پیام مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

به‌مناسبت روز ملی ادبیات کودک مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پیامی ضمن گرامیداشت این روز و نام و یاد مهدی آذریزدی، ادبیات کودک را زمینه‌ای برای رشد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کودکان عنوان کرد

پیام جناب آقای مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مناسبت روز ملی ادبیات کودک

ادبیات مانند منشوری چندوجهی است که تعاریف زیادی برای آن ارائه شده است اما هر کدام از آن‌ها به یک یا چند وجه این منشور نگریسته‌اند.
 وجه مشترک بسیاری از این تعریف‌ها آن است که ادبیات را به مثابه بستری منحصربه‌فرد برای عرضه فرهنگ، اندیشه و آرمان‌های یک جامعه برشمرده‌اند. ادبیات از طریق برقراری ارتباط با افراد، هم بر جامعه تاثیر می‌گذارد و هم از آن تاثیر می‌پذیرد و همین ویژگی نقش و کارکرد مهم ادبیات را در اجتماع و زندگی می‌نمایاند. در این میان، ادبیات کودک نقشی به مراتب حیاتی‌تر و تاثیرگذارتر دارد. چرا که کودکان به عنوان بخش قابل توجهی از سرمایه بالقوه انسانی، جامعه را به حرکت در مسیر توسعه، امیدوار نگه می‌دارند. از این رو، ادبیات کودک در کنار کارکرد سرگرمی می‌تواند در نهادینه‌کردن بینشی صحیح و عمیق نسبت به ارزش‌های انسانی و اجتماعی در کودکان نقشی برجسته ایفا کند. به‌ویژه در دنیای امروز که مقوله‌ی لذت خواندن به عنوان یکی از شاخص‌های سلامت و رفاه کودکان مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد. از این دیدگاه، ادبیات کودک با ساختن جهانی شگفت و سرشار از تخیل، عاطفه، اندیشه و کشف، موقعیتی فراهم‌ می‌سازد تا کودکان با تجربه‌ی لذتِ خواندن، نگاهی مهربانانه و سرشار از آشتی به جهان داشته باشند. ادبیات کودک با آفرینش چنین تصویر امیدآفرینی مخاطبانش را به دوستی با طبیعت و انسان و جامعه دعوت می‌کند و با گسترش تخیل کودکان، آن‌ها را به تلاش برای ساختن جهانی آرام‌تر، زیباتر و دوست‌داشتنی‌تر تشویق می‌کند. بنابراین ادبیات کودک با فراهم‌آوردن زمینه‌ای مناسب برای رشد روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کودک، او را در آینده‌ای نه‌چندان دور به عنوان سرمایه انسانی فعال و تاثیرگذار در توسعه اجتماعی به جامعه پیوند می‌دهد.
در پایان، هجدهم تیر که به نام روز ملی ادبیات کودک نام‌گذاری شده است را گرامی می‌دارم و یاد می‌کنم از مهدی آذریزدی که نام و یاد بزرگش تا همیشه شناسنامه ادبیات کودک ایران خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =