نشست بازتاب داستان های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر

نشست بازتاب داستان های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر با حضور فرهاد حسن زاده و مژگان شیخی، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نشست بازتاب داستان های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر، با حضور فرهاد حسن زاده و مژگان شیخی، در نهاد کتابخانه های عمومی به صورت آنلاین و حضوری با حضور  بیش از هشتاد نفر از نویسندگان کودک و نوجوانان، کارشناسان، مربیان و اعضا مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، و کتابداران نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد.

افزایش حضور و فعالیت موثر اعضا نوجوان و ارشد در نشست های تخصصی ادبی، افزایش آگاهی مربیان نسبت به شناخت ادبیات کهن و لزوم برپایی نشست های تخصصی، آشنایی و جذب نوجوانان نشست به ادبیات کهن و تاثیر آن در زندگی، افزایش آگاهی اعضا نسبت به نویسندگان و شاعران بنام دوران گذشته، و افزایش سرانه ی مطالعه کتاب توسط اعضا، خانواده ها و مربیان از جمله اهداف این نشست بود.

حسن زاده، باتاکید بر ظرفیت قصه های کهن گفت: استفاده از ظرفیت قصه های کهن یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید در ادبیات معاصر کودک و نوجوان لحاظ شود.

وی به سیندرلا و معادل آن در ادبیات کهن فارسی ماه پیشانی اشاره کرد و گفت: در ادبیات کشورهای دیگر از این شخصیت در قالب های متفاوت، بازآفرینی اقنباس، فیلمنامه و ... استفاده شده است؛   در حالی که ماه پیشانی همچنان محجور و کم استفاده مانده است.

این نویسنده در مورد استفاده از ظرفیت های ادبیات کهن افزود: امروزی کردن قصه ها به دو قسمت مضمون و پیام قصه و زبان روایی آن برمیگردد

.حسن زاده به شیوه نویسندگی خود اشاره کرد و گفت: در کارهایی که بازآفرینی خلاق شده به صورت پیوسته پس زمینه ی مخاطب را در متن بررسی کرده و از خود می پرسیدم آیا این نکته دغدغه ی کودک امروزی است یا خیر؟   و در نهایت به این نتیجه می رسیدم که بعضی آثار نگاه به آینده دارد و در ضمیر ناخوآگاه کودک نقش می بندد و در آینده زمینه ساز اتفاق های مهمی را فراهم می کند.


حسن زاده در پاسخ به سوال یکی از شرکت کنندگان که چگونه از آثار سعدی در آثار خود بهره برده اید؛ گفت: برخی از مضامین مطرح شده در گلستان سعدی مستقیم گویی داشت و من با روایت خود آنها را به گونه ای مناسب برای بچه ها نوشته ام. اگر ساده تر بخواهم بگویم: ایده از سعدی و روایت از من بوده است. البته در خیلی از قسمت ها سعی شده روایت سعدی حفظ شود.

وی در پایان افزود: قصه ها نمی میرند بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شوند؛ از حکایت به قصه، از قصه به فیلم، از فیلم به انیمیشن و از انیمیشن به رمان.


در ادامه نشست، مژگان شیخی به ارائه آثار بازنویسی و باز آفرینی خود از گلستان و بوستان سعدی و دیگر ادبیات کهن اشاره کرد و گفت: اگر می خواهیم فرزندمان با ادبیات کهن آشنا بشوند؛ ابتدا باید خود یک الگوی کتاب خوان باشند.

در پایان نشست نیز اعضا و مربیان حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات خود در مورد کتاب هایی که از این دو نویسنده مطالعه کرده بودند پرداختند.

نشست بازتاب داستان های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر

نشست بازتاب داستان های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر

نشست بازتاب داستان های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر

نشست بازتاب داستان های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر

نشست بازتاب داستان های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =