سیزدهمین سوگواره سراسری عاشورایی با نگاه ویژه به تربیت و انسان‌سازی در کربلا برگزار می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین از برگزاری سوگواره سراسری عاشورایی با نگاه ویژه به تربیت و انسان‌‎سازی در کربلا در ۱۴ شهریور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، آیین اختتامیه سیزدهمین سوگواره سراسری عاشورایی ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ در مجتمع فرهنگی و هنری کانون استان قزوین برگزار می‌شود.

سیدعلی اکبرموسوی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین با بیان این‌‎ که این آیین در دو بخش ارائه آثار برگزیده در نوبت صبح و ویژه برنامه پایانی در نوبت عصر برگزار می‌شود، از همه علاقه‌مندان به آیین‌های مذهبی برای حضور در این مراسم دعوت کرد.

موسوی آغاز روند برگزاری سوگواره با عنوان(ماه زخمی) را از انتشار فراخوان در خردادماه امسال عنوان کرد که در سه بخش فرهنگی(قصه‌گویی)، هنری (عکس و تصویرگری)و ادبی (داستانک و شعر)منتشر شد.

به گفته مدیرکل کانون این فراخوان ویژه اعضای کودک، نوجوان و ارشد و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور منتشر شد و شامل رشته‌های داستانک، شعر، عکس و تصویرگری در گستره کشوری و قصه‌گویی در بخش استانی بود، مهلت ارسال آثار تا بیستم مرداد ۱۴۰۱ تعیین شده بود که بنا بر استقبال و درخواست شرکت کنندگان تا ۲۵ مردادماه تمدید شد.

وی آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ عمیق و اهداف قیام عاشورا، ترویج فرهنگ و هنر عاشورایی و تولید و ارائه آثار در این زمینه را از جمله اهداف فراخوان سوگواره برشمرد که در پی انتشار آن بیش از ۲۰۰۰ اثر (یک‌هزار و ۴۹۶ اثر عکس، ۳۱۶ اثر شعر، ۱۵۹ داستانک و ۴۸ اثر قصه‌گویی )به دبیرخانه سوگواره ارسال شد.

موسوی افزود: بر اساس فراخوان منتشرشده، اعضای کودک و نوجوان و ارشد کانون شرکت‌کننده در این رویداد دست به خلق آثاری با موضوع‌ اصلی سوگواره زدند و مربیان نیز آثاری را ویژه کودکان و نوجوانان خلق کردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین درباره داوری آثارارسال شده به دبیرخانه گفت:با توجه به شمار بالای آثار رسیده، در ادامه پایش اولیه توسط داوران استانی، شماری از آثار به مرحله دوم داوری راه یافتند که در هر بخش دو داور انتخاب نهایی را انجام دادند.

وی از داوری آثار توسط داوران استانی و کشوری خبر داد و در بخش آثار هنری ازمامک یحیی‌پور«کارشناسی ارشد گرافیک ،تصویرسازی و ارتباط تصویری و رئیس گروه هنرهای تجسمی آفرینش‌های ادبی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»  و حمیدرضا بهرامی«کارشناس گرافیک و دبیرکانون تصویرگران استان» و در بخش قصه‌گویی از آسیه رحمتی «کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و قصه‌گوی برگزیده»، سمیرا خانزادی «عضو دبیرخانه مرکزی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، داور و برگزیده چند دوره جشنواره قصه‌گویی» و صادق کیانی مقدم «کارشناس علوم اجتماعی گرایش پژوهش گری و داور چند دوره جشنواره قصه‌گویی» نام برد.

بنا بر گفته مدیرکل کانون قزوین در بخش ادبی نیز حسین تولایی «شاعر و کارشناس ادبی مدیریت آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، مجید شفیعی «شاعر و نویسنده کودک ونوجوان و عضو انجمن نویسندگان کودک»، محمد شفیعی‌فر«کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و دبیر انجمن ادبی توتم» و فرزانه رحمانی«کارشناسارشد پژوهش هنر و نویسنده و کارشناس ادبی کانون» آثار رسیده را داوری کردند.

موسوی با تاکید بر این‌که این رویداد در پی برگزاری هشت سوگواره کشوری و چهار دوره استانی برگزار می‌شود از همکاری شورای شهر، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قزوین و سازمان زیباسازی با سوگواره امسال خبر داد.

وی ادامه داد در آیین پایانی این سوگواره محمدحسین رجبی دوانی« مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، معاون پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی» با موضوع تربیت و انسان‌سازی در کربلا سخنرانی خواهد کرد و اجرای چند ویژه برنامه و اهدای جوایز برگزیدگان را از بخش‌های دیگر این مراسم برشمرد.

وی هم‌چنین از برپایی نمایشگاه از آثار برگزیده بخش عکاسی و تصویرگری سوگواره در مجتمع فرهنگی و هنری کانون خبر داد.

مدیرکل کانون استان قزوین فراهم‌سازی زمینه آشنایی و انس بیشتر با فعالیت‌های مذهبی، تلاش برای ارائه آثار فاخر و ماندگارعاشورایی در حوزه کودک و نوجوان، ترویج فرهنگ و هنر عاشورایی و فراهم‌سازی امکان ابراز ارادت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفای ایشان در یک آیین سراسری را از جمله اهداف برگزاری این سوگواره دانست.

یادآور می‌شود آیین اختتامیه سیزدهمین سوگواره سراسری عاشورایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین دوشنبه ۱۴ شهریور ساعت ۱۶ در مجتمع فرهنگی و هنری کانون استان قزوین واقع در شهرک کوثر برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =