ایده‌های خلاقانه فرهنگ ساز یک جامعه هستند

مریم خالصی داور مسابقه بین‌المللی نقاشی دست‌های پاک با اشاره به اینکه کیفیت آثار نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود، گفت: این جشنواره به اندازه‌ای غنی بود که فرهنگ‌سازی و آموزه‌های بسیاری می‌تواند داشته باشد، که از آن‌ها می‌توان برای نصب در بیلبورها و تهیه برنامه‌های تلویزیونی بهره برد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، مریم خالصی پزشگ متخصص کودکان و داور مسابقه بین‌المللی درست‌های پاک در خصوص ملاک ارزیابی آثار در سنین مختلف گفت: سنین پایین‌تر، ایده‌های نوآورانه‌تری داشتند؛ از این رو برای کودکانی که در سنین پایین‌تر هستند، ایده‌ها لحاظ می‌شود. آثار آن‌ها دست نخورده و بکرتر است، ایده‌های جدید از آن به دست می‌آید و در نوجوان‌ها علاوه بر ایده، مهارت طراحی و نقاشی ملاک قرار می‌گیرد.

خالصی در خصوص اینکه داورها با چه معیاری متوجه می‌شوند آثار متعلق به خود بچه ها است؛ گفت: چون با بچه ها کار می‌کنیم، این موضوع را متوجه می‌شویم که این اثر مربوط به این سن است یا خیر. گاهی ممکن است اشتباه کنیم و اینطور برداشت کنیم که این اثر مربوط به بچه نیست؛ در حالیکه متعلق به خود اوست.

وی افزود: این شرح حال مشابه را زمانی که کودک بودم، به یادم دارم که دوبار نقاشی کشیدم و معلم گفت این را چه کسی برای تو کشیده است؟ گاهی اشتباه می‌کنیم. بچه خودش کشیده و فکر می‌کنیم فرد دیگری کشیده است. معمولا بر اساس سن بچه‌ها از آن ها انتظار داریم، اما گاهی اشتباه یا خطا داریم.

مریم خالصی با اشاره به اینکه کیفیت آثار نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بود، افزود: با وجود اینکه بسیاری از آثار کودکان و نوجوان های کشور ایران، از کشورهای غربی بهتر بود، اما تفاوت ها بسیار مشهود بود. تفاوت فرهنگی در آثار ملی و بین‌المللی مشخص بود و بچه‌ها بر اساس الگوهای فرهنگی خودشان طراحی کرده بودند. تفاوت در این دوسطح دیده می‌شد، اما نمی‌توان گفت کدام زیباتر بود.

داور جشنواره بین‌المللی دست‌های پاک با اشاره به اینکه ایده‌های ناب و بکری در آثار وجود داشت، گفت: برخی بسیار خلاقانه بود ومشخص بود که کودکان و نوجوان‌های ما شناخت خوبی نسبت به محیط اطراف خود داشتند.

وی افزود: کودکی دستکش و ماسک‌هایی که روی زمین افتاده بود را به تصویر کشیده بود که این آموزشی برای ما بزرگترها است و برای فرهنگ سازی قابل استفاده است. در خصوص مساله در خانه بمانیم، پدری را طراحی کرده بود که خانواده در پشت او سوار هستند و همچنین دستمال بزرگی به تصویر کشیده بود که تمام اعضا را دور خود گرفته بود و این ها نشان می‌دهد که چه اندازه ایده های جذابی در ذهن فرزندان ما وجود دارد.

خالصی با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره دست‌های پاک نجات بخش زندگی، قابلیت‌های فرزندان ما را نشان داد، افزود: چون ایده‌ها نسبت به سال‌های گذشته رشد مضاعفی داشت، این نکته را به ما یادآوری می‌کند که سطح هوش کودکان و نوجوانان چه اندازه رشد کرده است و در کنار اینکه از این ایده‌ها استفاده کنیم، برای پرورش آن‌ها باید تلاش کنیم.

وی با خاطرنشان کردن اینکه بچه‌ها با نقاشی احساسات درونی خودشان را نشان می‌دهند، افزود: این یک شیوه برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است؛ چرا که شیوه برقراری ارتباط تنها زبان نیست، بخشی از آن زبان اندام، بخشی زیان نقاشی، بخشی نوشتار و بخشی موسیقی است و این نیز یک زبان کفتگو است که بچه ها بهتر درک می‌کنند.

وی در خصوص حس و حال خود درباره داوری جشنواره گفت: همیشه داوری و انتخاب برای من  سخت است. بیشتر از آنکه دوست داشته باشم، داور باشم، دوست دارم بیننده باشم؛ چون داوری آثار زیبا و انتخاب آن‌ها سخت است.

داور جشنواره بین‌المللی دست‌های پاک نجات بخش زندگی، در پاسخ به این پرسش که ایده‌های جشنواره چه تاثیری در فرهنگ سازی در خصوص رعایت بهداشت، می‌تواند داشته باشد گفت: به نظر بنده بسیار می‌تواند موثر باشد؛ چون ایده ها قابلیت این را دارند که به عنوان تصاویر بزرگ شده در بیلبوردهای سطح شهر، به نمایش گذاشته شوند. 

خالصی در خصوص خروجی و آثاری که این جشنواره می‌تواند داشته باشد، گفت: این جشنواره به اندازه‌ای غنی بود که فرهنگ سازی و آموزه‌های بسیاری بر علیه بیماری می‌تواند داشته باشد، که از آن ها می‌توان برای تهیه برنامه‌های تلویزیونی، فرهنگ سازی در خود شبکه‌های مربوط به کودک و حتی بزرگترها بهره برد.

وی افزود: نقاشی دستکش و ماسک‌های افتاده روی زمین، به من بزرگتر یادآوری می‌کنم که به این نکته بیشتر دقت کنم؛ بنابراین قابلیت استفاده به عنوان فرهنگ سازی برای پیشگیری از کرونا را دارد.

خالصی در خصوص تاثیر برگزاری این جشنواره های بین‌المللی،در روابط با دیگر کشورها گفت: قطعا تاثبر خواهد داشت. در سطح بین‌الملل هم استقبال خوبی صورت گرفته بود که اولا نشان دهنده اهمیت موضوع است و ثانیا اینکه خوب اطلاع رسانی شده و از طرفی جذاب بوده است و مسلما یک راه ارتباطی خوب بین کشورها می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =