به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام،ویژه برنامه بررسی ادبیات کودک پس از انقلاب اسلامی با همکاری دانشگاه فرهنگیان ایلام و حضور موثری شاعر ومنتقد ادبی حسین تولایی و حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و کارشناسان ومربیان و کارکنان کانون استان برگزار شد . در این نشست ضمن صحبت های دکتر بلوچی از دانشگاه فرهنگیان و محمد رضا رستم پور سرپرست کانون استان ، مهمان برنامه ضمن ابراز خوشحالی از ارتباط کانون استان ایلام با دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان را یکی از پایگاه های مهم ادبیات کودک ونوجوان دانسته و از این نگاه علمی کانون در اجرای این برنامه تشکر کرد و به ویژگی شاخص شعر کودک و نوجوان از دهه ۶۰ تا دهه ۹۰ پرداخت و مهمترین ویژگی هاو وضعیت ادبیات این دهه را این گونه مطرح کرد : * در دهه شصت ادبیات کودک بیشتر تحت تاثیر شرایط سیاسی و جنگ بود. و این طبیعی بود چون در طی یکی دو سال دو پدیده مهم در ایران اتفاق افتاده بود که همه جوانب را تحتتاثیر قرار داده بود: انقلاب و جنگ. و ادبیات کودک هم از این تاثیرپذیدی مستثنی نبود. * بعد از انقلاب به دنبال تحول اجتماعی و تحول سیاسی ما شاهد یک تحول فکری هم در ادبیات کودک بودیم به طوریکه واقعگرایی وارد این حوزه شد. و تعداد آثار فانتزی در برابر آثار واقعگرایانه خیلی کم بود. * در دهه ابتدایی پس از انقلاب از نظر کمیت تعداد زیادی از شاعران و نویسندگان ظهور کردند که با شور و اشتیاق فراوان مینوشتند. و امروز بسیاری از همانها قلهها و پیشکسوتان ادبیات کودک و نوجوان ایران هستند. کسانی که به نظرم باید از آنها به عنوان پایهگذاران ادبیات کودک به معنای حرفهای آن در ایران یاد کرد. * به دنبال این حرفهایشدن تیراژ کتاب در دهه ۶۰ توسط ناشران خصوصی تا ۲۰هزار جلد و در ناشران دولتی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا ۵۰هزار جلد میرسید. در حالیکه اگر با الان مقایسه کنیم نسبت جمعیت کودکان و نوجوانان آن سالهای ایران با دهه ۸۰ و ۹۰ خیلی کمتر بود. اما تیراژ کتاب کودک و نوجوان رقمهای قابلتوجهی داشت. * در سالهای آغازین پس از انقلاب نوشتههایی برای بچهها چاپ میشد که بیشتر جنبه سیاسی مذهبی داشت. و تحت شرایط سیاسی اجتماعی و نیز تحت شرایطی بود که جنگ در زندگی و جامعه ایران ایجاد کرده بود. * در دهه شصت جریانهایی جدی پاگرفتند که در حرفهایشدن ادبیات کودک و به رسمیتشناختن آن تاثیرگذار بودند. و در این میان نشریات کودک و نوجوان هم تاثیر چشمگیری داشتند مثل کیهان بچهها و مجلات رشد و سروش نوجوان و کودکان * بیشتر مسائل و دغدغههای بزرگسالان بود که در ادبیات کودک و نوجوان حضور داشت. مثل جنگ، دوری از روستا و شهرنشینی، فقر و.... در دهه شصت به دلیل شور و انرژی فراوان ناشی از شرایط سیاسی ک اجتماعی سالهای آغازین بیشتر تولید ادبیات کودک رواج داشت و نقد و نظریه در این حوزه کمرنگ بود. اما در دهه هفتاد رویکرد انتقادی و مجلات تخصصی نقد ادبیات کودک راه افتاد. و نشریات بیشتر و جدیتر شدند. جوایز ادبی و جشنوارهها رونق گرفت. طنز و فانتزی در ادبیات کودک رواج یافت. و در دهههای هشتاد و نود این روند رشد چشمگیری داشت. برپایه برنامه ریزی انجام گرفته 16 برنامه فرهنگی، ادبی، هنری و پژوهشی از 12 تا 22 بهمن در قالب جشن ملی 1400 از طرف کمیته کودک ونوجوان به اجرا در خواهدآمد و ادارات و سازمان ها و نهاد هایی مانند سازمان امور اجتماعی و ورزشی و فرهنگی شهرداری،معاونت اجتماعی نیروی انتظامی،آموزش و پرورش، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و کمیته امداد در آنها مشارکت خواهد داشت. در دهه مبارک فجر امسال از طرف کانون ایلام برنامه های متنوعی پیش بینی شده است مانند: جشن 43 ( جشن ملی 1400 ) در تمام مراکز کانون ایلام- نمایشگاه مجازی نقاشی دهه فجر- نشست بررسی ادبیات کودک پس از انقلاب (نشست تخصصی مشترک با بخش کودک دانشگاه فرهنگیان)-نشست تخصصی عکاسی با موضوع بررسی عکسهای دوران پیروزی انقلاب اسلامی-جشنواره استانی متلهای زمستانی-نشست پژوهشی هنر انقلاب و نمایشنامهنویسی کودک(ویژهبرنامه انجمن نمایش)-معرفی برگزیدههای مسابقه فرهنگی سردار مهربان (با موضوع سردار سلیمانی)-برپایی ایستگاه نقاشی روز خوب پیروزی در خیابان های شهر-شعر انقلاب-داستان انقلاب با حضور نویسندگان وشاعران کشور- 104 کارگاه مجازی عمومی-قصه نویسی – مسابقه سردار مهربان-تصویر سازی کتاب های انقلاب –غبار روبی مزار شهدای خانواده های کانون-هنر انقلاب( نمایشنامه های انقلاب)-جشن انقلاب در روستا توسط کتابخانه های سیارروستایی-پژوهش های انقلاب.
کد خبر: 312388
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
- چاپ
کانون ایلام در راستای گرامیداشت دهه مبارک فجر، با همکاری دانشگاه فرهنگیان نشست بررسی ادبیات کودک پس ار انقلاب را با حضور حسین تولایی شاعر و منتقد و همراهی مربیان و دانشجویان برگزار کرد