چهارمین دوره تربیت مربی با برگزاری دوره فابک و نمایش خلاق

چهارمین قرارگاه تربیت مربی 1403 با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری و کارشناسان با برگزاری دوره‌ فابک و نمایش خلاق برای مربی مسئولان مراکز و مربیان در کانون صالح آباد برگزار شد.

به  گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، چهارمین  قرارگاه تربیت مربی 1403 با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری، کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی، هنری، روابط عمومی، ارزیابی و عملکرد، مدیر مسئولان مراکز همدان، شهر مریانج، شهر قهاوند، شهر صالح آباد، شهرستان اسدآباد و مربیان هنری در مرکز فرهنگی- هنری شهر صالح آباد با برگزاری دوره‌ فابک و نمایش خلاق برگزار شد. ابتدای جلسه فاتحه‌ای نثار روح شهید آیت الله رئیسی قرائت شد.

در ابتدا این جلسه ستادی برنامه خوانش یک کتاب با عنوان "یک خط- یک تصویر" با هدف اجرای رسالت کانون در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی توسط افراد حاضر در جلسه اجرا شد.

در این برنامه افراد در مدت زمان 5 دقیقه کتابی را می‌خوانند و سپس یک جمله در خصوص آن کتاب را در برگه‌ای نوشته و اولین تصویری که از آن کتاب برداشت کرده‌اند را بر روی برگه کشیده و این برگه‌های جمع‌آوری شده برای انجام کارهای فرهنگی در مراکز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

چهارمین دوره تربیت مربی با برگزاری دوره فابک و نمایش خلاق

در ادامه حسن فاضلی‌فر، مدرس دوره‌های فابک تدریس خود را آغاز کرد، وی به توالی شکل‌گیری فلسفه برای کودکان اشاره کرد و گفت:‌ در سال 1960 میتو لیمپن، استاد فلسفه دانشگاه کلمبیا در نیویورک متوجه این مساله شد که دانشجویان او فاقد قدرت استدلال و قضاوت هستند. او

 متوجه این نکته شد که رفع این عدم توانایی دیر شده است و این مساله ریشه در آموزش های دوران کودکی آن ها دارد. 

وی افزود: فبک زمینه‌ای برای آموزش فلسفه و سوال‌های کلیدی کودکان به زبانی ساده و متناسب با سن آنها است.  یک روش و رویکرد آموزشی است که مهارت تفکر و گفت و گوی فعالانه را به کودکان آموزش می‌دهد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: لیپمن اعتقاد داشت که کودکان با عطش بالای کنجکاوی و میل به یادگیری به مدارس وارد می شوند اما سبک آموزشی غلظ و تاکید به حفظ کردن مباحث درسی به تدریج این اشتیاق را در آنها از بین خواهد بود و کتاب‌هایی در این زمینه منتشر کرد و با انتشار این کتابها به دنبال تغییر در سبک آموزش به کودکان بود. این کتاب‌ها و نظریه‌های مختلفی که بعد از آن ارائه شد را می‌توان سرآغاز فبک یا همان فلسفه برای کودکان دانست.

چهارمین دوره تربیت مربی با برگزاری دوره فابک و نمایش خلاق

وی با بیان اینکه 1990 در مدارس استرالیا فلسفه برای کودک مورد استفاده قرار گرفت، ادامه داد: در دهه 90 نیز در ایران دوره‌هایی در خصوص فبک برگزار شد که دغدغه این دوره‌ها تقویت فکرورزی و اندیشیدن در میان کودکان بود.

فاضلی‌فر با بیان اینکه تعداد زیادی از والدین تصور می‌کنند که فرزند آنها ذهنش مانند یک مموری است که باید با اطلاعات گوناگون و شرکت در کلاس‌های مختلف پر شود. خیر اینگونه نیست. فرزندمان طوطی خانه ما نیست که همه چیز را که به او می‌گوییم او برای ما تکرار کند.

وی گفت: فرزند ما انسانی آزاد با تفکرات و دیدگاه‌های خاص خودش است و ذهن او خالی نیست ما به عنوان والدین باید قدرت فکر کردن و خردورزی را به او آموزش دهیم تا خودش تصمیم بگیرد و نباید به او چیزی تحمیل کرد.

این مدرس دانشگاه اذعان داشت: ما نباید همه جواب‌ها را به او بدهیم بلکه او خودش باید به جواب برسد باید مهارت فکر کردن در او رشد و تقویت پیدا کند.

چهارمین دوره تربیت مربی با برگزاری دوره فابک و نمایش خلاق

وی با اشاره با فابک به معنی فلسفه اسلامی برای کودک تصریح کرد: اسلام کاملترین دین خدا همه جنبه‌های زندگی بشر را دیده است پس در کشور ما فبک به فابک یعنی فلسفه اسلامی مورد توجه قرار گرفت که باید مهارت خردورزی از زاویه دین اسلام مورد توجه باشد که در دوره‌های تربیت مربی کانون قرار است در خصوص آن صحبت کنیم.

فاضلی‌فر به سرفصل‌های دوره‌های فابک اشاره و خاطرنشان کرد: ما بعد در این دوره‌ها به دنبال ارتقا سطح تفکر جامعه و ابتدا از خانواده، تربیت کودک متفکر، آموزش روش درست اندیشیدن، آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش فرزندپروری و ایجاده خانواده شاد هستیم.

در ادامه محمد جواد بختیاری، مربی نمایش خلاق کانون پرورش فکری به تعریف نمایش خلاق اشاره و اظهار کرد: ذهن ما باید خلاق باشد زیرا ما باید خالق باشیم و مربی اگر خلاق نباشد نمی‌تواند مربی خوبی باشد.

وی با تأکید بر این موضوع که مربی باید خلاقیت و ایده برای حضور در کلاس خود داشته باشد به اجرای بخشی از نمایش خلاق برای مربیان کرد. او موسیقی با صدایی از طبیعت برای مربیان پخش کرد و برای آنها صحبت کرد و از آنها خواست که چشمانشان را ببندند و تمرکز داشته باشند و هر آنچه می گوید مربیان در ذهن خود تصور کنند و بعد از آنها در مورد تصوراتشان سوال کرد.

چهارمین دوره تربیت مربی با برگزاری دوره فابک و نمایش خلاق

بختیاری افزود: این تمرینات باید در زندگی ما وجود داشته باشد و ما به عنوان یک انسان نباید هرگز خودمان را فراموش کنیم و ابتدا باید خودمان را دوست داشته باشیم و خودمان را بشناسیم.

سپس مربیان و مربیان مسئول مراکز نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و در ادامه کارشناسان فرهنگی، ارزیابی و عملکرد و روابط عمومی در خصوص حوزه کاری مطالبی را بیان کرده و پاسخ سوالات همکاران را دادند.

در این جلسه بخشدار و مدیر آموزش و پرورش شهر صالح‌آباد نیز میهمان ویژه بودند که در خصوص تعامل هر چه بیشتر با کانون و اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان با مدیر کل صحبت کردند.

در ادامه مدیر کل کانون پرورش فکری استان همدان ضمن تسلیت شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان گفت: این واقعه تلخ و دردناک قلب همه ما به درد آورد اما باید از منش و رفتار رئیس جمهور درس بگیریم و تلاش‌های شبانه روزی او را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

معصومه ابراهیمی‌هژیر اضافه کرد: شهادت مزد سال‌ها عبادت، مجاهدت، خدمت خالصانه، اخلاق مداری و مردم داری ایشان بود که به آروزی قلبی خود رسیدند که امیدواریم از آزمون بزرگ انتخابات ریاست جمهوری آینده مانند گذشته موفق و سربلند بیرون بیاییم.

وی با فضای سازی مراکز با پارچه مشکی، قرآن کریم و پیام تسلیت اشاره و خاطرنشان کرد:  اکنون فرصتی است که برای کودکان و نوجوانان عضو خود در مورد اهمیت خدمت به هم نوع و خدمت به کشور صحبت کنید و یادتان باشد به جنبه‌های وحشتناک و دلهره‌آور مانند سقوط بالگرد، سوختن جنازه‌ها و... اشاره نکنید زیرا به اندازه کافی این مطالب را از اخبار رسانه ملی و بزرگترهای خود می‌شنوند.

مدیر کل کانون پرورش فکری بیان کرد: شخصیت پرکار و پرتلاش و مردمی جناب شهید آیت الله ابراهیم رئیسی حتما برای اعضا تشریح شود زیرا شهادت و مرگ بزرگان، برای کودکان و نوجوانان یک فرصت تربیتی است. از این فرصت زودگذر بعنوان عاملی برای رشد شخصیتشان بهره ببریم.

وی به ثبت نام کلاس‌های تابستانی و داشتن تابستانی کانونی اشاره و تصریح کرد: تابستان امسال باید متفاوت باشد و از ظرفیت حلقه‌های میانی و وجود مادران و پدران اعضای خود در مراکز برای بهتر برگزار کردن کلاس‌ها و کارگاه‌ها بهره بگیرید.

ابراهیمی‌هژیر به فضاسازی جذاب و شاد همراه با مفهوم برای مراکز تأکید کرد و گفت: همدان مربیان توانمند و خلاقی دارد که باید به داشته‌های خود ایمان داشته باشند و از خلاقیت خود برای کار با کودکان و نوجوانان و جذب آنها استفاده کنند.

چهارمین دوره تربیت مربی با برگزاری دوره فابک و نمایش خلاق

وی با بیان اینکه بنده و کارشناسان از ایده‌های خوب شما استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در برگزاری کلاس‌های تابستانی و اداره کردن مرکز در تابستان که اوج کار کانون است از ظرفیت کانون‌یاران نهایت استفاده را کنید آنها جزئی از بدنه کانون و دست راست شما هستند.

در پایان مدیر کل با اهدای یک لوح تقدیر از زحمات همکاران خود قدردانی کرد و عکس یادگاری گرفته شد.

همچنین پایان بخش این دوره از تربیت مربی، پذیرایی مربی مسئول کانون صالح آباد از میهمانان خود با آش دوغ محلی بود که بسیار خوشمزه و خوش عطر بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =