نقد و بررسی آثار اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون گلستان

بهناز ضرابی‌زاده، داشتن منطق داستانی و پرداخت قوی در کنار هم را موجب خلق داستانی دانست که نویسنده می‌تواند با شخصیت‌‎های آن فکر اصلی خود را بیان کرده و به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، هفتمین جلسه مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون گلستان، عصر روز سه‌شنبه، ۳۰ دی۱۳۹۹ با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی‌اجرایی، کارشناسان، مربیان، اعضا و بهناز ضرابی‌زاده بعنوان مهمان این جلسه برگزار شد.

ضرابی‌زاده در این نشست مجازی دو ساعته که با موضوع «نقد آثار اعضا» برگزار شد، آثاری از سعیده مدرسی، علی گرزین، عسل مختارنژاد و سروش بخشی، از اعضای توانمند این انجمن را مورد نقد و بررسی قرار داد.

نویسنده کتاب دختر شینا و گلستان یازدهم در نقد آثار اعضا به آنها نکاتی را یادآور شد و گفت: قبل از نوشتن داستان، طرح  آن را روی کاغذ نوشته، روابط علت‌معلولی حوادث را مشخص کرده و بعد داستان را با جزئیات بنویسند.

دارنده نشان طلایی جایزه ادبی اوراسیا، با بیان اینکه ذهنیت و فکری که نویسنده برای نوشتن یک داستان دارد مهم‌ است اما گاهی سرگرم مسائل جزئی مانند زبان، تکنیک و فرم داستانی شده که از اصل داستان دور می‌ ماند؛ در حالی‌که اگر یک طرح مشخص را در نظر داشته باشد و با بردباری به شخصیت‌ها و فضای آن بپردازد، اثر خوبی خلق خواهد شد.

مدیرکل کانون استان همدان، داشتن منطق داستانی و پرداخت قوی در کنار هم را موجب خلق داستانی دانست که نویسنده می‌تواند با شخصیت‌‎های آن فکر اصلی خود را بیان کرده و به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

او در بخش دیگری از این جلسه ضمن ابراز خوشحالی از سفر مجازی به استان سرسبز گلستان، با اشاره به ظرفیت‌های اقلیمی، فرهنگی و طبیعت خاص، از اعضا خواست به نوشتن داستان‌های بومی همت کرده و فرزند زمان خود باشند و با توجه به نیازها، شرایط و زبان روزگار خود بنویسند، چرا که در هر دوره‌ای از تاریخ، نویسندگان و شاعران زیادی بودند که هر یک مضامینی چون عشق، مهربانی و... را با زبان همان دوره بیان کرده‌اند.

دختر شینا، گلستان یازدهم، ساجی و مرغ شل از جمله تالیفات این نویسنده مطرح کشوری است که در این بین رهبر معظم انقلاب کتاب « گلستان یازدهم » را تقریظ و در این متن از نویسنده آن تجلیل کردند.

هفتمین جلسه مجازی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان ۳۰ دی ۱۳۹۹ برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =