حضور مهناز فتاحی در جمع نویسندگان نوجوان استان

مهناز فتاحی، نویسنده کودک ونوجوان و مدیر کل کانون استان کرمانشاه، مهمان انجمن نویسندگان نوجوان کانون خراسان جنوبی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، همزمان با بیست و ششمین روز از مهرماه ۱۴۰۰ اعضا و مربیان انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان با عنوان «دریچه» با همراهی طاهره حمیدی مدیر کل کانون خراسان جنوبی، به صورت مجازی میزبان مهناز فتاحی نویسنده حوزه کودک ونوجوان و مدیر کل کانون استان کرمانشاه بودند.

طاهره حمیدی در ابتدای  این نشست که با هدف نقد و بررسی جدید ترین داستان‌های کوتاه خلق شده توسط اعضای این انجمن به مرحله‌ی اجرا درآمد ضمن خیر مقدم به فتاحی گفت: انجمن دریچه از موفق‌ترین انجمن‌های استان خراسان جنوبی است و در آینده‌ای نزدیک شاهد موفقیت‌های بیشتر اعضای نویسنده‌ی این انجمن در سطح استانی و کشوری خواهیم بود.

وی ابراز امیدواری کرد نویسندگان نوجوان استان بهره‌وری لازم از نقدهای سازنده مهمان این انجمن را داشته باشند.

در ادامه این نشست چهار داستان کوتاه با عنوان «چراغ های روشن» نوشته «مریم خاکساری»، «پروانه های  رها» کاری از «فهیمه فرهادی»، «نبات امید» به قلم  «فاطمه فیروزی» و «بخند زندگی» اثر ادبی «راضیه اکبر زاده» مورد نقد و بررسی اعضا و مربیان حاضر و در ادامه مهمان این نشست قرار گرفت.

 فتاحی در ابتدا به نقد اثر چراغ های روشن پرداخت و با ابراز خرسندی از نوشستن داستان های قوی توسط اعضای کانون خراسان جنوبی گفت: نویسنده این داستان با اصول اولیه داستان آشنا است و از نمادهای زیادی به ویژه رنگ‌ها در کار خود استفاده کرده است.

وی افزود:  این داستان واقعیت دنیای امروز و استفاده صحیح از تکنولوژی و همچنین تفاوت دنیای امروز و دیروز و تقابل آن را به خوبی نشان داده است و لازم است نویسنده به منظور شناخت بیشتر مخاطب از شخصیت‌های داستان در چند بند این شخصیت‌ها را بیشتر معرفی کند.

نویسنده کتاب خرماهای تلخ در ادامه در نقد داستان پروانه‌های رها آن‌را داستانی شاعرانه و زیبا خواند که  در آن شاهد تصاویر زیبا، تشبیهات و توصیفاتی  هستیم که به صورت ماهرانه صحنه سازی شده است.

فتاحی به نویسنده این داستان تو.صیه‌هایی در خصوص فاصله گرفتن از شعر، و توجه بیشتر به گره‌های داستان ارایه کرد.

نبات امید سومین اثری بود که مورد نقد و بررسی اعضا و میهمان این نشست قرار گرفت.

این نویسنده کودک و نوجوان در نقد این داستان بیان داشت: این داستان نیز محتوایی شاعرانه داشت و از زبان یکدست و پیام خوب بهره‌مند بود.

وی تصریح کرد: از شاعرانگی داستان نمی توان به عنوان یک عیب یاد کرد اما این قابلیت نباید باعث شود که ساختار داستان به درستی مورد توجه قرار نگیرد.

آخرین اثری که مورد نقد این نویسنده قرار گرفت داستان کوتاه بخند زندگی بود که فتاحی آنرا حامل طنز زیبا و ظریفی دانست که لبخند را به خواننده هدیه می دهد.

وی  در پایان ضمن تبریک به اعضا و مربیان استان به منظور خلق داستان‌های قوی و زیبا،  به نویسنده‌گان نوجوان استان توصیه کرد در نوشته‌های خود یکدستی زمان  حال و گذشته و ارایه توضیحات بیشتر در خصوص اتفاقات و شخصیت‌های داستان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

گفتنی است انجمن نویسندگان نوجوان دریچه در کانون خراسان جنوبی در شهرستان بشرویه فعالیت دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =