ویژه برنامه پاسداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی «از تابران تا سیستان»

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با مشارکت کانون استان سیستان و بلوچستان، ویژه برنامه‌ پاسداشت روز ملی زبان فارسی و بزرگداشت بزرگ‌ترین حماسه سرای جهان «حکیم ابوالقاسم فردوسی» را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان ‌رضوی، این برنامه با عنوان «از تابران تا سیستان» صبح شنبه۲۴ اردیبهشت در آرامگاه فردوسی و همزمان در کوه خواجه و بزرگ‌ترین موزه ملی جنوب شرق ایران و با حضور نمایندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی، میراث فرهنگی، کارشناسان، مسئولین، مربیان و اعضا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانش آموزان اجرا شد.

«از تابران تا سیستان» با هم‌اندیشی میان کانون خراسان  و سیستان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برنامه‌ریزی و با حضور نقالان و شاهنامه‌پژوهان دو استان و کشورهای فارسی زبان (آذربایجان و ترکمنستان) همراه شد.    

ابراهیم زره ساز مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی در این برنامه از پاسداشت زبان فارسی و بازیابی هویت تاریخی زبان، همچنین بازیابی هویت اسلامی برای کودکان امروز با ابزارهای جدید سخن گفت و تأکید کرد که شناخت اسطوره‌ها، حماسه‌ها و اسوه‌ها از طریق شعر و ادبیات و هنر می‌تواند مفید فایده باشد.

زره‌ساز همچنین از اجرای تئاتر «افسانه ضحاک ماردوش» در طول هفته هنر و ادبیات حماسه خبر داد.

معصومه هادی مدیرکل کانون پرورش فکری استان سیستان و بلوچستان از نقش سیستان در خلق شاهنامه و دلایل انتخاب فردوسی از رستم به عنوان قهرمان سیستانی شاهنامه سخن گفت. هادی اضافه کرد که سیستان سرزمین اساطیر و سرزمین مردمان شجاع و غیور است و مردم سیستان به استناد تاریخ، مشهور به اطاعت از ولایت هستند.

 حجه‌الاسلام باقری نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه فردوسی در یک بزنگاه، مسیر تاریخ ایران را در راه درست قرار داد افزود: قرآن و احادیث در شاهنامه و اسطوره‌هایش اثرگذار بوده، همچنین از تجسم عینی حماسه و اسطوره عاشورای حسینی یاد کرد.

اجرای زنده نقالی ابوالفضل عمارلو عضو کارگاه نمایش مرکز فرهنگی هنری شماره یک نیشابور، نقالی سحر کیخا جوان، عضو مرکز فرهنگی هنری شماره یک زابل، پخش کلیپ معرفی فردوسی، شاهنامه خوانی نرگس محمد آوا از جمهوری آذربایجان، شعرخوانی دفاع مقدس توسط علیرضا مهزداد و شاهنامه خوانی آقای ((قووات بایرام کلدی‌یف)) و آقای ((آزاد رجبوف)) زبان آموز رایزنی فرهنگی در ترکمنستان و در نهایت اثر خوانی آتنا نوری عضو مرکز توس از دیگر برنامه‌های این نشست بود.  

شایان ذکر است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان رضوی، هر شب از ۲۵ اردیبهشت تا ۳ خرداد اجرای تئاتر افسانه ضحاک ماردوش را در آرامگاه برگزار می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =