روز بزرگداشت حافظ در گزارش فعالیت‌های مراکز کانون استان اردبیل

روز بزرگداشت حافظ در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با برنامه‌های متنوع ادبی همراه شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در تقویم ایرانی۲۰ مهرماه به نام خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی، شاعر بزرگ سده‌ی هشتم و یکی از سخنوران نامی جهان رقم خورده است و هرسال در این روز برنامه‌های مختلفی در مراکز ‌کانون استان اردبیل برگزار می‌شود.

- مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون اردبیل

بیستم مهرماه به بهانه فرارسیدن روز بزرگداشت حافظ، در کارگاه‌های شعر و نوشتن خلاق مرکز یک کانون اردبیل نشست مجازی و شعرخوانی برگزار شد.

در این نشست گزیده‌ی اشعار حافظ معرفی و قطعه شعری انتخاب و تصویر آن به اشتراک گذاشته شد و توسط مربی روخوانی شد. اعضا نیز با هماهنگی قبلی، هرکدام تصویری از شعری از اشعار حافظ را به اشتراک گذاشته و سپس روخوانی کردند.

در ادامه‌، پس از برطرف کردن اشکالات روخوانی اعضا، مربی از مهم‌ترین عوامل در روخوانی صحیح شعر، که همان آشنایی با کلمات، واقف بودن بر معنی و موسیقی شعر بود، اشاره کرد و باهم و به همراه مربی، تعدادی از ابیات را که به خاطر واقف نبودن اعضا بر کلمات، موسیقی و معنی شعر به‌اشتباه خوانده‌شده بودند، بررسی و دوباره خوانی کردند.

- مرکز فرهنگی هنری شماره سه کانون اردبیل

به مناسبت فرارسیدن بیستم مهرماه روز بزرگداشت حافظ شیرازی، در کارگاه ادبی مرکز با تعدادی از اعضا در این خصوص بحث‌وگفتگو شد و در ادامه پس از معرفی آثار وی، کتابی نیز با عنوان«گفت‌وشنودی با حافظ» با شرکت‌کنندگان در برنامه، روخوانی شد.

پرسشی که در این میان مطرح شد تفأل بر دیوان حافظ بود که عموماً در بین مردم رواج بوده و از طریق دوره‌گردها و توسط پرنده‌های محبوس در قفس انجام می‌شود. بعد سر صحبت در مورد کودکان فال فروش و فال‌های دیوان حافظ و خاطراتشان باز شد. سپس با نشان دادن تصاویری از این کودکان، از اعضا خواسته شد در این مورد داستان بنویسند.

هم‌زمان در کارگاه مجازی نیز شعری از غزل‌های حافظ انتخاب و در گروه به اشتراک گذاشته شد که پس از روخوانی، کارگاه شعر و نوشتن خلاق برگزار شد، در پایان، گزیده‌ای از معرفی و بخشی از زندگی‌نامه حافظ به همراه کلیپی از شعرخوانی و تصاویر مقبره او جهت مشاهده و آشنایی اعضا در گروه اشتراک‌گذاری شد.

- مرکز فرهنگی هنری شماره ۲ کانون پارس‌آباد

در این ویژه‌برنامه که به‌صورت مجازی و حضوری به مناسبت روز بزرگداشت حافظ برگزار شد؛ شهلا شمس مربی ادبی مرکز با خواندن شعر «اهل خدا» از شاعر جهانی شمس‌الدین محمد شیرازی، متخلص به حافظ؛ اعضا را به خواندن شعری از کتاب برگزیده اشعار حافظ فراخواند و اعضا هم به‌صورت تصویری و هم از طریق صدا؛ شعرخوانی‌های خودشان را از حافظ ارائه نمودند.

- مرکز فرهنگی هنری کانون نمین

در مرکز فرهنگی‌هنری کانون نمین، ویژه‌برنامه ادبی حافظ با حضور فعال اعضا به‌صورت مجازی برگزار شد. ارسال تصویر و پیام به مناسبت تبریک این روز و معرفی شخصیت وزندگی نامه حافظ، ارسال کلیپ حافظ خوانی ساعد باقری، خواندن ابیاتی از اشعار دیوان حافظ توسط اعضا، ارسال کلیپ حافظ خوانی اعضا در گروه، مرتب کردن ابیات به‌هم‌ریخته‌ی توسط اعضا، تفألی بر دیوان حافظ، از برنامه‌هایی بود که مربی ادبی مرکز در این روز اجرا کرد.                                                                                       

- مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال

به مناسبت بزرگداشت روز حافظ، فعالیت حافظ خوانی در کارگاه‌های ادبی مرکز برگزار شد به این صورت که از یک جلسه قبل غزل‌هایی توسط مربی انتخاب‌شده و با استفاده از فن‌ صدا در گروه شعرخوانی و به اشتراک گذاشته شد.

در ادامه، از اعضا خواسته شد شعرهای انتخابی مربی و یا هر غزل دیگری از حافظ شعرخوانی شود و به صفحه مجازی شخصی مربی ارسال شود و مربی مرکز با استفاده از صداهای خود اعضا، کلیپ‌هایی را ساخته و در روز ۲۰ مهر به مناسبت روز بزرگداشت حافظ در گروه‌های ادبی اشتراک‌گذاری کرد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون جعفرآباد

به مناسبت روز بزرگداشت حافظ مربی ادبی مرکز جعفرآباد و اعضای ادبی گروه قاصدک در فضای مجازی نشست صمیمی و حافظ خوانی را برگزار کردند و اعضای ادبی کانون با حافظ خوانی و با اشتراک گذاشتن در گروه این روز را گرامی داشتند. مربی ادبی مرکز هم با معرفی شخصیت حافظ، اعضا را با ابعاد شخصیتی و سبک شعری او بیشتر آشنا کرد و در پایان اعضا کلیپ‌هایی را که در این خصوص کارکرده بودند در گروه به اشتراک گذاشتند.

- مرکز فرهنگی هنری کانون گرمی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گرمی جهت گرامیداشت این ایام، برنامه‌های متنوعی به‌صورت مجازی برگزار کرد. معرفی شخصیت شمس‌الدین محمد ملقب به خواجه حافظ شیرازی به‌صورت کلیپ برای اعضا کودک و نوجوان، گفتگو با اعضا در کارگاه ادبی در مورد ویژگی‌های شعر حافظ و شناساندن این شاعر برای اعضای ادبی توسط لیلا حیدرنژاد مربی ادبی، حافظ خوانی یکی از اعضای ادبی به‌صورت کلیپ در فضای مجازی و معرفی دیوان حافظ از اهم این برنامه‌ها بود. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =