کد خبر: 313983
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
نشست ادبی رستاخیز کلمات

اولین نشست سیر مطالعاتی آفرینش های ادبی با محوریت کتاب «رستاخیز کلمات» اثر دکتر محمدرضا شفیخی کدکنی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی «رستاخیز کلمات» عنوان اولین نشست سیر مطالعاتی بود که مرکز آفرینش‌های ادبی روز یک شنبه ۲۸ فروردین  با حضور مربیان ادبی و رابطان ادبی کانون پرورش فکری استان برگزار کرد.

این نشست با حضور ۱۶ نفر شرکت کننده حضوری و مجازی، با ارائه دو مبحث توسط دو تن از مربیان برگزار شد.

شجاعی مقدم کارشناس ادبی کانون استان ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه به لزوم برگزاری این جلسه با هدف ارتقاء ‌سطح دانش مربیان و رابطان ادبی، ایجاد انگیزه، پویایی و فضای دانش پژوهی در بین مربیان و بروز بودن مربی وضرورت اطلاع از جریان‌های ادبی روز و روش‌های نوین در راستای کشف توانایی های اعضا اشاره کرد.

در ادامه زهرا سادات انوری مربی ادبی مرکز یک مشهد، بخش اول کتاب رستاخیز کلمات را ارائه داد. وی به مباحثی چون خاستگاه طبیعی فرمالیسم در نخستین سال های قرن بیستم اشاره کرد و این که نگاه قوم روس نگاهی حسی، مادی، تجربی و علم گراست و به تجرید و مفاهیم فلسفی از نوع امر مطلق، اصالت تصور، ماهیت و ... دلبستگی ندارد. هم چنینی مولفه های فرم گرایان و جریان و ریشه های فرمالیسم روسی، از دیگر مباحثی بود که انوری به آن پرداخت.

سپس الهام فلاح مربی ادبی مرکز قوچان مباحث را ادامه داد و به موضوعاتی چون نقش کم رنگ تصویرها و تاکید بر ارزش ذاتی کلمات و فعال کردن تمام عناصر زبانی و ساخت اشاره کرد. آشنایی زدایی یکی دیگر از مولفه هایی بود که فلاح از منظر صورتگرایان از آن سخن گفت و این که صورتگرایان اعتقاد دارند: کار هنرمند آشنایی زدایی است و زدودن غبار عادت.

 هم چنین آن ها اعتقاد دارند کلمه در شعر ارزش ذاتی و جمال شناسیک دارد و به هیچ روی وظیفه ی انتقال معنی به مخاطب را ندارد. کلمات شعر ارجاع به هیچ چیزی ندارد جز به خودش و به جانب جمال شناسیکش.

در ادامه فلاح به رستاخیز نگاه های مرده در عرفان ایرانی اشاره کرد و این که چیزی در عرصه ی اندیشه ی بشری در حوزه ی شناخت انسان وجود ندارد که مولانا از کنار ان بی اعتنا عبور کرده باشد.

 در پایان به سوالات مربیان پاسخ داده شد. این جلسه ۹۰ دقیقه به طول انجامید که مقرر شده بقیه مطالب طی سه نشست توسط دیگر مربیان ارائه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =