دبیرخانه ی استانی بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌الملی قصه‌گویی در کردستان کار خود را آغاز کرد

وبینار بررسی شیوه‌نامه‌ی بیست‌وسومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی با حضور کلیه همکاران دفتر استان و مراکز کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل کانون استان کردستان، در ابتدای این نشست مدیر کل کانون استان کردستان در سخنانی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان گفت: قصه‌گویی یکی از مهمترین برنامه‌های کانون است که در هر دوره، تعداد زیادی از قصه‌گویان کشوری و بین‌المللی در آن شرکت می‌کنند و استان کردستان با پیشینه بسیارخوبی که در زمینه قصه‌گویی دارد از جایگاه خوبی در این زمینه برخوردار است و از همکاران پرتلاش استان خواست که به جد در زمینه حضور خود و کودکان و نوجوانان استان تلاش کنند .

سهیلا شیخی از همه مربیان و مسئولان مراکز کانون استان خواست که برای بهره بردن از این رویداد بین‌المللی تلاش کنند و با ایجاد ارتباط مجازی با اعضاء آنها را برای شرکت در این جشنواره آماده کنند چون قصه گویی یکی از فعالیت های اصلی و با سابقه کانون می باشد و باید به این جشنواره توجه ویژه داشته باشیم.

رئیس جشنواره‌ی استانی قصه‌گویی در پایان با تأکید بر شعار جشنواره مبنی بر «آینده ساختنی است» از تمامی کارشناسان، مسئولان و مربیان کانون استان خواست تا با هم‌کاری و هم دلی بیش از گذشته، جشنواره‌ی قصه‌گویی را برگزار کنند.

شیخی همچنین گفت: افزایش بودجه کانون خبری خوب بود که نوید بخش روزهای بهتری برای کانون است؛ همینطور افزایش حقوق مربیان قراردادی که از نیروهای زحمتکش و توانمند کانون هستند مزید بر این خوشحالی شد.

در این نشست، که به صورت وبینار و با حضور همکاران سراسر استان برگزار شد، رابط و نماینده‌ی انجمن قصه‌گویی کانون استان با بیان شعار جشنواره(آینده ساختنی است) گفت: امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها، ایثار و از خود گذشتگی(جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی از انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای تا مدافعان علم و دانش) از جمله محورهای موضوعی این جشنواره هستند.

شایسته احمدی در ادامه در خصوص بخش‌های جشنواره عنوان کرد: بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بخش‌های ملی، بین‌المللی، قصه‌گویی برتر، ۹۰ ثانیه‌ای و پادکست برگزار می‌شود.

احمدی خاطر نشان ساخت: جشنواره دارای دو بخش ملی و بین‌المللی است که بخش ملی شامل قصه‌گویی از سوی دختران و پسران (۱۲ تا ۱۸ سال)، زنان و مردان (۱۸سال به بالا) و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها در سه بخش «قصه‌هایی برای کودکان»، «قصه‌هایی برای نوجوانان» و «قصه‌هایی برای بزرگسالان» و بخش بین‌الملل شامل رقابت صحنه‌ای (مجازی) قصه‌گویان برگزیده‌ی ۲۲ دوره‌ی پیشین جشنواره قصه‌گویی در مراحل منطقه‌ای، ملی یا بین‌الملل، قصه‌گویان و مجریان حرفه‌ای دارای سابقه اجرا در رسانه ملی و تئاتر کشور و قصه‌گویان منتخب سایر کشورها می‌شود.

وی اظهار داشت: بر اساس فراخوان جشنواره‌ی بیست‌وسوم، دو بخش جدید با نام‌های «قصه‌گوی برتر» و «پادکست» به آن اضافه شده که بخش «قصه‌گوی برتر»، رقابت حرفه‌ای‌های حوزه‌ی قصه‌گویی و با شکل و شمایلی متفاوت از سایر بخش‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی است که در آن تنها افرادی می‌توانند شرکت کنند که مقام‌های برتر جشنواره‌های گذشته را کسب کردند و علاوه بر آن در حوزه‌ی تدریس، تألیف و ترویج قصه‌گویی فعالیت داشتند و بعد از احراز شرایط هم، نفرات برتر بایست یک قصه‌ی واحد که با قرعه‌کشی از سوی هیات داوران انتخاب می‌شود اجرا کنند تا در نهایت افراد حائز شرایط به مرحله‌ی نهایی راه پیدا کنند و برگزیده نهایی این رقابت علاوه بر تندیس جشنواره، جایزه ۳۰ میلیون تومانی را دریافت خواهد کرد.

مسئول دبیرخانه استانی قصه گویی همچنین عنوان کرد: پادکست هم به‌عنوان یک بخش نوپا در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، فرصتی تازه برای آن‌دسته از علاقه‌مندان به قصه‌گویی است که می‌خواهند از طریق ابزارهای نوین به ترویج این هنر بپردازند و در واقع پادکست همان روایت قصه در قالب یک فایل صوتی با مجموعه‌ای از افکت‌هاست و پادکست مستند قصه‌گویی به موضوع‌های تحقیقی و مستند هم‌چون خاستگاه قصه‌ها، معرفی قصه‌گویان برتر و چهره، تاریخچه قصه و قصه‌گویی، معرفی فعالان توسعه و ترویج هنر قصه‌گویی و... با استفاده از مصاحبه، میزگرد، صداهای منتشر شده و خوانش بخشی از کتاب اختصاص دارد و پادکست قصه‌های بومی و فولکلور (پادکست پژوهشی) هم که با هدف شناخت و معرفی قصه‌ها و قصه‌گویان بومی، محلی و فولکلور برگزار می‌شود سه شاخه اصلی این بخش هستند که متقاضیان می‌توانند برای شرکت در آن‌ها اعلام آمادگی کنند.

شایسته احمدی یادآور شد: امسال برای سومین‌مرتبه، مسابقه‌ی قصه‌ی ۹۰ ثانیه‌ای با عنوان «قصه‌ی زندگی من» ویژه تمامی گروه‌های سنی با دو محور موضوعی «من و کرونا»(روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان، روایت زندگی در روزهای قرنطینه و روایت مهربانی و همدلی با دیگران) و «دیروز غرورآفرین، فردای افتخارآفرین»(روایت جان‌فشانی‌های سربازان و رزمندگان انقلاب اسلامی، هشت‌سال دفاع مقدس، مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای ‌و قهرمانان حوزه‌ی علم و دانش) در جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی برگزار خواهد شد.

در ادامه حمیدرضاپوررضایی کارشناس مسئول فرهنگی،هنری و ادبی کانون در خصوص چگونگی تبلیغات محیطی و رسانه‌ای، تعامل با ستاد کشوری و استانی، ایجاد راه‌کارهای خلاق به منظور جلب مشارکت همکاران، ثبت نام به موقع و ثبت آثار در وبگاه جشنواره، برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مختلف، لزوم توجه به کار سیستمی، بهره‌گیری بسیار مناسب از فضای مجازی  و ظرفیت کارگاه‌های بر خط به منظور معرفی جشنواره و را در این نشست را مطرح کرد.

همچنین بر اساس فراخوان منتشر شده، بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل شیوع بیماری کرونا، به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند با مراجعه به پایگاه جشنواره به نشانی www.kanoonfest.ir نسبت به ثبت‌نام و ارسال آثار خود اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =