از گنجینه ی  تجربه های شخصی بهره بگیرید

مهدی مردانی در پنجمین جلسه انجمن شاعران نوجوان مراکز فرهنگی هنری کانون استان کردستان گفت: برای کشف زوایای بهتر از پدیده ها و اتفاقات، به سراغ تجربه های شخصی بروید و از آن چه در دایره ی اداراکات شما بوده و برایتان ملموس است، بنویسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، مردانی با اشاره به اینکه تجربیات شخصی برای نوشتن بکر و ناب هستند گفت: ایجاز کلامی را در آثارتان مد نظر قرار دهید حتی در ارائه ی تصاویر شعری. مخاطب شعر باید بتواند با تصاویر ارتباط برقرار کرده و در ازدحام تصاویر گم نشود.

وی همچنین در بررسی اثر یکی از اعضا در رابطه با ایجاز ذهنی توضیح داده و افزود:  شاعر پیش از آن که شعر را بنویسد در ذهن خود بخش هایی را حذف کرده و این ایجاز نباید در بخش های اصلی شعر اتفاق بیافتد چرا که معنا و تصاویری از شعر حذف می شود که در انتقال معنا و مفهوم اصلی شعر خلل ایجاد می کند لذا  استفاده بیش از حد از ایجاز ذهنی به شعر لطمه  خواهد زد.

مردانی با توجه به اینکه آثار اعضا جهت نقد و بررسی در این جلسه در قالب شعر سپید بودند، برای آن ها  از زبان شعر سپید صحبت کرد و افزود: در مورد زبان شعر سپید حساس تر باشید و اگر از عنصر روایت در شعر استفاده می کنید، ابعاد شاعرانه را با گریزها، تصویر و تخیل در کنار هم استفاده کنید و  نیز از معنا و فرم در کنار هم بهره بگیرید.

مردانی ضمن معرفی کتاب های مناسب جهت مطالعه به اعضا گفت : شعر ما بدون حضور ما خوانده می شود، شعر ما بدون حضور ما سفر می کند و چاپ می شود و بنابراین شعر ما باید خودش زبان گویای خود باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =