هنر قصه گویی عامل ایجاد پیوند قوی بین ادبیات، کتاب و کودک

طاهره حمیدی مدیر کل کانون اسنان در پانزدهمین جلسه انجمن قصه گویی کانون خراسان جنوبی حضور یافت و از هنر قصه گویی به عنوان عامل ایجاد کننده پیوند قوی بین ادبیات، کتاب و کودک یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان، با حضور در پانزدهمین جلسه انجمن قصه گویی کانون خراسان جنوبی که همزمان با سومین روز از هفته کتاب و کتاب‌خوانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ به مرحله‌ی اجرا درآمد برگزاری این جلسه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی را به فال نیک گرفت و ضمن قدردانی از دست اندرکاران این نشست مجازی گفت: هنر قصه گویی علاوه بر تمام امتیازهایی که برای آن برشمرده شده، عامل ایجاد پیوندی قوی بین ادبیات،کتاب و کودکان می شود.

وی افزود: در این هنر داستان های از یاد رفته قدیمی دوباره از طریق قصه گویی در دایره توجه قرار می گیرند کتاب های جدیدی که بنا به دلایلی نتوانسته اند ارتباط لازم را با کودکان برقرار کنند از این طریق مورد توجه واقع شده و خوانده می شوند که لازم است  ازاین فرست بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشیم.

مدیر کل کانون استان مهمترین قدم برای قصه گویی خوب و موفق را انتخاب قصه مناسب دانست و گفت: مجموعه ۱۶ جلدی فرهنگ قصه شناسی یلدا  با معرفی ۸ هزار روایت شفاهی  یه ثبت رسیده از قصه های ایرانی از طرف کانون معرفی  و منتشر شده که می تواند در این راه به مربیان و علاقه‌مندان به هنر قصه گویی کمک کند.

وی  با تاکید بر تحقق  شعار  «تمرین زندگی و آینده ساختنی است» ادامه داد:  قصه گویی به ما این فرصت  را می دهد که  با کودکانی که به چیزی بیشتر از یک خواندن معمولی فکر می کنند وبه خلاقیت، زیبایی وشعر می اندیشند، کمک می کند تا به اوج لذت از قصه و قصه گویی دست پیدا کنند.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: من معتقدم اگر ما بتوانیم هنر قصه گویی را به هنری کاربردی تبدیل کنیم که از طریق این میراث فرهنگی غنی کتاب های خوب را وارد زندگی کودکان کنیم و لذت مطالعه را به آنها بچشانیم ،آن وقت می‌توانیم ادعا کنیم که آنها را در ساختن آینده یاری داده ایم.

در ادامه‌ی این نشست که با حضور اعضای نوجوان انجمن و مربیان و کارشناسان کانون استان برگزار شد، سیده ملیحه قریشی‌زادگان نماینده انجمن قصه گویی شاخه کانون خراسان جنوبی نیز به طرح مباحث خود در این جلسه با موضوع «چگونه قصه بگوییم» بر اساس کتاب رازهای قصه گویی «باتریس مونته‌رو» پرداخت و گفت: ما برای قصه گویی موفق و جلب رضایت مخاطب لازم است با فرآیند قصه گویی آشنا شویم.

وی از قصه، قصه گو و مخاطب به عنوان سه عامل اصلی فرآیند قصه گویی یاد کرد و افزود: نبود هر کدام از این مولفه‌ها فرآیند قصه گویی را با مشکل مواجه خواهد کرد و بازخورد مورد انتظار از قصه گویی را نخواهیم داشت.

نماینده‌ی انجمن قصه گویی استان در ادامه با  معرفی کتاب رازهای قصه گویی و تشریح بخش‌های مختلف آن، با مشارکت اعضا و مربیان حاضر در این نشست در خصوص موضوعات و مباحث مطرح شده در این کتاب به بحث و تبادل نظر و همچنین بیان تجربیات پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =