نشست علمی منطقه چهار بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار شد

نشست علمی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از مدیران استان ها، مربیان، کارشناسان، داوران و قصه گویان ۶ استان بصورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی؛ نشست علمی منطقه چهار جشنواره بین المللی قصه گویی با حضور مدیران کل، داوران، مربیان و قصه گویانی از استان های یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی روز سه شنبه ۲۴ آبان از ساعت ۱۹ الی ۲۱ در محل سالن کنفرانس هتل ثامن برگزار شد.

نشست علمی منطقه چهار بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار شد

ابراهیم زره ساز مدیر کل استان با تاکید بر هویت غنی تاریخی و دینی خراسان گفت: قصه ها جان مایه و مبنای تمامی هنرها هستند و کانون پرورش این ابزار قدرتمند را مبنای تمامی فعالیت های خود قرار داده است و بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی شاهد این مدعاست.

وی گفت: از دوسال پیش حرکت جدیدی را در استان با عنوان سند چشم انداز قصه گویی آغاز کردیم و در همین راستا تفاهم نامه هایی با سازمان ها و دستگاه های مختلف انجام شد و جریان قصه گویی و پرداختن به قصه ها در استان آغاز گردید. ما در سند چشم انداز قصه گویی به دنبال ترویج قصه ها در شکل های مختلفی همچون لالایی ها هستیم.

نشست علمی منطقه چهار بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار شد

در ادامه امیرالهامی استاد دانشگاه، مولف، محقق، پژوهشگر و مستندساز و تحلیلگر برنامه های صدا وسیما با ابراز خرسندی از حضور در جمع قصه گویان و کتابخوانان جوان گفت: ما گونه های متفاوت ادبیات را داریم که مبنای تمام آنها قصه است. جستار یک داستان هدفمند بر مبنای تجربه شخصی است که در جهت بهبود جریانی اتفاق می افتد.

وی در ادامه با اشاره به علم روانشناسی زبان گفت: ذهن ما بنیاد گراست اما در زمان هایی که می خواهد در مورد خود به تفکر و رفتار بپردازد ساختار گرا می شود. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و زمانی که در داستان ها با شخصیت داستان همزاد پنداری می کنند. هر داستان، جستار و روایت باید یک شاه جلمه در خود داشته باشد چرا که کودک آن را با خود تکرار می کند و به نوعی آن را متعلق به خود می داند و آن جمله کارکرد ساختارگرایی می یابد.

الهامی با اشاره به شیوه خاص کار با کودک گفت: تعادل در گفتار یکی از مشخصه های اساسی کار با کودک است. داستان های بسیاری در طول روز برای ما و کودک اتفاق می افتد که می تواند آغاز گفتمان با کودک و طرح یک جستار باشد.

نشست علمی منطقه چهار بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار شد

همچنین با توجه به سیاست در نظر گرفته شده در اجرای نشست های علمی که مدتهاست از طرف مدیریت کل آموزش و پژوهش کانون آغاز شده و آن توجه به آثار برگزیده سالهای قبل و تحلیل وبررسی این آثار در نشست های علمی ترویجی میباشد. اثر جستار برگزیده سال ۱۴۰۰ خانم بهاره قانع نیا مربی ادبی کانون پرورش فکری با عنوان "دردم از یار است و درمان نیز هم" خوانش شد و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

در پایان به سوالات شرکت کنندگان نشست توسط استاد الهامی و خانم قانع نیا پاسخ داده شد و مدیر کل استان خراسان رضوی با اهدای لوح و هدیه از دکتر الهامی و بهاره قانع نیا تقدیر کرد.

نشست علمی منطقه چهار بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار شدنشست علمی منطقه چهار بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =