت پرداختند.

تهیه‌ی کلیپ از معرفی وقایع روزشمار جنگ تحمیلی و شرح مختصری از آغاز هفته‌ی دفاع مقدس و فضای حاکم در جبهه‌های جنگ در هشت سال دفاع مقدس توسط مربیان، همچنین تهیه‌ی کاردستی با این موضوع و شناساندن شخصیت شهیدان و رزمندگان و ازجان‌گذشتگی این عزیزان، اجرای فعالیت‌های ادبی ازجمله: شعرخوانی و داستان کوتاه و بارگذاری در گروه‌های مجازی، معرفی شخصیت و نقش زنان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و همچنین معرفی شخصیت شهید نوجوان مرکز(احمد محمدی)،ارسال کلیپ از تصاویر وقایع جنگ و...، از برنامه‌هایی بود که در طول هفته‌ی دفاع مقدس، برای اعضای کودک و نوجوان مرکز اجرا شد.

- کانون نیر

به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی دفاع مقدس ، فعالیت‌هایی در گروه مجازی کودکان و نوجوانان مرکز نیر، همسو با این ایام اجرا شد. این فعالیت‌ها باهدف پرورش حس میهن‌دوستی، آشنا کردن کودکان و نوجوانان با رزمندگان و شهدای بومی و بالا بردن روحیه‌ی ایثار و شهادت در آن‌ها بود.

معرفی و روخوانی کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس ازجمله (قمقمه آب، آزاده) و تولید محتوا برای معرفی این دو کتاب، قصه‌گویی، معرفی شخصیت شهید فهمیده، معرفی کتاب‌های نوجوان ازجمله رمان هستی، گردان قاطرچی‌ها، کوچه صمصام و ...، معرفی شهدای بومی شهرستان به‌صورت اشتراک‌گذاری تصاویر آن‌ها در گروه‌های مجازی، معرفی وقایع مربوط به گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اجرای مسابقه جمله نویسی و بیان احادیث با موضوع شهادت ‌و ایثار ازجمله فعالیت‌های اجراشده در این ایام بود. در ضمن علاوه بر اجرای فعالیت‌های ذکرشده، برنامه‌هایی نیز با دعوت از اولیا همسو با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اجرا شد که معرفی و روخوانی کتاب، پخش کلیپ و برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر را می‌توان نام برد. همچنین باهدف آشنا کردن مخاطبان باروحیه ایثار و فداکاری رزمندگان اسلام و آشنا شدن اعضا با شهدای بومی شهرستان، نمایشگاه عکس و کتاب در این مرکز افتتاح شد. پخش نواهای مربوط به هشت سال دفاع مقدس، معرفی شخصیت شهدا و وصیت‌نامه آن‌ها به‌صورت کلیپ، از برنامه‌های جنبی اجراشده در این هفته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =