شاعر گیلانی از کتاب های مهم ادبی برای بچه های ایلامی گفت

حمیرا خدا بنده شاعر گیلانی مهمان ایلامی ها بود تا به نقد و بررسی شعر کودکان ونوجوانان عضو این انجمن  شعر آبدانان بپردازد و از مهم ترین کتاب های ادبی درسه دهه اخیر شعر بخواند و صحبت کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام،در بیست و سومین نشست مجازی انجمن شعر کانون ایلام،حمیرا خدا بنده شاعر گیلانی مهمان ایلامی ها بود تا به نقد و بررسی شعر کودکان ونوجوانان عضو این انجمن  شعر آبدانان بپردازد.بر اساس این گزارش در پنجمین روز از هفته کتاب و کتابخوانی انجمن ادبی آبدانان وسرابباغ میزبان شاعر وپژهشگرکارشناس مسئول ادبی کانون استان گیلان  حمیرا خدابنده  بود این شاعر گیلانی در صحبت با اعضا ضمن تاکید بر مطالعه وتمرین وتکرار جهت تقویت شاعرانگی درشعر، ازرعایت شکل درونی شعر با استفاده از تصاویر مکمل و فرم خوب و استفاده از چهار عنصر خیال ,اندیشه ،احساس وعاطفه گفت وتوجه به انسجام و استفاده از خیال واندیشه وکوشش در جهت کشف شاعرانه و غافل گیری در شعر وپرهیز از نثر و مستقیم گویی و کلیشه و اضافه گویی در شعر  را از مهم ترین نکات یک شاعر خوب برشمرد.همچنین پس از نقد هر شعریک کتاب معرفی کرد و  شعر خوانی می نمودند که بسیار مورد توجه اعضا قرارگرفت . راین نشست با توجه به گرایش اعضا به معرفی کتاب های شاعرانی چون : دکترقیصر امین پور - شمس لنگرودی - گروس عبدالملکیان و...پرداخته و از اثار این شاعران برای بچه ها خواندند.

حمیرا خدا بنده در بیوگرافی ادبی خود می نویسد:سوم اردیبهشت سال 1345 در تهران از خانواده ای گیلانی بدنیا آمدم. پدرم. بخاطر شرایط کاریشان بعد از ازدواج به تهران رفتند و در انجا مشغول بکار شدند. دوسال بعد از تولدم پدرم به گیلان امدند و شهر رشت را برای زندگی برگزیدند و من در رشت شهر باران های نقره ای بزرگ شدم. دوران دبستان . راهنمایی و دبیرستان را در شهر رشت گذراندم. از 9 سالگی کار نوشتن را با داستان اغازکردم به تشویق خواهرم که در غروبی غم انگیز او را بر اثر تصادف از دست دادم. عضویتم در مرکز رشت 1 به من در پرورش استعدادهایم بسیار کمک کرد.در نوجوانی از محضر اساتید ی چون رحمت موسوی .محمودبرابادی. فریدون نوزاد و ... بهره ها بردم.در سال 68 با شعر اشنا شدم و شعر بال پرواز من شد . با مرگ نابهنگام برادرم لایه های شعر من ترک برداشت اما به لطف خدا توان و صبوری پیشه کردم. بعد از اخذ لیسانس و فوق لیسانس به استخدام کانون در امدم. به پزوهش هم پرداختم و فرمانروای عشق برگزیده اولین اثر پژوهشی در حوزه ادبیات عاشورایی چاپ شد با مرگ استخوان سوز پدرم فعالیت پژوهشی ام متوقف شد اما با صبوری مادرم شکیبا تر نوشتم و سرودم.فرمانروای عشق. با تو تا غزل. دلواژه های سبز مجموعه اشعار ویژه اهل بیت. ترنم و ترانه مجموعه رباعی. چم و چمه ترانه های رودباری . می خواهم کمی حرف بزنم مجموعه اشعار سپید . ادبیات کودک در گیلان. نامه های عمو ابراهیم مجموعه شعر نوجوان. مثل باران گرداوری مجموعه اشعار ایینی اعضای مراکز کانون گیلان و قم از اثار منتشر شده ی من به شمار می آیند

آثار در زیر چاپ سی در پژوهشی بر فرهنگ عامه مردم جنوب گیلان اززایش تا مرگِ ،قند و لبخند مجموعه شعر کودک،عروسک های گیلان پژوهشی،چاپ مقالات ،داور جشنواره بین المللی رضوی در بخش مشاعره و شعر خوانی . قصه گویی . جشنواره های ادبی و کنگره ها ،مدرس دانشگاه در دروس ادبیات کودک . فارسی عمومی از دیگر تجربه های ادبی و علمی اینجانب به شمار می روند.

اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی ،هنری در سراسر استان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های شصت و چهار گانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز چهار گروه مختلف سنی ( کودک دختر،کودک پسر،نوجوان دختر،نوجوان پسر) با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه بر آن  بیش از  هشت انجمن مجازی و 60 کارگاه مجازی  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری از مربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است .

در فصل جاری پاییز امسال کانون ایلام علاوه بر فعالیت های مراکز ثابت و سیار خود، هشت کارگاه تخصصی را نیز به صورت برخط و شهریه ای در حال اجرا دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =