برنامه "وطن یعنی خلیج همیشه فارس" در مراکز همدان اجرا شد

به مناسبت روز 10 اردیبهشت اهمیت خلیج همیشه فارس برای اعضا در مراکز همدان بیان شد و مربیان با اعضا در خصوص نامگذاری این روز صحبت کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، دهم اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی است. روزی که به ما از خودگذشتگی‌های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتقالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ بر سواحل جنوبی کشور را یادآوری می‌کند.

روزی است که در پی رشادت‌های سپاه ایران به رهبری امیرالامرای فارس (امام قلی‌خان)  به فرمان شاه عباس صفوی در سال ۱۶۲۱ میلادی هرمز از چنگ پرتقالی‌ها آزاد شد و خایج نیلگون فارس تا ابد در اذهان ثبت شد.

اما از همان زمان دشمنان این آب و خاک کینه به دل گرفتند و تا امروز نیز برای پاک کردن نام خلیج همیشه فارس از ذهن و قلب مردم بسیار تلاش کردند تا جایی که در همین سال‌های اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در صدر آنها کشور عربستان به همراه اربابان غربی‌شان که از انقلاب اسلامی و اقتدار ایران زخم خورده‌اند سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس کردند زیرا آنها می‌خواستند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود عزت بیافرینند و این آبراه استراتژیک جهان را به نام خود درآورند هرچند اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر تنها نبودند و گهگاه از سوی برخی موسسات بزرگ غربی از جمله نشنال جئوگرافی نیز همراهی می‌شدند، اما این همراهی‌ها در نهایت به عذرخواهی این گونه موسسات و جایگزینی نام اصیل خلیج فارس به جای نام‌های جعلی دیگر پایان یافت.

حال به مناسبت این روز بزرگ در تاریخ ایران مراکز فرهنگی-هنری همدان با اعضای خود این روز را گرامی داشتند.

مرکز فرهنگی-هنری شهرستان فامنین

این مرکز به معرفی خلیج فارس برای اعضای خود پرداخت و در این زمینه کلیپی کوتاه تهیه کرده و برای اعضای خود پخش کرد.

مربی مسئول این مرکز به اعضا گفت:  خلیج فارس با وسعت 240 هزار  کیلومتر مربع، سومین خلیج بزرگ جهان است. این خلیج در مسیر انتقال نفت و گاز ایران و کشورهای عربی قرار گرفته و سرشار از معدن های نفت و گاز است به همین دلیل جزو منطقه های پر اهمیت در سطح بین‌المللی است.

جلیلی ادامه داد: خلیج فارس از طرف شمال با ایران،از غرب با کویت و عراق،از جنوب با عربستان و امارات متحده عربی و بحرین همسایه است. این خلیج از طریق تنگه هرمز به دریای عمان و آبهای آزاد راه دارد.

وی افزود: 21 نوع پرنده ،22 میلیون پرنده مهاجر و انواع پستانداران مانند دلفین، نهنگ و 34 هزار نوع آبزی، مرواریدهای کمیاب  و جنگلهای حرا که منبع تهیه دارو و رنگ های گیاهی است در این خلیج گرانبها وجود دارد.

 مربی مسئول فامنین خطاب به اعضای خود گفت: این روز برای همه ایرانیان اهمیت دارد زیرا این روز نمایانگر رشادت های مردان شجاع ایران در  اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز و دریای پارس با رشادت امام قلی خان والی فارس در زمان صفوی است.

برنامه "وطن یعنی خلیج همیشه فارس" در مراکز همدان اجرا شد

مرکز فرهنگی-  هنری شماره 5 همدان

برنامه "وطن یعنی خلیج همیشه فارس" توسط مرکز فرهنگی- هنری  شماره ۵ همدان با حضور مربیان مرکز در مدرسه فلسطین و تعداد ۲۵ نفر از اعضا برگزار شد.
در این برنامه معرفی خلیج فارس، نقاشی در مورد خلیج فارس و معرفی شهید نادر مهدوی فرمانده ناوگروه دریایی ذوالفقار که در درگیری های ناوهای نفتی فرستاده شده از امریکا به عراق شهید شده بود به اعضا معرفی شد.

برنامه "وطن یعنی خلیج همیشه فارس" در مراکز همدان اجرا شد

مرکز فرهنگی- هنری شماره 2 ملایر

مرکز شماره 2 ملایر ویژه برنامه «روز ملی خلیج فارس » را با حضور دانش آموزان دبستان شهریار پایه ششم به منظور گرامیداشت این روز و آشنایی بیشتر دانش آموزان با اهمیت خلیج فارس برای منطقه خاور میانه و نقش مهم آن در پیشرفت اقتصاد کشور و منطقه و توجه به حفظ و حراست از آن برگزار کرد.
مربیان مرکز فعالیت‌هایی چون  معرفی وقایع و ایام، معرفی ایران، برگزاری مسابقه نقاشی بزرگی از ایران با موضوع خلیج فارس را همراه اعضا انجام دادند.

برنامه "وطن یعنی خلیج همیشه فارس" در مراکز همدان اجرا شد

مرکز فرهنگی-هنری شهر دمق

همزمان با روز ملی خلیج فارس در طرح ملی کانون- مدرسه مرکز دمق در پایه سوم و با حضور ۳۷ دانش آموز فعالیتهای فرهنگی از قبیل معرفی روز ملی خلیج فارس، موقعیت جغرافیایی خلیج فارس در ایران و منطقه، انشا با موضوع خلیج همیشه فارس و جمله سازی با خلیج  فارس انجام شد.

مرکز فرهنگی-هنری شماره یک همدان

ین برنامه با هدف آشنا کردن اعضا با خلیج فارس و موجودات دریایی و معرفی روز خلیج فارس انجام شد. دراین برنامه 28 نفر از اعضای مدرسه سما حضور داشتد که مربی مرکز با آوردن یک ماهی در برنامه، با یک پرسش از اعضا درباره ماهی کارش را آغاز کرد.

کار به این صورت بود که بود که مربی خطاب به دانش آموزان گفت: ما یک مهمان داریم که می خواهد به شهرش برود و قبل از رفتن خواستم با شما آشنا کنم و بعد از اینکه ماهی را به دانش آموزان نشان داد از اعضا خواست که همه با هم به یک سفر خیالی در دل دریا بروند. آنها چشمانشان را بستند و به سواحل خلیج فارس رسیدند.

مربی در این لحظه روز خلیج فارس را برای اعضا معرفی کرد و سپس با معرفی کتاب (عجیب و عجیب‌های ته دریا ) که از روز خلیج فارس در این کتاب نام برده شده است اعضا را با این کتاب و روز خلیج فارس آشنا کرد. سپس اعضا با گل سفال با آموزش مربی هنری ماهی و دیگر موجودات دریایی را ساختند.

مرکز فرهنگی-هنری شهر سرکان

به مناسبت روز ملی خلیج فارس مربی مسئول مرکز سرکان در مدرسه معرفت حاضر شد و در برنامه طرح ملی کانون-مدرسه اقدام به فعالیت معرفی سرزمین خلیج همیشه فارس کرد و به معرفی وقایع و شجاعت دلاورمردان ایران در اخراج پرتغالی‌ها پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =