کد خبر: 314222
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
بازدید 214
کارگاه رویت هلال ماه شوال در مرکز علوم نجوم کانون زنجان

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و اهمیت مساله استهلال، همچون سالهای گذشته برنامه‌های ویژه رویت هلال ماه شوال با حضور بیست نفر از اعضا در مرکز علوم و نجوم زنجان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان زنجان؛ به گزارش طلعت آقاجانلو مسئول مرکز علوم و نجوم زنجان: این برنامه‌ها در بخش اول شامل برگزاری کارگاه "آشنایی با مبانی رویت هلال" بود؛ در بخش اول این کارگاه مساله گردش ماه به دور زمین، نحوه شکل گیری اهله، تفاوت ماه نجومی و ماه هلالی، و رخ گرد ماه مطرح شد. سپس پارامترهای موثر در رویت هلال همچون سن ماه، ارتفاع ماه، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه انسانی بودن مسئلة رؤیت، تاثیر شرایط جغرافیایی و جوّی، راه‌های ثابت شدن اول ماه و معیارهای مختلف کشورهای مسلمان در تایید نهایی رویت هلال و نحوه استخراج تعداد روزهای ماه قمری در تقویم برای مخاطبان شرح داده شد.

همچنین در بخش پایانی کارگاه نرم افزارهای محاسباتی رویت هلال بر روی سیستم عامل های دسکتاپی و تلفن همراه، معرفی شدند و جهت آشنایی دقیق تر اعضای مرکز، نحوه کار با نرم افزار Moon Calculator بصورت مبسوط بیان شد.

در ادامه برنامه‌ها، با هدف شناساندن شخصیت‌های تاثیرگذار ایرانی در عرصه رویت هلال، استاد محمدرضا صیاد پژوهشگر حوزه گاه‌شماری در ایران که ید طولایی در رویت هلال‌های مختلف طی بیش از ۴۰ سال در ایران دارند، معرفی شدند.

در بخش سوم برنامه برای آشنا کردن بیشتر اعضا با اصول رصدی استهلال با استفاده از ابزار اپتیکی، اعضا در رصدخانه مرکز حاضر شدند و مقدمات رویت هلال با استفاده از تلسکوپ و دوربین‌های تک چشمی و دو چشمی و مزایا و معایب احتمالی هر یک از ابزار توسط مربیان مرکز آموزش داده شد. همچنین تفاوت کارایی استقرارهای سمتی-ارتفاعی و استوایی در رویت هلال ذکر شده و نیز بر اهمیت استفاده از فیلترهای خورشیدی با توجه به نزدیکی ماه و خورشید در زمان استهلال تاکید شد. در ادامه تکنیک‌ها و ابزار عکاسی از هلال معرفی شدند و نمونه عکس‌های ثبت شده توسط رصدگران ایرانی از هلال کم فروغ و گریزپا برای آنها به نمایش درآمد.

و اما در بخش رویت هلال ماه شوال، اعضای ارشد مرکز در روز ۱۱ اردی بهشت ماه مقارن با ۲۹ رمضان، از ساعات اولیه ظهر با استفاده از دوربین دوچشمی و تلسکوپ خورشیدی و نیز تلسکوپ مستقر در رصدخانه مرکز به جستجوی هلال جذاب ماه شوال پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =