کد خبر: 303304
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
بازدید 458
بررسی محتوایی و باز نگری لالایی‌ها بر مبنای نیاز امروز ضروری است

محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کشور که مهمان مجازی آیین اختتامیه نخستین مهرواره پرواز لالایی‌ها بود، با اشاره به ضرورت حفظ و ترویج مفاهیم فرهنگ شفاهی اقصی نقاط کشور از برگزارکنندگان این مهرواره‌ی ملی تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، وی گفت: در این ایام که کودکان و نوجوانان کمتر شرایط حضور در جامعه را دارند، کانون تلاش می‌کند با انجام برنامه‌های متنوع و برگزاری مهرواره‌ها، جشنواره‌ها و آموزش‌های مجازی، جای خالی فعالیت‌های فرهنگی مورد نیاز  مخاطبان را پر کند.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که کانون انجام می‌دهد، توجه به انتقال مفاهیم فرهنگی غنی کشور به نسل جدید است فعالیت‌هایی چون مهرواره لالایی‌ها و جشنواره‌های قصه‌گویی را از مصادیق این فعالیت‌ها بر شمرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اهمیت ایجاد بستر مناسب برای آرشیو قابل بازیابی این آثار بر مبنای نوع محتوا، شیوه اجرا، گویش و ریشه‌های زبانی و سرزمینی این مهم را محصول اصلی چنین مهرواره‌هایی دانست که می‌تواند هم در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی و هم در زمینه تولید و اقتباس مهم و کار آمد باشد.

او با بیان این‌که جمع‌آوری لالایی هم به‌عنوان مهرواره، جذاب و جالب بوده و هم در حوزه ادبیات شفاهی حائز اهمیت است، اظهار داشت: با توجه به تعداد آثار ارسالی، گستره‌ی سرزمینی، فرهنگ و  لهجه‌های متفاوت اقوام مختلف باید بتوانیم با روش‌های متفاوت این آثار را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم و با بازتولید حرفه‌ای و فاخر این آثار گنجینه مناسبی برای نسل امروز فراهم کنیم.

زمردیان ادامه داد: در این حوزه توجه به دو رویکرد مهم است: یکی حوزه محتوا است که بررسی محتوایی لالایی‌ها و قصه‌ها و استفاده از محتوای قابل استفاده و بعضا بازنگری و اصلاح برخی محتواها بر مبنای نیاز امروز ضروری است. رویکرد دوم که در تداوم رویکرد اول است توجه به حفظ ریتم و روح موسیقیایی آثار خصوصا در بازتولید است. چرا که بسیاری از انچه که بصورت هیچانه‌ها، لالایی‌های و ... در طی نسل‌ها باقی مانده به سبب نوع ریتم و موسیقی این آثار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =