با داستان هایتان زندگی کنید

نهمین جلسه انجمن نویسندگان کانون استان کردستان با حضور دوباره اعظم بزرگی نویسنده کودک و نوجوان برگزار گردید .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان: یک جلسه ی دیگر از جلسات نقد و بررسی انجمن نویسندگان نوجوان برای دومین بار با حضور اعضای فعال و توانمند مراکز دهگلان . قروه و سریش آباد شکل گرفت.

در این جلسه ، اولین داستان با عنوان( سکوت تلخ ) اثر لاوین درخشانی نقد شد و اعضا نظر خودشان را به گروه ارسال کردند. از جمله موارد مورد اشاره توسط اعضا ایجاد امکان گفت و گو بین شخصیت های داستان و حضور دیالوگ بود و موفقیت صاحب اثر در به تصویر کشیدن یک خانواده ی گرم و صمیمی. اعظم بزرگی در رابطه با اثر لاوین نکات ارزشمندی را یادآور شد و  به زمان در شروع داستان اشاره کرد  گفت: شروع داستان مضارع اخباری هست. زمان در داستان شکسته است و روایت خطی در داستان وجود ندارد و این نکته، نقطه قوت داستان به شمار می رود.

در ادامه بزرگی توضیحاتی درمورد سیال ذهن بیان کرد و اینکه این سبک نوشتاری چه ویژگی هایی دارد.

داستان دوم، داستان مشترک فاطمه بابایی و بیتا گنجی بود. بابایی و گنجی در ابتدا به رسم همیشگی خود را معرفی کرده و بعد درمورد اینکه چگونه این داستان را به صورت مشترک نوشته اند توضیحاتی دادند. نظر باقی اعضای هور به کوتاه بودن متن اختصاص پیدا کرد. و کارشناس جلسه  نظر خود را اینگونه بیان کرد. « من تشکر میکنم از بیتا و فاطمه که یک کار خلاقانه ای را انجام داده اند. شروع داستان بسیار محکم است و سه پاراگراف اول خود یک داستان فلش فیکشن است و مهمترین ابزار داستانک یا فلش فیکشن ایجاز است».

داستان سوم با عنوان ( ناگفته های سرباز) نوشته ی فاطمه مرادی بود. اعضا بر پایان جذاب داستان تاکید داشتند و اینکه توصیفات و دیالوگ های داستان باهم همخوانی دارند.

بزرگی مهمان برنامه در ابتدای نقد خود درمورد ستینگ در داستان صحبت کرده و اشاره داشت: که ستینگ در داستان شامل شخصیت ، مکان و زمان هست که در داستان مرادی در همان اول با آن آشنا می شویم. ولی افزود « باید دورنمای بیشتری از مکان داستان بیان می شد و بیشتر درمورد آن توضیحاتی توسط نویسنده ارائه میگردید. نویسنده با مهارت بیشتری به سراغ شروع ماجراجویی در داستان میرود پرداخت خوبی دارد ولی پایان داستان بیشتر توضیح داده شده است.

بزرگی همچنین به بچه ها توصیه کرد : با داستان هایتان زندگی کنید تا جادوی قلم و اندیشه ی شما در ذهن مخاطبین آثارتان ماندگار شود.

در این جلسه و با هدف زنده نگه داشتن سنت دیرینه ی نامه نگاری و به رسم ادب و تشکر از کارشناس جلسه که در طی دو جلسه ی پیاپی  همراه انجمن نویسندگان نوجوان هور بود, نامه ای توسط اعضای انجمن مکتوب شده  و در آن از او برای راهنمایی های خوب، نکته سنجی ها ، ارائه مطالب مفید و ارزنده و همینطور معرفی منابع مناسب جهت مطالعه و تمرین با آن ها  در نوشتن تشکر کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =