کد خبر: 301167
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
اختتامیه مهرواره جهان شاهنامه برگزار شد

سه شنبه ۲۷ آبان۱۳۹۹، مراسم اختتامیه «مهرواره جهان شاهنامه» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی با همراهی «بنیاد فردوسی» و در فضای مجازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، معصومه موسویان، کارشناس فرهنگی و داور مهرواره جهان شاهنامه عنوان کرد: این مهرواره با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با آموزه های فرهنگی و بن‌مایه های هویت ایرانی شکل گرفت و با تاکید بر شاهنامه  فردوسی به عنوان شناسنامه‌ی ملیت ایرانی اسلامی به سهم خود و به مدد مربیان و اعضاء توانمند کانون، در صدد گسترش هر چه بیشتر فرهنگ شاهنامه خوانی برآمد. ابراهیم زره‌ساز مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان‌رضوی، در مراسم اختتامیه مهرواره جهان شاهنامه ضمن تقدیر از همراهی و مساعدت بنیاد فردوسی، اعضاء خلاق و توانمند شرکت کننده و نیز مربیان و کارشناسان فرهنگی استان، برگزاری این مهرواره را اتفاقی مهم و تاثیر گذار دانست. زره ساز عنوان کرد:

شاهنامه یکی از مهم‌ترین محتواهای ملی و هویت تاریخی قومی ما ایرانیان است. قصه‌ها، داستان‌ها و افسانه‌های موجود در شاهنامه برآمده از سبک زندگی گذشتگان ماست و به غرور ملی ما، قدرت رزم‌آوری و دفاع از میهن برمی‌گردد. زره‌ساز، از قصه‌های ارزشمند حماسی و تاریخی شاهنامه به عنوان الگوی مناسبی برای کودکان و نوجوانان یاد کرد و گفت:فضای بازیابی هویت تاریخی و دینی با استفاده از ابزارهای نوین و تکنولوژی‌های جدید در عصر ارتباطات، عصری که رسانه‌های جمعی نیاز به فضای جدید دارند، می‌تواند بسیار موثر باشد. زره‌ساز ادامه داد:امروز آنچه برای ما قابل احصاء و روشن است این است که تهاجم فرهنگی توسط ابزارهای مختلفی وجود دارد و در عرصه کارهای فرهنگی نیز الگوهای بسیاری وجود دارد. الگوهایی که برای خیلی از سبک‌های زندگی که ما در آن بزرگ شده‌ایم مناسب نیست. مدیر کل کانون پرورش فکری خراسان‌رضوی، ضمن اشاره به اجرای تئاتر موفق «افسانه‌ی ضحاک ماردوش» درایجاد روحیه پرسشگری در کودکان و نوجوانان مخاطب خود، نسبت به داستان‌ها و شخصیت‌های شاهنامه، هر گونه تلاش و حرکت در راستای بازیابی هویتی، چه از مجرای تولید و چه از طریق آموزش و مهرواره را ارزنده برشمرد.

زره‌ساز هم چنین گفت:کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی آمادگی خود را جهت همکاری با بنیاد فردوسی به منظور ترویج هر چه بیشتر فرهنگ شاهنامه خوانی و پاسداشت آن از طریق فعالیت‌هایی نظیر طرح‌ها و برنامه‌های ادبی، طراحی و ساخت پادکست‌ها، بازی‌ها و... اعلام می‌کند.

در ادامه، بتول فخر اسلام، استاد دانشگاه و شاهنامه پژوه ضمن اشاره به بخش‌هایی از شاهنامه که تاکید فردوسی بر اهمیت تربیت و پرورش فکری، فرهنگی و هنری فرزندان ایران زمین را به مخاطب نشان می‌دهد، افزود:

شاهنامه‌ی فردوسی راهکارهای تربیتی و آموزه‌های فرهنگی ارزشمندی دارد که برای همه‌ی جوامع انسانی در هر زمان و هر مکانی، کارآمد است.

در باور فردوسی برای رسیدن به تعالی و داشتن یک شخصیت نیک، همراهی چهار گزینه، بایسته است:

هنر، گوهر، خرد وفرهنگ وکودک و نوجوان در فرهنگ باستانی جایگاه ویژه‌ای دارد. داور مهرواره و عضو هیات علمی بنیاد فردوسی، هم چنین عنوان کرد:

در شاهنامه‌ی فردوسی شخصیت‌هایی وجود دارند که دوران کودکی خویش را به دور از خانواده، سپری کرده‌اند و حضور فرهنگیان در زندگی این شخصیت‌ها در شاهنامه، پررنگ گشته است. فخر اسلام گفت:

آموزش و پرورش  جایگاهی بسیار والا در پرورش فکر و شخصیت در شاهنامه‌ی فردوسی دارد. در ادامه

از سوی بنیاد فردوسی از داوران این مهروراه تقدیر ویژه به عمل آمد. مهرواره جهان شاهنامه از میان ۱۱۰‪

اثر رسیده به این دبیرخانه با داوری معصومه موسویان، مهدی رمضانی و بتول فخر اسلام، اسامی منتخبین خود را بدین شرح اعلام کرد:

برگزیده ها:

فاطمه موسوی :روستای بهرامیه جوین

علیرضا طباطبائی: تهران

مهتاب میرزایی :بردسکن

دلارا نوشین: درگز

الهام فلاح :قوچان

بهاره قانع نیا: مشهد

محمود خرقانی:مشهد

درسا نکویی: مشهد

کیان قاسمی پور: چهارمحال و بختیاری شهرستان فارسان

موسسه همدم:

مهتاب آل عباسیان، افسانه جاودانی، کیانا قارونی

تقدیر شدگان:

آناهیتا والی:اصفهان(پژوهش)

رضوانه مراد زاده :کاشمر

زهره اکبرآبادی: نیشابور

فریده خسروی و عضو کودک، سارا فهیمی نیا :قوچان

عرفان نوشین نوخندان: درگز

آتنا میرزایی :کاشمر

مائده یداللهی : چهار محال و بختیاری روستای دهچشمه

فاطمه بخشی: مشهد

دیانا نکویی: مشهد

ملیکا امیدی پور :سمنان

امیر طاها روزیانی: سیستان و بلوچستان

در خاتمه این برنامه، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از مربیانی که طی سال گذشته در زمینه فعالیت‌های کتابخوانی فعال و پویا بودند، تقدیر به عمل آمد و پنج مربی استان به عنوان برگزیده انتخاب شدند:سمانه کفاش، زهره اکبرآبادی، فریده خسروی، سحر قائمی و فاطمه مسلمی پور.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =