کلمات ذهنی را با مصداق بیان کنید

صد و بیست و ششمین انجمن شاعران نوجوان آفتاب با گرامیداشت عید غدیر، پنجشنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ با حضور محمود خرقانی برگزار شد. این نشست مجازی با نقد و بررسی شعرهای مبینا حریفی، صبا صباغ، شهرزاد لعل‌بذری، زینب شفیع نادری و مرتضی چزکی همراه شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی مکاتبه‌ای استان ضمن اعلام این خبر گفت: مهمان این جلسه محمود خرقانی شاعر و مربی فرهنگی مرکز۷ مشهد بود. خرقانی در این نشست مجازی گفت: در شعر دو مسئله داریم اول اینکه چه می‌گوییم یعنی مضمون و محتوا و دیگر چگونه می‌گوییم. یعنی ساختار فیزیکی و قالب و فرم و چیدمان کلمات. این چگونه گفتن، باعث می‌شود که دایره مخاطبِ مشترک را بیشتر کنیم. یعنی به جای برداشت‌های مختلف، با یک چینش خوب، برداشت‌های کمتری رخ بدهد. اگر قالب شعر، سپید باشد چگونگی نوشتن کلمات از خود کلمات مهمتر است.

خرقانی، خطاب به شاعران نوجوان گفت : نترسید و به دنیای واقعی، نگاه کشف گونه‌ای داشته باشید.

او تاکید کرد: تکرار می‌تواند در شعر سپید و آزاد نکته طلایی باشد اما نه در هر قسمت از شعر. او ضمن اشاره به نقاط قوت شعر اعضائی که در این انجمن شعر کلاسیک خواندند، گفت : گفتن شعرِ ساده، بسیار سخت تر است. به همین دلیل اشعار سعدی به سادگی و زیبایی مشهور است؛ چرا که صیقل زدن کلمات در شعر کلاسیک اهمیت دارد.

شاعر مجموعه شعر «بافته‌های عنکبوتی خسته» در نقد شعر زینب شفیع نادری، گفت: زاویه دید در اشعار آیینی خیلی مهم است و این یک عامل بیرونی محسوب می‌شود.

پایان بخش صد و بیست و ششمین انجمن شاعران نوجوان آفتاب، شعرخوانی عاطفه رنگ آمیز طوسی با موضوع بزرگداشت روز غدیر و منقبت حضرت علی (ع) بود.

این انجمن که با استقبال ۳۸ عضو انجمن ادبی همراه بود در  ساعت ۱۹:۳۰ پنجشنبه ۳۱ تیر به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =