نشست سیر مطالعاتی  با نگاهی به کتاب "رستاخیز کلمات"

هم زمان با هفته کتاب و کتاب خوانی نشست سیرمطالعاتی کارشناسان و مربیان ادبی با نگاهی به کتاب" رستاخیز کلمات" از استاد محمدرضا شفیعی کدکنی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، معاون فرهنگی کانون استان در این نشست مجازی که در فضای اسکای روم برگزار شد،
با بیان اینکه بنابر اعتقاد بزرگان، سرنوشت یک ملت را ادبیات آن ملت رقم می زند و بی تردید ادبیات به عنوان عنصر و پدیده ای زنده ، پویا و جریان ساز، در بالندگی و شکل دهی حال و آینده یک کشور موثر خواهد بود.
محمدرضا آخوندی افزود: با ادبیات می توان دنیا را به صلح و آشتی و گفتگو دعوت کرد.
وی یادآور شد: فعالیت ادبی در مراکز فرهنگی هنری کانون یکی از زیربنایی ترین و اصلی ترین فعالیت هاست. این فعالیت، فرایندی پیچیده و زمان بر دارد.
آخوندی ادامه داد: مسئولیت شما به عنوان مربی ادبی در مراکز کانون بسیار ارزشمند است. اصلاح امور و پیشرفت فرهنگی یک ملت از همین مراکز به ظاهر کوچک شروع می شود.
وی تصریح کرد نسل کودک و نوجوان امروز نسلی هوشمند و پیشتاز است و ما به عنوان متولیان امر تربیت باید با مطالعه هدفمند و منابع مطالعاتی روز دنیا مطالبات امروز بچه ها را دریابیم و پاسخگو باشیم. با بچه های امروز باید به زبان امروز گفتگو کرد و به عنوان مربی ادبی در خصوص مطالعه باید نقشه راه داشته باشیم. براین اساس واحد آفرینش های ادبی در ستاد تلاش کرده تا سالانه با برنامه ریزی ویژه یک سیر مطالعاتی، برای مربیان کانون طراحی کند.
در ادامه عالیه سلطانی کارشناس ادبی کانون استان نیز در خصوص برنامه سیرمطالعاتی ستاد گفت: امسال دو کتاب"رها و ناهشیار می نویسم" و "پرنده به پرنده" از سوی ستاد به واحد آفرینش های ادبی ارسال گردیده که این واحد طبق جدول زمانبندی ارسالی در خصوص ارائه این دو کتاب به مربیان ادبی برنامه ریزی خواهد داشت.
در ادامه فاطمه قانع استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر و مربی ادبی کانون استان با نگاهی به کتاب "رستاخیز کلمات"، مهم ترین مفاهیم مکتب صورت گرایی (فرمالیسم) در روسیه معرفی کرد.
از جمله مباحث وی در خصوص سرچشمه این مکتب ادبی در نگرش عینی و تجربی روس ها در باب اندیشه بود. که به نگرش ماشینی معروف است.
قانع بیان داشت: در واقع مواجهه پیروان مکتب فرمالیست با اثر ادبی، گویی مواجهه با یک پدیده علمی است. آن ها معتقدند، همان طور که اجزای یک ماشین را می توان بررسی کرد، اجزای یک اثر ادبی را هم می‌توان دقیق بررسی کرد.
این پژوهشگر ادامه داد: فرمالیست ها در بررسی یک اثر ادبی نیازی به ارجاعات بیرونی ندارند و بر این باورند که تنها میدان تحقیق یک منتقد ادبی باید فرم، قالب و صورت باشد. در نظریه صورت گرایی به زندگی شخصی مولف و اندیشه های او کاری ندارند و فقط آنچه را که در متن نمود یافته است بررسی می کنند.
همچنین در بخشی از این نشست سرفصل هایی از کتاب رستاخیز کلمات استاد شفیعی کدکنی از جمله خاستگاه طبیعی فرمالیسم، ادبیت، فرم، رستاخیز کلمات، وجه غالب و انگیزش، حدیث حاضر و غایب، داستان و پیرنگ، مایگان، صورت تنها میدان تحقیق ادبی، پویایی تاریخ و تکامل ادبی و جادوی مجاورت توسط این نویسنده و مربی کانون مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =