شخصیت‌های تخیلی داستان‌، می‌توانند روایت‌گر وقایع تاریخی باشند

در آستانه هفته‌کتاب و کتاب‌خوانی، پنجمین جلسه مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری گلستان با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی و با موضوع «نگاه داستان پردازانه به رویدادها» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، پنجمین نشست مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون گلستان با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده و پژوهشگر به‌عنوان مهمان و مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناسان، مربیان و اعضای انجمن برگزار شد.

شاه آبادی در جمع اعضای انجمن با اشاره به استفاده از ژانر وحشت در آثارش عنوان کرد: وقتی به انتخاب یک موضوع و سبک دست می زنید باید اجزا و عناصری که در آن به‌کار خواهند رفت در هر یک از بخش‌ها، هم‌خوان و هم‌راستا با هم باشند.

وی با اشاره به انتخاب نگاه روایت کننده در خلق رمان، خاطر نشان کرد: روایت داستان از زبان اول شخص این امکان را به نویسنده می‌دهد تا به وسیله آن جولان بیشتری داده تا هر آنچه در در ذهن نویسنده می‌گذرد بیان شده و با سلیقه مخاطب هماهنگ گردد.

نویسنده رمان «لالایی برای دختر مرده» درپاسخ  به سوال یکی از اعضا که آیا شخصیت‌ها و وقایع داستان‌های شما واقعی هستند یا حاصل تخیل نویسنده، گفت: بستر برخی داستان‌ها واقعی است اما شخصیت‌های تخیلی می‌توانند در این بستر واقعی قرار بگیرند و از این طریق به تحلیل وقایع تاریخی که در جامعه اتفاق افتاده پرداخته شود.

او راز موفقیت برای نویسندگان را با اهمیت‌ تلقی کردن نوجوانان دانست و افزود: در رمان «لالایی برای دختر مرده» این مساله را تجربه کرده‌ام که باید سطح درک نوجوانان از داستان را در نوشتن و ارائه اثر بالا در نظر بگیریم.

پرداختن به اصول و تکنیک‌های نوشتن داستان، روایت‌گری چندگانه برای فعال و مشغول کردن ذهن مخاطب در سیر داستان، سوالات اعضای انجمن درباره‌ی نحوه نوشتن داستان و روش‌های سوژه‌یابی و پردازش درست شخصیت‌های داستانی برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطب و ... از دیگر مباحثی بود که در این نشست مجازی مطرح شد.

پنجمین جلسه مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان با موضوع «نگاه داستان پردازانه به رویدادها و نقد و بررسی آثار اعضا» با حضور حمیدرضا شاه‌‎آبادی، نویسنده نام‌آشنای حوزه داستان و پژوهشگر، مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس، مربیان و بیش از ۱۲۰ نفر از اعضای انجمن مراکز فرهنگی هنری کانون به‌صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =