برگزاری مسابقات نقش مؤثری در پرورش خلاقیت کودکان دارد

داورجشنواره نقاشی دست‌های پاک: برای پرورش خلاقیت، به‌کارگیری برخی روش‌ها و موضوعات می‌تواند کودک را خلاق‌تر کند، در واقع باید نوع نگاه کودک را تغییر دهیم تا نگاه دقیق‌تر و جستجوگرتر داشته باشد البته جشنواره‌های این‌چنینی در خلاق‌تر کردن کودکان به دلیل رقابتی بودن اثرگذار است چراکه کودک تلاش می‌کند بهترین اثر خود را ارائه دهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، معصومه فاضلی مقدس کارشناس مسئول هنرهای تجسمی آفرینش‌های هنری کانون و داور مسابقه بین‌المللی نقاشی دست‌های پاک در خصوص ملاک انتخاب وی در نقاشی‌های برگزیده‌ها گفت: ملاک در داوری توجه به موضوع یعنی هماهنگی آثار نقاشی با موضوعی که در نظر گرفته شده است و همچنین در سنین پایین‌تر شاید کمتر و در سن بالاتر بیشتر به ترکیب‌بندی و فضاسازی که بچه‌ها در نقاشی در نظر گرفته بودند، خلاقیت، مفهومی بودن نقاشی و نحوه رنگ‌آمیزی مواردی بوده که در انتخاب آثار مدنظر بوده است.

داور مسابقه بین‌المللی نقاشی دست‌های پاک با بیان اینکه تلاش شده هر اثر بر اساس نوع نگاهی که خود صاحب اثر داشته بررسی کنیم؛ اظهار داشت: تمام تلاش داوران این بوده تا حقی ضایع نشود و آن فردی که مفهومی کار کرده با اثر خود و آن فردی که رئال کار کرده نیز با اثر خود مقایسه شود.

وی در خصوص تفاوت انتخاب آثار بین سنین مختلف گفت: مسلماً اثر بچه‌های 5 ساله، نگاهی که دارند، آن چیزی را که در نقاشی‌شان بر اساس ذهنیت خود می‌کشند و درک می‌کنند، بکرتر است و حتی ممکن است، گاهی بچه‌ها با چند تا خط مفهوم موضوعی که می‌خواستیم را به ما نشان می‌دهند ولی در آثار بچه‌های بزرگ‌ترها ترکیب‌بندی، فضاسازی، نوع نگاه و خلاقیت برای انتخاب در نظر گرفته شده است.

فاضلی مقدس با بیان اینکه هر فردی که در زمینه کودک کار کرده و تجربه دارد تشخیص اینکه آن نقاشی را خود کودک کشیده یا خیر برایش کار سختی نیست؛ افزود: یک سری از نقاشی‌ها بر اساس گروه سنیشان مشخص بود کار کودک نیست و در اجرای آن نیز دست برده شده است و فکر و ایده هم از کودک نیست.

وی در خصوص تفاوت آثار ایرانی و خارجی اظهار داشت: در آثار خارجی بزرگنمایی و دورگیری های سیاه زیاد در نقاشی دیده می‌شد ولی در آثار بچه‌های ایرانی به موارد مختلف توجه شده و به شکل خاص خود نقاشی می‌کشند.

داور مسابقه بین‌المللی نقاشی دست‌های پاک در خصوص پرورش خلاقیت کودکان گفت: با تجربیاتی که در 17 سال مربیگری هنرهای تجسمی داشتم باید بگویم با روش‌های مختلفی که مربیان ما در نظر می‌گیرند می‌توانند روی خلاقیت بچه‌ها کار کنند البته برخی از مربیان شاید به طور غیرمستقیم باعث شوند که برخی از خلاقیت‌ها از بین برود.

وی افزود: برای پرورش خلاقیت، به‌کارگیری برخی روش‌ها و موضوعات می‌تواند کودک را خلاق‌تر کند، در واقع باید نوع نگاه کودک را تغییر دهیم تا نگاه دقیق‌تر و جستجوگرتر داشته باشد البته جشنواره‌های این‌چنینی در خلاق‌تر کردن کودکان به دلیل رقابتی بودن اثرگذار است چراکه کودک تلاش می‌کند بهترین اثر خود را ارائه دهد.

فاضلی مقدس در خصوص تفاوت نحوه انتقال پیام با نقاشی با دیگر هنرها گفت: نقاشی یک زبان تصویری است و به عبارتی کودک به وسیله نقاشی آن چیزی که در ذهنش است را به وسیله تصویر به شما می‌دهد حتی بچه‌های سنین پایین‌تر ممکن است با چند خط این ذهنیت را به شما بدهند، در واقع هر رشته‌ای بر اساس کار خودش سنجیده می‌شود مثلاً در بحث سفالگری کودکان با حجمی که کار می‌کنند و چیزی که درست می‌کنند پیام را انتقال می‌دهند ولی در نقاشی با تصویری که می‌کشند پیام خود را انتقال می‌دهند و به عبارتی اگرچه در نقاشی هیچ نوشته‌ای نیست اما تصویر پیام نقاشی را به بیننده می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =