تمرکز، تجسم و قدرت تصمیم‌گیری اساسی‌ترین ویژگی‌ یک عروسک‌گردان است

سیزدهمین نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان با محوریت نقش دست‌ها در بازی‌دهی عروسک‌های نمایشی و با اجرای زنده و عروسک‌گردانی چند عضو انجمن با حضور مژده ذکریاپور مدرس نمایش عروسکی و عروسک‌گردان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ سیزدهمین نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان با محوریت نقش دست‌ها در بازی‌دهی عروسک‌های نمایشی و با اجرای زنده و عروسک‌گردانی چند عضو انجمن نمایش استان و نقد و بررسی  اجراها توسط مژده ذکریا پور عروسک‌ساز  و عروسک‌گردان برگزار شد.

عفت تفضلی مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان  با ذکر این مطلب افزود: این نشست در واقع ادامه نشست دوازدهم این انجمن و هدف از برگزاری آن آموزش عملی و کاربردی عروسک‌گردانی و نقش دست‌ها در نقش آفرینی عروسک‌های نمایشی به اعضا نوجوان، مربیان و رابطین نمایش مراکز کانون در سراسر استان بود.

مژده ذکریا پور، مدرس این نشست و از فعالان عرصه نمایش عروسکی، دقایقی از این جلسه را  به بیان مطالب مهم نشست دوازدهم اختصاص داد و گفت:  تمرکز، تجسم و قدرت تصمیم گیری اساسی‌ترین ویژگی‌های  یک عروسک‌گردان حرفه‌ای و کاربلد است. 

وی افزود: بر طبق این اصول قدرت تصمیم گیری ویژگی اساسی یک عروسک‌گردان است؛ یعنی هرجا لازم سریع تصمیم بگیرد، به موقع  عکس‌العمل مناسب نشان دهد تا حس درست به مخاطب منتقل کند. ذکریا در رابطه با عکس‌العمل مناسب عروسک‌گردان گفت: مثلا فرض کنیم دو عروسک دزد و پلیس داریم و این دو در یک صحنه عادی که اصلا طنز هم نیست باید مانند واقعیت عمل کنند و اگر فرضا عروسک پلیس به دزد نزدیک شد و عروسک‌گردان دزد نتوانست سریع عکس‌العمل مناسب که معمولا گریز و فرار است را انجام دهد؛ این نشان از ضعف در قدرت تصمیم گیری عروسک‌گردان است و باعث عدم باورپذیری مخاطب و در نتیجه ضعف در اجرا می‌شود.

این مدرس عروسک‌گردانی گفت: تمرکز بالا در یک عروسک‌گردان درست مانند تمرکز یک تیرانداز حرفه‌ای است و قدرت تجسم و عکس‌العمل به موقع، شباهت بسیار زیادی به کار رانندگی دارد.

این عروسک گردان و عروسک ساز در ادامه به ذکر نکاتی جهت تقویت تجسم در عروسک‌گردان اشاره کرد و افزود: یک عروسک‌گردان قوی باید بتواند حس‌های اطرافش را در اعضا خانواده، افراد با سنین مختلف، شغل‌های مختلف و حالات روحی متفاوت خوب بررسی و کشف کند و به خاطر بسپارد. یعنی بداند فرضا عروسکی که غمگین است یا خوشحال، پیر است یا جوان در فرم بدن و حرکات و... چه تفاوتی با هم  دارند و این موارد، را به خاطر بسپارد و در عروسک‌گردانی اش لحاظ کند. 

مژده ذکریا پور به بیان دو مبحث جدید درباره عروسک‌گردانی پرداخت و گفت: ورود و خروج‌ها در عروسک‌گردانی بسیار مهم و کلیدی است مثلا اگر در یک صحنه نمایشی مجری و عروسک باشند و مجری عروسک را از سمت راست خود صدا بزند، عروسک  باید از همان سمت وارد صحنه شود و نمی تواند مثلا از وسط و پایین صحنه  یک دفعه وارد شود. دقت و توجه به  موارد ظریف از این دست است که یک عروسک‌گردان را مسلط و حرفه‌ای در کار نشان می‌دهد. توجه به ارتفاع و موقعیت عروسک‌ها در تقابل درست با هم نکته مهم و ظریف دیگری است که باید بعنوان یک عروسک گردان به آن توجه شود. اگر دو عروسک با ارتفاع و ابعاد متفاوت در صحنه‌ای مقابل هم قرار بگیرند و قرار باشد به یکدیگر نگاه کنند حتما باید به گونه‌ای بازی داده شوند که چشمان دو عروسک به هم نگاه کنند و جهت و سمت نگاهشان متفاوت نباشد. 

در بخش دوم این نشست، تعدادی از فیلم‌های ارسالی اعضا نوجوان انجمن از عروسک‌گردانی یک عروسک ساده و دست‌ساز خودشان بر اساس موسیقی ارسالی مدرس نشست، به نمایش درآمد و ٣عضو از اعضا فعال نمایش مراکز بستک و میناب به شکل زنده با عروسک‌های دست ساز خود به اجرا  پرداختند.

در ادامه پس از هر اجرا  مدرس نشست  نحوه اجرا  را مورد نقد و بررسی قرار داد و نکاتی از قبیل توجه کامل و نگاه عروسک‌گردان به عروسک و حرکاتش، ادای درست کلمات و میزان مناسب باز شدن لب‌های عروسک حین صحبت کردن و ادای کلمات، باز و بسته بودن به موقع دهان عروسک در هنگام حرف یا سکوت، توجه به حال و هوا و حس و ریتم  موسیقی و آهنگ در حرکات عروسک و موارد از این دست را به شکل عملی به اعضا انجمن هنرهای نمایشی استان  آموزش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =