روز ملی قلم، روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان

با تلفیق روز ملی قلم در ۱۴ تیر و روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در ۱۷ همین ماه، ویژه‌برنامه‌های متنوعی در فضای مجازی و حضوری برای اعضا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل اجرا شد.

در ادامه‌ نگاهی داریم به سرفصل مهم‌ترین برنامه‌های این مناسبت‌ها که به همت مربیان کانون استان اردبیل به اجرا درآمد.

- مرکز شماره یک کانون کوثر

روز ۱۸ تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، مصادف است با سالروز آسمانی شدن نویسنده متبحر و نامداری که توانست در دوره حیات پرثمر خویش  عنوان «پرتیراژترین نویسنده کودک و نوجوان» را از آنِ خود کند. با یکی از نخستین و معروف‌ترین آثار این نویسنده،«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، نسلی کودکی کردند و بزرگ شدند.

مهدی آذریزدی از پیشتازان داستان‌نویسی کودک و نوجوان در کشور است و پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران لقب گرفته است. به همین مناسبت مرکز شماره یک کانون کوثر شخصیت بزرگوار این نویسنده را در کارگاه برخط عمومی برای اعضا معرفی کرد.

در کتاب «از حوالی دیروز» نوشته اسدالله شکرانه، زندگینامه کامل این نویسنده محبوب کودکان به‌طور کامل شرح داده‌شده است. کلیپ معرفی کتاب تهیه‌شده و در فضای مجازی برای اعضا پخش شد. هم‌چنین مجموعه کتاب ۸ جلدی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» در کارگاه برخط عمومی برای اعضا معرفی‌شده و از نمونه قصه‌های شیرین این کتاب‌ها برای اعضا روخوانی شد.

روز قلم در تقویم ایران، به عنوان نمادی برای تجلیل از صاحب قلمان است. در صفحات تقویم، چهاردهم تیرماه با عنوان «روز قلم» به خود جلوه‌ای دیگر بخشیده است. نام‌گذاری این روز به نام قلم، بی‌ارتباط با تاریخ کهن متمدن و فرهنگ‌ساز این سرزمین نیست. ابوریحان بیرونی در کتاب آثار الباقیه خود آورده است که چهاردهمین روز از تیرماه را ایرانیان باستان، روز تیر (عطارد) می‌نامیدند. از طرفی سیاره تیر یا همان عطارد، در فرهنگ ادب پارسی، کاتب و نویسنده ستارگان است. به همین مناسبت این روز را روز نویسندگان می‌دانستند و گرامی می‌داشتند. مرکز یک کانون کوثر نیز به مناسبت گرامیداشت این روز و آشنایی اعضا، روز قلم را در کارگاه بر خط عمومی معرفی کرد.

- مرکز شماره دو کانون کوثر

مرکز شماره دو کانون کوثر به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان و فرخنده زادروز مرحوم مهدی آذریزدی، فعالیت‌هایی را در فضای مجازی برای اعضا برگزار کرد.

معرفی شخصیت او به عنوان نخستین نویسنده کودک در ایران برای اعضا در قالب مسابقه پرسش و پاسخ اجرا شد. معروف‌ترین آثار وی که مجموعه کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است با نشان دادن تصاویر آن‌ها و همچنین پخش انیمیشن یکی از قصه‌ها با عنوان «بافنده داننده» که توسط مرکز پویانمایی صبا تولیدشده است، پخش و معرفی شد.

این مرکز فرهنگی هنری به مناسبت روز قلم نیز فعالیت‌های مختلف در فضای مجازی برگزار کرد. معرفی وقایع و ایام که در آن دلیل نام‌گذاری۱۴ تیر به‌روز قلم توضیح داده شد و هم‌چنین از ارزش قلم و نویسندگی بحث و گفتگو به میان آمد. هم‌چنین مربی ضمن تقدیر و تشکر از اعضای ادبی مکاتبه‌ای که همیشه حضور فعالی در زمینه نویسندگی دارند، از آن‌ها خواست اثری را که در مورد قلم نوشته بودند برای دوستانشان بخوانند.

- مرکز فرهنگی هنری کانون نمین

به مناسبت گرامی‌داشت روز ادبیات کودک و نوجوان، مربی ادبی مرکز نمین، ابتدا جهت آشنایی بیشتر اعضا با شخصیت استاد مهدی آذریزدی، به معرفی زندگی‌نامه‌ی و آثار او پرداخت و پس از نشان دادن سری کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، همراه با اعضا یکی از قصه‌ها را انتخاب کرده و به روخوانی آن پرداختند و در ادامه در فضای مجازی، کارگاه برخط عمومی، در مورد آن بحث و گفت‌وگو صورت گرفت.

معرفی کتاب‌های مهدی آذریزدی، تهیه‌ی کلیپ، معرفی وقایع و ایام، قصه‌گویی و شعرخوانی از برنامه‌های دیگری بود که در این روز برای اعضای کودک و نوجوان مرکز در فضای مجازی اجرا شد.

هم‌چنین به مناسبت روز قلم، مربیان کانون نمین با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی هنری و ادبی این روز را به اعضای کودک و نوجوان مرکز تبریک گفته و آن‌ها را با روز قلم آشنا کردند. ابتدا مربیان به تعریف کلی از قلم پرداختند و سپس تعریفی از پیشینه‌ی قلم و دلایل نام‌گذاری این روزبه عنوان روز قلم، برای اعضا توضیحاتی را ارائه دادند. سپس اعضا به کمک مهشید منصوری زاده، مربی ادبی مرکز، به روش کاغذ و تا نحوه‌ ساخت مدادهای کاغذی رنگی را در فضای مجازی آموزش دیدند و مربی از آن‌ها خواست تا در قسمت دوم برنامه، به وسیله مدادهای کاغذی جادویی خود شروع به نوشتن کنند و تصور کنند اگر مدادشان جادویی بود دوست داشتند برایشان چه کاری انجام دهد. قصه‌گویی ناتمام و نوشتن پایان قصه با خلاقیت خود اعضا، پخش کلیپ از بزرگداشت روز قلم، معرفی نویسندگان و مؤلفان بزرگ کودک و نوجوان کشور و معرفی وقایع و ایام از برنامه‌هایی بود که در این روز در کارگاه برخط عمومی برای اعضای کودک و نوجوان مرکز به اجرا درآمد.

- مرکز شماره یک کانون پارس‌آباد

مربی ادبی کانون پرورش فکری پارس‌آباد به عنوان پیشکسوت ادبی، به خاطر فعالیت در عرصه‌های مختلف شاعری، نویسندگی و نقد کتاب در ویژه‌برنامه «روز قلم» مورد تقدیر قرار گرفت. در این ویژه برنامه که با حضور اساتید ادبیات، شاعران و نویسندگان و صاحبان قلم برگزار شد، از شهلا شمس به عنوان پیشکسوت ادبی کانون پارس‌آباد از سوی اداره ارشاد شهرستان تجلیل به عمل آمد.

در این خصوص، داستان «آزادی تا شهریار» ازجمله داستان‌های برگزیده و به چاپ رسیده شهلا شمس در مجموعه داستان‌های کوتاه نویسندگان در کتاب «گلبرگ‌های سرخ» است که به ادبیات دفاع مقدس می‌پردازد و در ویژه‌برنامه رونمایی از کتاب و تجلیل از نویسندگان، با اهدای لوح و جوایز نقدی، تقدیر به عمل آمد.

- مرکز شماره دو کانون پارس‌آباد

ویژه‌برنامه ادبی «روز قلم» در کارگاه برخط عمومی مرکز ۲ کانون پارس‌آباد برگزار شد. در این برنامه مربی ادبی مرکز با خواندن اشعاری از شاعران معاصر، درباره قلم و رسالت آن در عرصه نوشتن به فعالیت پرداخت و از ادبیات رایج در بین مردم، به زبان مادری و بومی پیرامون قلم و حرف‌های برخاسته از آن اشاره کرد.

تعابیر زیبای شاعران و معنای دل‌انگیز شعرهای معاصر در مورد قلم از مباحثی بود که مربی ادبی مرکز از آن سخن گفت و در پایان اعضا را به مطالعه کتاب‌های شاعران با موضوع قلم و اهالی قلم فراخواند.

- مرکز شماره سه کانون مشگین‌شهر

با توجه به آنلاین بودن فعالیت‌های کانون در مرکز شماره سه کانون مشگین‌شهر، گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان نیز در فضای مجازی انجام شد. معرفی شخصیت، معرفی کتاب، روخوانی کتاب و قصه‌گویی از برنامه‌های اجرایی بود.

 در برنامه معرفی شخصیت مهدی آذریزدی، مطالب و تصاویر مرتبط با کتاب‌های کودک و نوجوان که آذریزدی نوشته است، بارگذاری شده و مربی توضیحات لازم را در خصوص زندگینامه وی و تألیفاتش ارایه کرد. سپس مجموعه کتاب‌های«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» معرفی و قسمت‌هایی از کتاب روخوانی شد. در ادامه یکی از اعضا داستانی از این کتاب را برای دوستانش قصه‌گویی کرد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون رضی

با توجه به اینکه  اهمیت دادن به  ادبیات فقط مختص به یک روز نیست و تمامی فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مختص به کتاب و کتاب‌خوانی و آشنایی اعضا با انواع ادبیات است، مرکز رضی نیز در این روز برنامه‌هایی را پیش‌بینی و اجرا کرد. در این فعالیت‌ها اعضا با شخصیت مرحوم مهدی آذریزدی خالق مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» آشنا شدند و مربیان به نقد و بررسی و معرفی آثار او پرداختند. بحث آزاد با موضوع کتاب خواندن و اهمیت  مطالعه در زندگی از دیگر  برنامه‌های این روز بود.

هم‌چنین به مناسبت بزرگداشت روز قلم و با توجه به اهمیت این موضوع، ویژه‌برنامه‌های متنوع شامل معرفی وقایع، بیان اهمیت قلم و ... در کانون پرورش فکری رضی اجرا شد. اسلام حسن‌زاده مسئول مرکز درباره قلم و جایگاه آن در اسلام برای اعضا صحبت کرد و سپس  مربی فرهنگی مرکز، برنامه‌اش را با خواندن سوره قلم توسط یکی از اعضا آغاز کرد که در ادامه مسابقه «بگرد پیدایم کن» به اجرا درآمد و اعضا بعد از معرفی شخصیت کوتاه نویسندگان کودک و نوجوان به پیدا کردن کتاب‌های او پرداختند.

مربی ادبی مرکز نیز در قالب کارگاه ادبی، در خصوص پیدایش و اهمیت قلم با اعضا به بحث و گفتگو پرداخته و از آن‌ها سؤال کرد که اگر قلم جادویی داشته باشند در مورد چه چیزهایی می‌نوشتند و به یادگار می‌گذاشتند؛ اعضا بعد از حرف‌های مربی خود به نوشتن مشغول شدند.

مربی هنری مرکز نیز ضمن صحبت از اهمیت قلم، اعضا را با جمله «عقل‌های صاحبان فضیلت در نوک قلم‌های آنان است.» به خوشنویسی دعوت کرد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون اصلاندوز

مرکز فرهنگی هنری اصلاندوز به مناسبت روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان برنامه‌های ویژه‌ای را برای اعضا در بستر فضای مجازی اجرا کرد. با توجه به اهمیت این موضوع و علت نام‌گذاری آن، تاریخچه قلم در قالب معرفی ایام به اعضا معرفی شد. در این برنامه ابتدا فیلم مستند زندگی مهدی آذر یزدی باهدف آشنایی بیشتر اعضا با شخصیت، آثار و تأثیرگذاری این چهره ماندگار بر ادبیات کودک و نوجوان نمایش داده شد. در ادامه مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» معرفی شد. در ادامه برخی از نویسندگان و اهل قلم در حوزه ادبیات کودک و نوجوان توسط مربی فرهنگی به اعضا معرفی شد. قصه‌گویی و بیان زیباترین جملات درباره قلم توسط اعضا، ازجمله برنامه‌های اجراشده به مناسبت روز قلم و روز ادبیات کودک و نوجوان بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون انگوت

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انگوت جهت ارج نهادن به خدمات نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان برنامه‌هایی را در بستر فضای مجازی اجرا نمود. ابتدا روز قلم معرفی‌شده و اعضا کودک و نوجوان با شاعران و نویسندگان نام‌آشنای خود ازجمله شکوه قاسم‌نیا، افسانه شعبانژاد، اسدالله شعبانی، کلر ژوبرت آشنا شدند و آثار این شاعران و نویسندگان معرفی شد. همچنین ۱۸ تیرماه روز ادبیات کودک و نوجوان با پخش انیمیشن از زندگانی  استاد مهدی آذریزدی به معرفی این نویسنده بزرگ حوزه کودک و نوجوان پرداخته شد و در ادامه ضمن معرفی مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» قصه کبوتر بی‌صبر برای اعضا روخوانی شد.

- مرکز فرهنگی هنری کانون خلخال

مرکز فرهنگی هنری خلخال به مناسبت روزهای قلم و ادبیات کودک و نوجوان برنامه‌هایی را در فضای مجازی و با حضور اعضا انجام داد. معرفی شخصیت فرهاد حسن‌زاده به عنوان نویسنده رمان‌های نوجوان از اهم برنامه‌ها بود که مربی ادبی مرکز آثار این نویسنده و طنزپرداز را به اعضا معرفی کرده و به خوانش قصه‌های کوتی‌کوتی و تبادل‌نظر در این خصوص پرداخت.

معرفی شخصیت مهدی آذریزدی به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان، معرفی و خوانش آثار او از برنامه‌های اجرایی این مرکز بود.

- مرکز فرهنگی هنری کانون دولت‌آباد

معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی، قصه‌گویی از مجموعه کتاب‌های قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، روخوانی کتاب، معرفی ایام، شعرخوانی به صورت مجازی و حضوری از برنامه‌های این ایام فرخنده در مرکز دولت‌آباد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =