کرونا کنسل کرد، فضای مجازی جبران

تازه ترین نشست مجازی انجمن داستان کانون استان ایلام به جبران برنامه ی کنسل شده ی حضوری( دو پنجره ) پرداخت و جعفر توزنده جانی بالاخره در بین بچه های ایلامی حاضر شد و آثار داستانی کودکان ونوجوانان ایلامی را نقد و بررسی کرد و به راهنمایی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام،از همان روزی که در بهمن سال گذشته برف و بوران شدید فرودگاه ایلام را برهواپیمای تهران –ایلام بست تا نشست ادبی دو پنجره با حضور جعفر توزنده جانی نویسنده مطرح ادبیات داستانی  کودک ونوجوان  کشور در کانون ایلام کنسل شود و به اسفند ماه بیفتد،تا زمانی که کولاک کرونا راه جبران آن را نیز بست و به ( شاید وقتی دیگر پیوست)،حضور این نویسنده توانا در بین کودکان ونوجوانان ایلامی به یک دغدغه برای مسئولین کانون ایلام تبدیل شده بود تا این که نشست های تخصصی کانون راه تازه ی خود را یافتند و مسیر مجازی را برای حفظ ارتباط نویسنده ها و شاعران و هنر مندان و عکاسان و کارگردانان و قصه گویان کشوری انتخاب کردند.در همین مسیر نشست بچه های انجمن داستان کانون ایلام در فضای مجازی مجال برگزار شدن یافت و این نوسنده با حضور در انجمن مجازی داستان کانون دهلران تمام بچه های علاقه مند به داستان نویسی در استان را دور هم جمع کرد تا به صحبت های او در باره اصول داستان نویسی گوش دهند و با حوصله یک به یک داستان ها و دل نوشته های کودکان ونوجوانان را نقد و بررسی کند و راهنمایی های لازم را داشته باشد. به گفته ی این نویسنده از همان زمان کنسل شدن برنامه های حضوری بچه ها و مسئولین ایلامی همچنان ارتباط خود را با او زنده نگه داشته اند و مدام در ارتباط بوده اند و آثار ایلامی را برایش فرستاده اند و به خوبی در جریان کیفیت و کمیت اثار ادبیات داستانی اعضای کانون ایلام قرار دارد.این نشست با استقبال خوب  کودکان ونوجوانان نویسنده و علاقه مند به ادبیات  روبه رو شد.

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی ،هنری در سراسر استان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز چهار گروه مختلف سنی ( کودک دختر،کودک پسر،نوجوان دختر،نوجوان پسر) با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه بر آن  بیش از  هشت انجمن مجازی و 60کارگاه مجازی  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری از مربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است .

در فصل جاری پاییز امسال کانون ایلام علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت و سیار خود، هشت کارگاه تخصصی را نیز به صورت برخط و شهریه ای در حال اجرا دارد.

آشنایی بیشتر با جعفر توزنده جانی

جعفر توزنده جانی متولد ۱۳۴۱ در نیشابوراست. وی فعالیت داستان‌نویسی را در حوزه ادبیات کودکان و نوجوان با رادیو کرمان در سال ۱۳۵۸ شروع کرد.

جعفر توزنده جانی با چاپ اولین داستانش در کیهان بچه‌ها در سال ۱۳۶۳ به جمع نویسندگان این مجله پیوست و این همکاری تا سال ۱۳۷۱ ادامه داشت. چند سالی در استان هرمزگان ساکن بود که تا قبل از سال ۱۳۷۰ در شهرستان میناب سکونت داشت و چند سالی با انجمن تئاتر این شهر همکاری داشت از سال ۱۳۷۰ که ساکن بندرعباس شد انجمن قصه این شهر را راه انداخت. داستان‌های کوتاهش در نشریان استانی چاپ می‌شد.

جعفر توزنده جانی از سال ۱۳۸۰ که در تهران ساکن شد همکاری خودش را با مجلات کودک و نوجوان شروع کرد. چند سالی مسئول داستان نوجوان دوچرخه بود. او در حال حاضر دبیر و عضو هیئت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است و با نشریات رشد همچون رشد نوآموز و دانش‌آموز همکاری دارد. و با فرهنگسرایی و خانه فرهنگ منطقه پنج همکاری دارد که می‌توان به برنامه باهم بخوانیم اشاره کرد که به مدت ۷ سال است ادامه دارد.

تعداد از آثار جعفر توزنده جانی
کوزه‌های آب، حوزه هنری سازمان تبلغات اسلامی ۱۳۷۱
رودکی، دفتر انتشارات کتاب‌های آموزشی شد ۱۳۸۰
امیر اسماعیل سامانی، دفتر انتشارات کتاب‌های اموزشی رشد ۱۳۸۱
کمال‌الملک، دفتر انتشارات کتاب‌های آموزشی رشد ۱۳۸۱ تقدیر شد در جشنواره کتاب‌های رشد ۱۳۸۲
مردی که گم شده، به نشر ۱۳۸۱
میهمانی دیوها، مدرسه برهان، چاپ اول ۱۳۸۱ چاپ نهم ۱۳۹۷ برنده جایزه مهرگان ادب در سال ۱۳۸۲ به عنوان بهترین رمان نوجوان
مردی که می‌خواست قطار بخرد، نیستان ۱۳۸۱
سکه پدر بزرگ، سوره مهر ۱۳۸۲
جادوی دژ، انتشارات مدرسه ۱۳۸۴، تقدیر شد در بیانه جشنواره مهرگان ادب در سال ۱۳۸۵ به عنوان رمان تاریخی
چرا دریا عصبانی شد، کانون ۱۳۸۶، برنده جایزه غنی پور و کتاب منتخب کتاب‌خانه مونیج (کلاغ سفید) در سال ۲۰۰۷
افسون زنگ، پیدایش ۱۳۸۶، تقدیر شده در جشنواره ناشران کتاب کودک و نوجوان
افسانه سه پادشاه، افق ۱۳۸۴
کرمی که هیولا شد، کانون ۱۳۹۰
بهشت گمشده بابام، امیر کبیر ۱۳۹۰
النگ و ملنگ، کتاب‌های شکوفه ۱۳۹۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =