در انجمن نویسندگان نوجوان زمان و مکان در داستان بررسی شد

دوازدهمین انجمن نویسندگان (بامداد) بوشهر روز یکشنبه ۲۴ مرداد ماه با دعوت از سینا برازجانی نویسنده، منتقد ادبی ضمن نقد سه داستان اعضا درخصوص زمان و مکان گفت و گو شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، دوازدهمین انجمن نویسندگان (بامداد) بوشهر روز یکشنبه ۲۴ مرداد ماه با دعوت از سینا برازجانی نویسنده، منتقد ادبی ضمن نقد سه داستان اعضا درخصوص زمان و مکان گفت و گو شد.

برازجانی پس از نقد سه داستان از اعضای انجمن ، درخصوص عناصر داستان اشاره کرد و گفت: به آن وحدت‌های سه‌گانه می‌گویند که شامل وحدت زمان، وحدت مکان و وحدت موضوع یا عمل هستند. از جنبه مکان؛ حوادث داستان معمولا با نگاهی مشخص در یک مکان مشخص به حرکت در می آیند و شخصیت‌ها در یک مکان خاص تعریف می‌شوند.

در ادامه افزود: مکان نوعی حاصل نگرش‌ها و نگاه‌های راوی یا قهرمان داستان در یک جای مشخص در حال بروز است. دو نوع مکان هست: واقعی و مکان داستانی که حاصل لفظ و خیال است؛ یعنی نویسنده تصمیم می‌گیرد داستان را به مکانی که تخلیل کرد به جریان بیاورد.

زمان و مکان توافق بین نویسنده و مخاطب است که نویسنده باید به روابط بین مکان و زمان انسان بپردازد. زمان مهم‌ترین عضو داستان‌ساز یک متن است. در تقسیم‌بندی زمان می‌توان به تقویمی، حسی، داستانی یا روایت اشاره کرد. داستان‌ نوعی بیان گذر زمان است نوع برخورد متن، نویسنده و مخاطب با زمان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =