به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، پیش از ظهر امروز گردهمایی مشترک موسسان پیش دبستانی در خانه معلم با حضور مدیران استانی اداره کل آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان و موسسان از سراسر استان برگزار شد.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در این گردهمایی با بیان اینکه زبان اولین و مهمترین بخشی است که ذهنیات یک کودک را برونریزی میکند و بچه ها در نوباوگی کلمات را در ذهن دارند و در زیر هفت سال بهترین زمان برای ابراز آن چیزی است که در ذهن داشته است.
معصومه ابراهیمیهژیر ادامه داد: یکی از بهترین روشها برای برونریزی قصهگویی است و اینجاست که نقش کانون پرورش فکری پررنگ میشود و ما میتوانیم به مربیان مهدکودک و پیشدبستانی کمک کنیم برای موفقیت در مرحله قصهگویی.
وی با بیان که انعطافپذیرترین وسیله بازنمایی و بیانکننده ذهنیات و حالات کودکان قصهگویی است، گفت: قصهگویی مرتبط با تخیل کودک است و ما در کانون قصهگویی را به شکل حرفهای دنبال میکنیم.
مدیرکل کانون افزود: میتوان تمام نکات آموزشی از هویت ملی، فرهنگ، هنر، مذهب، احترام به والدین، محیط زیست و ... همه و همه را در قالب قصهگویی به کودک آموزش داد و یک روش غیرمستقیم برای تربیت است.
وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری توانایی برگزاری دورههای ویژه قصهگویی برای مربیان را دارد، تصریح کرد: ارتباط خوب کودکان با کانون پرورش فکری میتواند مسیر آینده را با کشف استعدادی که در این مکان صورت میگیرد تغییر بدهد.
ابراهیمیهژیر بیان کرد: کانون مرجع است و میتواند مسایل و آموزش های تخصصی را به مربیان پیسدبستانی بدهد.
وی با بازی در میان کودکان اشاره و اظهار کرد: بازی و سرگرمی یکی دیگر از راه های برونریزی کودکان است و باید اجازه بدهیم که کودکان کودکی کنند آن هم بازی هدفمند.
مدیرکل کانون اذعان داشت: در کانون بازی به صورت هدفمند و اصولی زیر نظر مربیان مجرب به صورت خلاقانه انجام میگیرد.
وی با اشاره به بازیهای فکری که تولیدات کانون پرورش فکری است، گفت: مربیان کانون در حین بازی به برخی از اختلالات کودکان پی برده و سعی میکنند با همکاری والدین آن را برطرف کنند و اگر این اختلالات شناخته نشود در دوران ابتدایی باعث افت تحصیلی و عقبافتادگی درسی در بچهها میشود.
ابراهیمیهژیر ادامه داد: کانون در سطح استان 44 مرکز فرهنگی- هنری دارد که مدیران پیشدبستانی به همراه مربیان خود میتوانند با مراجعه به این مراکز با مربیان آنجا ارتباط بگیرند و حتی در دروهها و کلاسهایی که توسط مربیان کانون برگزار میشود شرکت کنند و کودکان را با خود با این مراکز ببرید.
وی به کتابهای منتشر شده کانون اشاره و خاطرنشان کرد: نشان مرغک در بالای کتابهای کانون یعنی اینکه هفت کارشناس این کتاب را بررسی کرده و بعد به چاپ رسیده است و کتابهای کانون از مطمئنترین کتابهای آموزشی برای کودکان و نوجوانان با توجه به رده سنی هستند.
مدیرکل کانون با اشاره به سه روش آموزشی در کانون گفت: اولین روش اکتشافی است یعنی فرصت کشف را به کودک و نوجوان داده تا خودش راه را پیدا کند. دومین راه ایجاد حساسیت یادگیری در کودک یعنی روش دلخواه آموزش او را باید پیدا کرد و از آن طریق آموزش را آغاز کرد و سومین مورد پذیرفتن تفاوت های فردی است و این مورد سوم بسیار اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه هرگز نباید بچهها را با هم مقایسه کرد، خاطرنشان کرد: این مهمترین اصل در کانون است و بچه را فقط با خودش مقایسه کرده نه با هیچ کس دیگر.
ابراهیمیهژیر خاطرنشان کرد: وقتی استعدادی را کشف کردید آن را به کانون بسپارید زیرا رشد این استعدادها در زمینههای فرهنگی- هنری و ادبی در کانون بعد از ترویج کتاب و کتابخوانی از رسالتهای مهم کانون است.