کارگاه آموزشی قصه های ۹۰ ثانیه‌ای در کانون خراسان‌رضوی برگزار شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های آموزشی جشنواره بیست و سوم قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی با موضوع قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای برگزار شد.

 به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، در این نشست صادق کیانی مقدم مسئول کمیته بخش ۹۰ ثانیه جشنواره به تبیین بخش‌های مختلف این رویداد پرداخت.

وی در ابتدا فلسفه قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای را برشمرد و گفت: این بخش ما به ازای خارجی در هیچ جشنواره‌ای ندارد و در واقع برای اولین بار توسط کانون به جشنواره قصه‌گویی اضافه شده است. ژانرهای کوتاه از این جهت اهمیت دارند که بازتاب عمومی خوبی در میان اقشار مختلف جامعه دارند، بر همین اساس ما در این سال‌ها با استقبال بسیار خوبی از طرف مخاطب مواجه شده‌ایم.

صادق کیانی مقدم ادامه داد: گرایش عامه مردم به جهت اطلاع و آگاهی از محیط اطراف با یک هنر ساده و موجز سبب شکل‌گیری ژانرهای کوتاه در هنرهای مختلف شده است و ما از این مهم در قصه‌گویی هم می‌توانیم بهره ببریم.

این مدرس قصه‌گویی در ادامه افزود:  این بخش هنر و خلاقیتی را می‌طلبد که شرکت کننده باید تمام حرف خود را در زمانی بسیار کوتاه بیان کند که با توجه به فضای مجازی و آستانه تحمل مردم مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و صبر و حوصله ای که رو به کاهش گذاشته است،   این موجزگویی می‌تواند باعث شود پیامی در خلاقانه‌ترین شکل ممکن منتقل شود.

 مسئول کمیته بخش ۹۰ ثانیه ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون در ادامه به بیان ویژگی‌های قصه‌های ۹۰ ثانیه ای پرداخت و گفت : زمانی این قصه‌ها باید حتماً ۹۰ ثانیه باشد و به قصه‌های بیشتر از این زمان ایراد وارد است. کیفیت آثار تولید شده بسیار اهمیت دارد. بایستی روی کیفیت،   قالب و چارچوب ها بیشتر کار کرد تا این جشنواره در خور نام بین‌المللی خود باشد.

به لحاظ تصویر و صدا و نور بایستی آثار ارسالی از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد؛ کادر دوربین به صورت افقی باشد.

وی افزود: قصه گو نباید حادثه و موضوع را همانطور که اتفاق افتاده اجرا کند بلکه باید به آن ساختار داستانی و قصه گویی ببخشد یعنی قصه ها باید دارای مقدمه، سیر حوادث،   گره، موخره،   شخصیت پردازی، حوادث و کلیه عناصر داستانی باشند؛ که بر اساس خلاقیت و ابتکار و نوآوری شرکت کننده روایت می شود.

کیانی مقدم خاطر نشان کرد : امسال باید قصه گویی ها در قالب یک فیلم ۹۰ ثانیه تولید و ارائه  شود و از تکنیک های چون اوریگامی نقاشی سفالگری نمایش خلاق و غیره در جهت بهتر شدن اثر می توان استفاده کرد.

موضوعات جشنواره امسال: امیدها و آرزوها شادی ها و غم ها و ایثار و از خودگذشتگی در نظر گرفته شده است که با توجه به شرایط روز موضوع محوری من و کرونا که به روایت ایثار و از خودگذشتگی کادر درمان و خاطرات روزهای قرنطینه می پردازد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =