برگزاری ویژه‌برنامه‌های حضوری در تعدادی از مراکز کانون استان

در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، علاوه بر مهرواره‌ها و ویژه‌برنامه‌های شاخص کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، تعدادی از مراکز کانون استان تهران اقدام به اجرای ویژه‌برنامه‌هایی با حضور اعضای کودک و نوجوان کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ افزون بر ویژه‌برنامه‌های کتاب‌محور مجازی در سطح استان و نیز کارگاه‌ها و فعالیت‌های عمومی، ویژه‌برنامه‌هایی با محور و موضوع کتاب و کتابخوانی در بعضی از مراکز کانون استان تهران، با حضور اعضای کودک و نوجوان برگزار شد.

در این راستا، در کتابخانه‌ی مرکز شماره ۲ کانون تهران، با مسئولیت پروانه سادات سلیانی، ویژه‌برنامه‌ای با حضور اعضای کودک و نوجوان این مرکز برگزار شد. در این برنامه، معرفی، نقد و بحث کتاب صورت گرفت که فرشته طارمی مربی ادبی مرکز، هدایت این بخش از برنامه را به عهده داشت. مریم طلوعی مربی هنری مرکز نیز با تصویرسازی کتاب به اجرای فعالیت هنری برای اعضای حاضر پرداخت. بخش دیگر برنامه به کاردستی و اوریگامی (ساخت نشانگر کتاب) با هدایت لیلا صحرانورد، مربی فرهنگی مرکز اختصاص داشت. در بخشی جذاب و مفرح، دختران نوجوان عضو مرکز به اجرای دف‌نوازی پرداخته و در پایان نیز از فرصت پیش آمده بهره گرفته و از عضو برگزیده‌ی هفته‌ی پژوهش سال پیش (فائزه سیدموسوی) و عضو برنده‌ی جایزه‌ی لبخند مادربزرگ (امیرحسین شهبازپور) تقدیر به عمل آمد. در ویژه‌برنامه‌ای دیگر، مرکز ۲ استان تهران میزبان و پذیرای اعضای پیش‌دبستانی سرای محله‌ی عباسی بود که در قالب آن معرفی کانون و فعالیت های آن، شعرخوانی، مسابقه، قصه گویی، تقدیر از اعضای فعال و... صورت گرفت.

در همین راستا، همایش "رفیق کاغذی" با حضور سیدعلی حسینی، سرپرست اداره‌کل کانون استان تهران، مهرنوش قربانعلی معاون فرهنگی این اداره کل، مرتضا خدایگان شاعر و نویسنده و ۱۵ نفر از اعضای فعال مرکز ۸ در سالن آمفی تئاتر این مرکز برگزار شد. در این ویژه‌برنامه، پخش کلیپی از کتابخوانی اعضا و مربیان مرکز پخش شد که مورد توجه حاضران کودک، نوجوان و بزرگسال قرار گرفت. شعرخوانی و داستان‌خوانی اعضا، مسابقه‌ی مرتبط با کتاب و اجرای موسیقی توسط لیلا افسری مربی مسئول فرهنگی مرکز ۸ نیز دیگر بخش‌های جذاب این ویژه‌برنامه بودند. در بخش دیگری از این همایش حضوری ، مرتضا خدایگان "شاعر، نویسنده" که به عنوان میهمان ویژه در برنامه حضور داشت، دقایقی به صحبت در خصوص پارامترهای یک "کتاب خوب" و شعرخوانی پرداخت. در پایان با حضور سیدعلی حسینی، مهرنوش قربانعلی، مرتضا خدایگان و لیلا افسری، از اعضای فعال مرکز ۸ و برندگان مسابقه‌ی کتاب‌محور برنامه، با اهدای کتاب تقدیر به عمل آمد.

مرکز دماوند نیز در ویژه‌برنامه‌ای تحت عنوان "عیالون کتابخون" یک روز زیبای پاییزی را با حضور ۱۵ نفر از اعضای کودک و نوجوان مرکز رقم زدند. این برنامه‌ی کتاب‌محور که بعد از مدت‌ها دوری اعضا، با حضور پرشور و شعف آنان همراه بود، چهار فعالیت تحت عنوان: کارگاه خوشنویسی به مربی‌گری عارفه هدایت، کارگاه سفال به مربی‌گری مرجان اکبری، کارگاه قصه‌گویی به مربی‌گری معصومه صفری و کارگاه معرفی کتاب‌های جدید کانون و خوانش یکی از آنها توسط زهره حکیمی پازوکی، مربی‌مسئول مرکز به اجرا در آمد.

مرکز ۱۸ تهران نیز، با دو ویژه‌برنامه‌ی حضوری، هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی را گرامی داشت. در برنامه‌ای با هماهنگی و حضور سالاری، رئیس امور اجتماعی شهرداری ناحیه ۶ منطقه‌ی ۱۲ تهران و انصاری کارشناس اداره آموزش شهروندی،  ۱۵ عضو این مرکز پس از معرفی کتاب محبوب خود، با اهدای جوایزی مورد تقدیر قرار گرفتند. اجرای موسیقی توسط پرنیا صابری، عضو فعال این مرکز از بخش‌های جذاب برنامه بود. این مرکز همچنین در ایام هفته، پذیرای دانش‌آموزان پایه‌ی اول، دوم و سوم مدرسه‌ی ابتدایی موتلفه‌ی اسلامی در چهار نوبت متناوب بود. در این ویژه‌برنامه، ضمن معرفی هفته‌ی کتاب و کتابخوانی و فعالیت‌های کانون، برای اعضای میهمان قصه گویی و نمایش فیلم اجرا شد.

اما "بر شانه های کتاب" عنوان ویژه‌برنامه‌ای کتاب‌محور است که با هدایت و برنامه‌ریزی فاطمه روحی‌رحیم، مسئول مرکز ۳۱ و با حضور یک میهمان ویژه برگزار شد. مطهره بوالحسنی عضو ارشد کانون، خبرنگار پانا و دانشجوی ادبیات فارسی، مهمان مرکز ۳۱ تهران بود و به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتابخوانی، در خصوص ویژگی‌های یک کتاب خوب برای اعضای کودک و نوجوان صحبت کرد. در این نشست ویژگی‌های یک کتاب خوب از منظر اعضا بررسی شده و جلسه با نقد و بررسی و پرسش و پاسخ ادامه پیدا کرد. مرکز ۳۱ تصمیم دارد با همین رویکرد، این نشست را به صورت فصلی و با موضوعات متفاوت اجرا کند.

مرکز ۴۱ تهران نیز با مسئولیت عظیمی نژادیان، همگام با دیگر مراکز این استان با برگزاری ویژه‌برنامه‌هایی حضوری به استقبال هفته‌ی کتاب و کتابخوانی رفت. این مرکز در یک روز ویژه با حضور اعضای کودک و نوجوان به برگزاری مسابقه‌ی کتاب‌محور، روخوانی گروهی کتاب، نقد ظاهری کتاب از نظر بصری و تصویرسازی و مقایسه‌ی یک اثر خوب با دیگر آثار، بحث و گفت‌وگو، معرفی کوچک ترین و بزرگترین عضو مرکز و ساخت کارت پستال دیجیتال با پیام و محتوای هفته کتاب و کتابخوانی پرداخت.  همچنین مرکز ۴۱ تهران در سه نوبت متناوب با اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی میزبان دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه اول به تعداد ۳۰ نفر در فضای کتابخانه بود.

مراکز ۲۲، ۳۳ و ۲۵ کانون استان تهران نیز، به مانند مراکز فوق، با حضور اعضای کودک و نوجوان، به اجرای فعالیت‌های کتاب‌محور پرداختند. 

گفتنی‌ست؛ پس از پشت سر گذاشتن شرایط بحرانی بیماری کرونا و عادی شدن نسبی اوضاع، ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی کتاب و کتابخوانی امسال، به همت واحد فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، متشکل از لیلا شعبانی کارشناس مسئول، زهرا عبدالحی، معصومه کرمی، آزاده جعفری و طاهره بشیر کارشناسان مراکز مختلف در واحد فرهنگی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی مراکز به صورت حضوری اجرا شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =