کد خبر: 311200
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۶
بازدید 253
ویژه برنامه‌های هفته‌ی پژوهش در مراکز فرهنگی هنری استان

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، ویژه برنامه‌های هفته پژوهش از ۲۵ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۰ در مراکز فرهنگی هنری استان برگزار شد.

بازدید دانش‌آموزان از بخش علمی مرکز فرهنگی هنری شماره یک گنبدکاووس

با هدف ارج نهادن به پژوهش و آشنایی با ظرفیت‌های علمی و پژوهشی،۴۰ نفر از دانش آموزان دوره‌ی دوم دبستان در مرکز حضور یافتند و از نزدیک با فعالیت‌های علمی آشنا شدند.

آشنایی با کاربرد سازه‌های علمی مانند صندلی فشار و کاربرد آینه‌های محدب و مقعر(خطای دید)، شناخت عوامل زمین لرزه در بافت‌های زیرین زمین، شناخت انواع سنگ‌های آذرین، دگرگون و رسوبی، آشنایی با شاهنامه، پهلوانان نامدار شاهنامه و بازنویسی‌های موفقی که از قصه‌های پهلوانی تا کنون انجام شده است از جمله برنامه هایی بود که برای این دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان انجام شد.

مهارت‌آموزی کودکان و نوجوانان علی‌آبادی در قالب ویژه‌برنامه‌های هفته‌ی پژوهش

مربیان مرکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری علی‌آباد کتول در راستای مهارت‌آموزی پژوهشی کودکان و نوجوانان اقدام به برپایی کارگاه‌های آموزشی کردند.

در این برنامه که با حضور مدیرکل کانون همراه بود، کارگاه‌های کاردستی، نقاشی و نشریه دیواری با موضوع مهارت‌ورزی علمی‌پژوهشی برای کودکان و نوجوانان و با حضور خانواده‌ها برگزار شد.

در این کارگاه‌ها بچه‌ها با آموختن روش‌های تحقیق به شکل ساده، مراحل یک پژوهش اثربخش را تجربه کرده و بر روی کاغذ پیاده کردند.

در حاشیه‌ی این ویژه برنامه، نمایشگاه کتاب‌های علمی نیز برای علاقه‌مندان برگزار شد.

مدیرکل کانون گلستان به همراه کارشناس آموزش و پژوهش و مسوولین شهرستانی از این کارگاه‌ها و نمایشگاه‌ کتاب بازدید کردند.

حضور کتابخانه‌ی سیار آق‌قلا در روستای اونق یلقی

کتابخانه سیار روستایی آق‌قلا در راستای انجام خدمت رسانی‌های خود به روستاهای این شهرستان، با حضور در روستای اونق یلقی ضمن انجام فعالیت‌ها، به معرفی پژوهش و کاربردهای آن پرداخت.

در این برنامه ابتدا با انجام بازی و سرگرمی و ایجاد نشاط در دانش‌آموزان، به معرفی هفته پژوهش و اهداف آن پرداخته شد و در ادامه معرفی کتاب « آ مثل آهو» برای آنها صورت گرفت.

نمایش انیمیشن رابط و کشاورز پایان بخش حضور کتابخانه سیار روستایی آق قلا در این روستا بود.

«آیا می‌دانید؟» ویژه برنامه‌ی مرکز مرکز فرهنگی هنری دلند در هفته پژوهش

در این برنامه‌ی فرآیندی، از ابتدای ماه آذر از بچه‌ها خواسته شد تا در هر زمینه‌ای که علاقه‌مند هستند، تحقیق و پژوهش انجام دهند تا در این هفته در اختیار سایر اعضا قرار گرفته و در مورد آن بحث و بررسی شود.

همچنین کتاب‌های چگونه پژوهش کنیم؟، تحقیق چیست و محقق کیست نیز برای اعضا معرفی شد.

«گام به گام با علم» در مرکز فرهنگی هنری کانون گمیشان

در ادامه ویژه برنامه‌های گرامی‌داشت هفته پژوهش و با هدف ترویج روحیه علم پژوهی در میان کودکان و نوجوانان، مرکز فرهنگی هنری گمیشان ضمن برپایی نمایشگاه کتاب‌های علمی پژوهشی به معرفی انواع کتاب علمی در حوزه‌های مختلف پرداخت.

اجرای بازی مسابقه «کدام کتاب ؟» توسط اعضا با هدف ایجاد نشاط علمی از دیگر فعالیت‌های این هفته بود که توسط مربی مرکز انجام شد.

همچنین آموزش فیش‌برداری و گردآوری اطلاعات بصورت کارگاهی در این هفته برای بچه‌ها شرح داده شد.

نمایشگاه کتاب‌های علمی در مرکز فرهنگی هنری شماره یک گرگان

مرکز فرهنگی هنری شماره یک گرگان، به مناسبت هفته‌ی پژو.هش، نمایشگاه کتاب‌های علمی برای بازدیدکنندگان برپا کرد.

در این هفته همچنین مربیان مرکز برای بازدید کنندگان از این نمایشگاه، کارگاه‌های مختلف مانند کاردستی، قصه‌گویی، پخش فیلم، بازی و شعرخوانی برگزار کردند.

«سعدی پژوهی» در مرکز فرهنگی هنری شهرستان کردکوی

به مناسبت هفته پژوهش، ویژه برنامه‌ای با عنوان «سعدی پژوهی» در مرکز کردکوی با حضور نوجوانان برگزار شد.

در این برنامه یک گروه از نوجوانان با استفاده از کارت‌های تفکر که از قبل تهیه شده بود، به کنجاش درباره سعدی، آثار وی، زندگی‌نامه واشعار او پرداختند.

در گروه دوم نوجوانان به کمک مربی کانون به بررسی ضرب‌المثل‌ها، معانی آنها و ریشه اصلی آن پرداخته و کلمات مشابه،معنی آنها و ریشه کلمات را بررسی کردند.

بازدید از نقاط مختلف مرکز و معرفی کتاب‌های علمی از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفت.

کارگاه تحقیق و پژوهش در مرکز شماره دو کانون گرگان

به مناسبت هفته پژوهش اعضای نوجوان علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش، با حضور در مرکز شماره دو گرگان به بحث در مورد موضوعات علمی پرداختند و با نحوه‌ی مراحل تحقیق آشنا شدند.

بحث علمی در خصوص گیاهانی که نامشان در قرآن آمده و تحقیق در این مورد نیز در این روز انجام شد.

در پایان از نمایشگاه کتاب این مرکز بازدید شد.

جشن « یلدا پژوهی» در کانون پرورش فکری مینودشت

در پنجمین روز از هفته پژوهش، مرکز فرهنگی هنری کانون مینودشت جشنی را با عنوان یلدا پژوهی با حضور خانواده‌ها، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها و مدیرکل کانون گلستان برگزار کرد.

محبوبه رجب نسب، مدیرکل کانون گلستان در این برنامه در سخنانی کوتاه به شباهت رشد انسان‌ها و گیاهان اشاره کرد و از احترام به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها گفت.

قصه گویی مادربزرگ، ترانه‌خوانی عضو ارشد کانون، حافظ‌خوانی عضو کودک با لباس محلی حاجیلری و بازی با محتوای کارگاه پژوهش در رشد گیاهان ازجمله برنامه‌های اصلی این جشن بود.

مربیان مرکز نیز با همراهی عروسک ننه سرما در کارگاه بازی، روند رشد گیاهان را به اعضا آموزش داده و برای یافتن پاسخ‌هایی برای سوالات مربوط به فلسفه یلدا درذهن کودکان کمک کردند.

برای مشاهده گزارش تصویری ویژه برنامه‌های هفته‌ی پژوهش کانون گلستان به«اینجا» مراجعه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =