مدیرکل کانون استان اردبیل؛ کتاب ابزار مهم و ارزشمند دانایی و راز ماندگاری است

آیین رونمایی از سه کتاب «فولکلور آذربایجان» تألیف زعفر احدزاده، «قصه و قصه‌گویی در کتابخانه» نوشته محمد سیمزاری و «ایران‌نوشت‌ها» اثر وحید ضیائی، روز سه‌شنبه ۲۶ اسفندماه سال ۱۳۹۹ در فرهنگسرای بانوان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده مدیرکل کانون استان اردبیل در آیین رونمایی از کتاب «فولکلور آذربایجان» گفت: در بررسی نگاره‌های تاریخی مربوط به حیات بشری از عصر حجر تا عصر همگرایی دانش‌ها، به یک کلیدواژه مهم می‌رسیم که روح جستجوگر آدمی همواره به دنبال آن بوده و آن هم آگاهی است که بانی پیدایش و تکامل دانش بشری شده و کتاب مهم‌ترین ابزار و رسانه این آگاهی است.

احدزاده ادامه داد: انسان‌ها برای رشد و پیشرفت با توجه به سه نیاز روان‌شناختی، خودگردانی، وابستگی و شایستگی، می‌توانند در مسیری قرار گیرند که آگاهی فردی رشد کرده و باارزش‌های رشد یافته همراه و منجر به یک هدف ارزشمند شود؛ بنابراین خروجی چنین فرآیندی تولیداتی خواهد بود که در آن مهارت‌های عشق ورزیدن، صلح‌جویی، انسان بودن و ... همواره تقویت می‌شود.

مدیرکل کانون استان اردبیل در ادامه به کوشش‌های ارزشمند سال سخت و کرونایی ۱۳۹۹ در استان و حوزه کتاب اشاره‌کرده و افزود: در حوزه تولید کتاب در استان اتفاقات ارزشمندی را شاهد بودیم که در قیاس با سال‌های قبل از رشد محسوسی برخوردار بوده که این رشد در حوزه کودک و نوجوان با انتشار۲۰ عنوان کتاب، کم‌سابقه بود و نیاز است هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ تصویرسازی توجه بیشتری به این موضوع شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرجع مهمی در این زمینه است.

مؤلف کتاب «فولکلور آذربایجان» تصریح کرد: در ارتباط با ادبیات شفاهی و فرهنگ عامه هم در سالیان اخیر حرکت‌های ارزشمندی در استان صورت گرفته و تعدادی از آثار فاخر متمرکز بر همین موضوع است که کتاب «فولکلور آذربایجان» در همین راستا بوده و در چهار گفتار تنظیم‌شده که در گفتار اول کلیات بحث و انواع ژانرهای فولکلور، در گفتار دوم قصه، در گفتار سوم سورها و سوزها و در گفتار چهارم بازی‌های بومی محلی رایج مورد بحث قرارگرفته است.

وی ضمن تبیین مباحثی از این کتاب در خصوص کارکردهای فولکلور نیز گفت: فولکلور، به خاطر اشتراک‌های لهجه، پوشش، سرود، موسیقی و...، باعث ایجاد همبستگی قومی و نژادی شده و به‌نوعی حافظه تاریخ سیاسی و اجتماعی آن منطقه را تقویت می‌کند و خاستگاه برخی الهامات بشری در زمینه هنر و ادبیات و نهایتاً نقش ارزنده‌ای در ارتباط بین نسلی تلقی می‌شود.

زعفر احدزاده در خاتمه سخنان خود بابیان اینکه تولیدات فرهنگی و تولید کتاب مهم‌ترین مبنای زیبایی اندیشی است، یادآور شد: آنچه جهان را زیباتر می‌سازد، توسعه و تقویت ابزار خرد و دانایی است و کتاب ابزار مهم و ارزشمند دانایی و راز ماندگاری است که نتایج خود را در زندگی پرچالش هزاره سوم، از طریق دانستن، عمل کردن و زندگی کردن به معرض نمایش می‌گذارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =