یک شاعر کودک و نوجوان باید زیست متفاوتی را تجربه کند

شاعر کودک و نوجوان گفت: معتقدم یک شاعر کودک و نوجوان باید زیست متفاوتی را تجربه کند و نگاه حاصل از اینگونه زیستن را در آثار خود به کار بگیرم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان  و نوجوانان استان همدان، چند روز دیگر یکی از مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی کشور در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود که علاقمندان و طرفداران خاص خودش را دارد.

19 اردیبهشت آغاز به کار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است که تا 29 اردیبشهت ادامه دارد و هر فرد کتابخوانی می‌تواند هر کتابی را که دوست دارد و  دنبالش می‌گردد در این نمایشگاه بزرگ پیدا کند.

نمایشگاه بین المللی کتاب فرصتی شد که با تک تک نویسندگان و شاعران کانونی در همدان گپ و گفتی داشته باشیم و از فعالیت آنها در عرصه داستان و شعر آشنا شویم که امروز به سراغ مهدی طراوتی توانا رفتیم.

مهدی طراوتی توانا متولد 1358 در شهرستان بهار همدان که از سال 1377 فعالیت خود را در رشته شعر آغاز کرد.

او می‌گوید: سیر و سفر در دنیای ادبیات و خصوصا شعر دریچه‌های روشنی از توانائی و دانایی را به رویم باز کرد، شعر هرچه بود دنیای نوجوانی من را پر از واژه‌های شاعرانه کرد و قدم‌های من را به خیال شاعران و نویسندگان باز کرد. 

طراوتی ادامه داد: حاصل این پرسه زدن‌های شاعرانه شعرهایی شد که در مجموعه‌های باران "حریف چتر من و تو نمی‌شود" و "جغرافیای چشم‌ها" توسط انتشارات قلم تهران و سوره مهر به چاپ رسید علاوه بر این در نشریات مختلف و گزینه‌های شعر کشور اگر خوب بگردید رد پائی از من خواهید یافت.

وی گفت: در سال 1391 به عنوان مربی ادبی وارد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان شدم و این کار و حرفه اتصال من با دنیای کودکی را قوت بخشید و باعث شد تا شعرهایم لباس کودک و نوجوان را به تن کنند.

یک شاعر کودک و نوجوان باید زیست متفاوتی را تجربه کند



این شاعر کودک و نوجوان افزود: نگاه من به عنوان یک شاعر باید زیست متفاوتی را تجربه کند و نگاه حاصل از اینگونه زیستن را در آثار خود به کار بگیرم.

وی خاطرنشان کرد: قدم زدن در دنیای واقعی و کشف سوژه‌های متعدد و متنوع که به بتواند موضوعات متناسب با نیازهای کودک و نوجوان امروز را تولید کند از الزامات یک نویسنده و شاعر کودک و نوجوان است.

مربی ادبی کانون ادامه داد: بدون شک شاعر و نویسنده کودک و نوجوان باید به حساسیت‌ها و ظرافت‌های شغل خود واقف باشد.

طراوتی گفت: به نظر من یک مربی با توانمندی‌های ویژه باید بتواند آن توانمندی خود را در پیشبرد حرفه و اهداف آن به کار گیرد تا بتواند به عنوان یک فرد موثر در تربیت یک نسل نقش مفیدی داشته باشد.

یک شاعر کودک و نوجوان باید زیست متفاوتی را تجربه کند

وی با بیان اینکه مهربانی و متانت همراه با تواضع لازمه شخصیتی یک مربی ادبی است، تصریح کرد: یک مربی در کانون در مرکز و نقطه توجه اعضا و والدین آنها قرار دارد و باید قدردان این توجه باشد چرا که دیگران او را به عنوان الگوی رفتار پذیرفته‌اند پس باید مواظب و مراقب تمامی حرف‌ها و حرکات خود باشد.

نتیجه کار با بچه‌ها و برگزاری انجمن‌های مختلف راهی را برای کسب رتبه‌های مختلف در جشنواره‌های مختلف شعر استان و کشور فراهم کرد و مهدی طراوتی توانست در 16 دوره رتبه اول و تقدیری جایزه ادبی استان همدان را کسب کند، همچنین نفر برگزیده جشنواره شعر دفاع مقدس در چهار نوبت، برگزیده جشنواره گل‌واژه‌های انتظار سنندج در چهار نوبت شود. او نیز داور جشنواره شعر دفاع مقدس و  شعر کودک استان همدان بوده است. دبیری سه دوره جشنواره مشاعره و داوری دو مرحله جشنواره شعر کودک و نوجوان استان همدان نیز از تجربه‌های شاعرانه وی در حوزه ادبیات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =