خبر - نشست "باید ها و نبایدها در نقالی و شاهنامه‌خوانی" در کانون استان تهران

شصت و پنجمین نشست انجمن قصه‌گویی کانون استان تهران، به "باید ها و نبایدها در نقالی و شاهنامه خوانی" پرداخته که در قالب نشست حضوری در مرکز شماره‌ی ۳۰ کانون استان تهران به اجرا در آمد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران؛ این نشست با حضور فهیمه باروتچی بازیگر، نقال و مدرس نقالی و حدود ۴۰ نفر از قصه‌گویان و اعضای انجمن قصه‌گویی استان، در مرکز شماره ۳۰ برگزار شد.

فهیمه باروتچی در این جلسه‌ی آموزشی به پیشینه‌ی نقالی و شاهنامه‌خوانی در ایران اشاره کرد و افزود؛ آنچه در نقالی و قصه‌گویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نقالان باید توجه بیشتری به آن داشته باشند، پرهیز از حرکات اغراق‌آمیز و زیاده‌روی در استفاده‌ی زبان بدن است. آنچه نقال باید مدنظر قرار دهد تصویرسازی ذهنی مخاطب است و اگر بخواهد مخاطب را با خود همراه کند، ابتدا بایستی خود او با نقل خود ارتباط برقرار کند.

باروتچی اضافه کرد؛ نقال باید بر حسب محتوا و موضوع نقل خود، نوع بیان و اجرا را ارائه دهد. بیان نقال در اجرای نقل "بیژن و منیژه" که حکایتی عاشقانه دارد، با نقل "نبرد رستم و سهراب" که محتوایی حماسی دارد کاملا متفاوت است و چگونگی انتقال احساس و عواطف حاکم بر قصه در نقالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در ادامه‌ی این کارگاه؛ قصه‌گویان به نقالی و قصه‌گویی پرداخته و اجرای آنان توسط دیگر قصه‌گویان و مدرس دوره مورد ارزیابی و نقد و بررسی قرار گرفت.

گفتنی‌ست؛ این نشست در ادامه‌ی سلسله نشست‌های انجمن قصه‌گویی کانون استان تهران و در راستای بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =