کد خبر: 339167
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
بازدید 47
«خیال» و «بازی کردن» در داستان کودک را توصیه می‌کنم

نویسنده کتاب جعبه خیال گفت: من در اکثر کتاب‌هایم «خیال» و «بازی کردن» را برای بچه‌ها توصیه می‌کنم چون معتقدم خیال می‌تواند آنها را خلاق کند و رشد دهد، «خیال» و «بازی» به طور قطع زندگی را برای آنها شیرین‌تر کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل استان همدان، فرزانه رحمانی نویسنده کودک و نوجوان و نام آشنای حوزه ادبیات کشور متولد ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۳ در همدان است که اکنون مدرس داستان‌نویسی، کارشناس ادبیات کودک و نوجوان و کارشناس ارشد پژوهش هنر بوده و همچنان در کانون پرورش فکری فعالیت می‌کند و در این راستا افتخارات بسیاری را کسب کرده است که می توان به رتبه سوم سیزدهمین مسابقه سراسری مقاله‌نویسی در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تهران در سال ۸۸، رتبه دوم جشنواره ادبی-هنری باغ کودکی کانون در سال ۱۳۹۱ و کاندیدای هفدهمین جشنواره کتاب کانون سال ۱۳۹۳ اشاره کرد که البته به تازگی با مقاله «عدالت فرهنگی و ترویج کتابخوانی با استفاده از نامه‌نگاری» به سی‌ونهمین کنگره ادبیات کودکان دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) ۲۰۲۴ راه پیدا کرده است.

زندگی یعنی همین، این نامه برای شماست؟ یک چیزی زیر تختم است، لووتا کجایی؟ قورباغه‌ات را با ساندویچ عوض کن، من نبودم، مهمان‌های وقت خواب، اتاق دوست داشتنی من، مادرم زاغچه(رمان)، ما دوتا، قلب ستاره‌ای، سه جلدی مهارت‌های خردسالی و جعبه خیال از آثار فرزانه رحمانی است.

رحمانی در خصوص کار در حوزه ادبیات کودک ونوجوان گفت: باید به دنبال نگارش کتاب‌هایی با زیست‌بوم، فرهنگ و ادبیات خودمان باشیم تا شناخت درستی را برای بچه‌ها ایجاد کنیم، باید در نوشته‌ها عشق به وطن و آنچه داریم و داشته‌ایم را برای نسل جدید بیان کنیم، باید موضوع هویت را جدی و عشق به وطن را جدی‌تر بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که شما ابتدا مربی کانون بودید و بعد وارد عرصه نویسندگی شدید و این فضا چه تاثیری در نوشتن برای کودکان داشته اظهار کرد: من در همدان مربی بودم؛ بعد از رفتن به تهران به بخش مکاتبه‌ای کانون آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری رفتم. خوشبختانه در این بخش مربیان ادبی کانون از طریق نامه به کودکان و نوجوانان نوشتن شعر و داستان را آموزش می‌دهند که این فعالیت در دنیا بی‌نظیر است.مربی بودن در کانون مقدمه‌ای برای شروع نوشتنم شد، تولد فرزندانم و مادر شدنم هم به نوشتنم شدت و قوت بخشید، خوشبختانه کتاب‌های زیادی نوشته‌ام و آثاری را هم در دست چاپ دارم، البته اکثر کتاب‌های من تصویری است چون خودم به این کتاب‌ها خیلی علاقه دارم.

رحمانی به ویژگی‌های نویسنده کودک و نوجوان اشاره و خاطرنشان کرد: من معتقدم نویسنده کودک باید به این موضوع دقت و توجه داشته باشد که کودک تازه وارد دنیای ادبیات و خواندن و نوشتن شده پس باید قصه را روان، سرراست و به اندازه و فهم او و با جمله‌بندی درست و مناسب منتقل کند، از این نظر نویسنده کودک کار بسیار سختی دارد. نویسنده چون می‌خواهد مفاهیم متعالی را به کودک یاد دهد باید حواسش به محتوا و هم‌خوانی آن با بوم و فرهنگ کشورش باشد که این نکته بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: من در  اکثر کتاب‌هایم «خیال» و «بازی کردن» را برای بچه‌ها توصیه می‌کنم چون معتقدم خیال می‌تواند آنها را خلاق کند و رشد دهد، «خیال» و «بازی» به طور قطع زندگی را برای آنها شیرین‌تر کند.

 نویسنده کتاب جعبه خیال گفت: به شدت معتقدم بچه‌های ما باید با میراث‌های به جا مانده از گذشتگان و تاریخ کشورمان از طریق همین نوشته‌ها آشنا شوند و نویسنده کودک و نوجوان نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی شخصیت و هویت ملی و وطنی کودک و نوجوان داشته و مسیر را برای شناخت ایران و بزرگان ایرانی باز می‌کند؛ معتقدم آنها از پیشگامان ایجاد هویت برای کودک و نوجوان هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =