کد خبر: 340443
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
بازدید 49
معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مراکز فرهنگی- هنری کانون استان همدان به مناسب سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر برنامه‌های فرهنگی- هنری متنوعی را برای اعضا و والدین آنها برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، تقویم ایران یک روز فراموش نشدنی در کنار دیگر روزهای مهم خود دارد و آنهم 3 خرداد، روز آزادسازی خرمشهر است. با شروع جنگ تحمیلی و حمله عراق به ایران با وجود مقاومت مردم در جنوب شهر زیبای خرمشهر در چهارم آبان 59 سقوط کرد و دشمن حتی به منازل خرمشهر رحم نکرد.

مردم از کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان همه در کنار هم تحت ولایت امام خمینی (ره) 20 ماه مقاومت کردند. پس از بررسی‌های بسیار و انجام چند عملیات مقدماتی، در 10 اردیبهشت 1361عملیات «بیت المقدس» در منطقه غرب رود کارون و جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد اما حساسیت و اهمیت اهداف موجب شد که عملیات به مدت 25 روز به درازا کشید و در نهایت رزمندگان اسلام، در اوج اقتدار، خرمشهر را  پس از 575 روز در ساعت 11 صبح روز سوم خرداد سال 1361  آزاد کردند.

در آزادسازی خرمشهر جوانان و فرماندهان زیادی شهید شدند که یکی از آنان محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر بود که جایگاه ویژه‌ای در سازماندهی نیروها و انجام عملیات های مختلف داشت و سوم خرداد فرصت مناسبی است که کودکان و نوجوانان خود را که درکی از جنگ ندارند با این فرماندهان و وقایع آن روز آشنا کنیم.

مراکز فرهنگی- هنری کانون استان همدان به مناسب گرامیداشت این روز برنامه‌هایی را برای اعضای خود اجرا کرده‌اند که در این گزارش آمده است.

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مرکز فرهنگی- هنری شیرین سو

جمعی از اعضای کودک و نوجوان مرکز فرهنگی هنری شیرین سو به مناسبت گرامی داشت روز حماسه سوم خرداد در کتابخانه رسالت این شهر حضور یافتند. در این برنامه ضمن گرامیداشت یاد شهدای سوم خرداد و هم چنین شهدای خدمت، کتاب"روایت مادری"(سروده مشترک شاعران) که دربردارنده اشعاری با موضوع مقاومت ایثار و شهدا است و همچنین کتاب"وقتی مهتاب گم شد" که کتاب خاطرات شهید علی خوش لفظ، با تدوینگری حمید حسام  است برای اعضا معرفی شد و سپس قسمت‌هایی از این کتابها جمع‌خوانی شد.

همچنین ۲۰ نفر از اعضای  این مرکز به همراه مربی خود با حضور در گلزار شهدای گمنام این شهر ضمن آشنایی با رشادت‌های رزمندگان اسلام و ارج گذاری به مقام شهدا به ویژه شهدایی که در عملیات غرورآفرین آزاد سازی خرمشهر نقش مهمی داشتند با آرمان های شهدا میثاقی دوباره بستند. معرفی شهید حاج محمود شهبازی از فرماندهان سپاه استان همدان و عملیات بیت المقدس  و آزاد سازی خرمشهر از دیگر برنامه‌های این روز برای اعضا بود.

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مرکز فرهنگی- هنری شماره یک همدان

این برنامه با هدف گرامیداشت آزادسازی خرمشهر و تسلیت به مناسبت واقعه ناگوار شهادت آقای رئیسی و همراهان ایشان و مأنوس ساختن اعضا و والدین با وقایع مهم کشور انجام شد. دراین برنامه 40 نفر از  اعضا به هماره والدین خود حضور داشتند. 

در این روز جلسه هم‌اندیشی و همکاری والدین با مرکز در خصوص فعالیت‌ها، اردوها و برنامه‌های تابستانی برگزار شد.  یکی از مادران قصه‌ای درباره جنگ و آزاد سازی خرمشهر بیان کرد و در پایان با خرما و چای پذیرایی صورت گرفت.

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مرکز فرهنگی- هنری تویسرکان

سوم خرداد ماه به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر تعدادی از اعضای مرکز تویسرکان به پای قصه دختری که روزهای شیرین کودکی‌اش را زیر بمباران خرمشهر گذرانده است، نشستند. ریحانه نوری، مربی فرهنگی مرکز تویسرکان ابتدا توضیحاتی در مورد سال‌های اول جنگ تحمیلی ،حصر خرمشهر توسط دشمن و ایثار و پایداری مردم غیور خرمشهر به بچه‌ها ارائه داد. سپس کتاب «حلزون من گم شده» را به اعضا معرفی کرد و قصه این کتاب را که در موردی دختری ناشنوا به نام بهاره است و در روزهای بمباران خرمشهر در این شهر زندگی می‌کرده و پدر و مادرش همراه با بقیه مردم خرمشهر در حال مقاومت و ایستادگی بوده‌اند برای اعضا قصه‌گویی کرد.

در پایان اعضا احساس خود را به جنگ و مقاومت بیان کردند و برای شادی ارواح مطهر شهدای خدمت و شهدای عملیات آزادسازی خرمشهر صلوات فرستادند و همه با هم آرزو کردند که هیچگاه هیچ کدام از بچه‌های جهان صدایی جز نغمه لالایی مادر و صدای خنده و بازی و شادی را نشنوند.

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مرکز فرهنگی- هنری شماره 3 همدان

مربیان مرکز ۳ همدان به همراه ۲۰ نفر از بچه‌ها و والدینشان با حضور مسئول پایگاه بسیج مسجد محله شهرک مدرس شمع خانه‌ای را بنا کرده و در سوگ از دست دادن رئیس جمهور عزیزمان شمع روشن کردند.

همچنین به مناسبت آزاد سازی خرمشهر چند شهید بزرگوار همچون محمد جهان‌آرا وشهید همدانی برای بچه‌ها معرفی شد و  معرفی سرزمین خرمشهر توسط آقای بختیاری برای کودکان کلاس نمایش خلاق صورت گرفت.
 

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

 مرکز فرهنگی- هنری شهرستان اسداباد
کانون‌ پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان اسدآباد در روز گرامیداشت سوم خرداد روز آزادی سازی خرمشهر و همزمان با شهادت رئیس جمهور آیت الله رئیسی و هیئت همراه مراسمی در مرکز برگزار کرد. 
ابتدا در این برنامه با قرائت قرآن و فاتحه نثار روح بزرگ شهیدان خدمت یادشان را گرامی داشتند. این برنامه همچنین با هدف آشنا نمودن اعضا با وقایع آزادسازی خرمشهر و آشنایی با شخصیت شهید محمدعلی جهان‌آرا، فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری چون نقاشی و خوشنویسی برگزار شد.

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مرکز فرهنگی- هنری شهر مریانج

به مناسبت روز سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و همچنین بمناسبت شهادت رئیس جمهور و همراهان گرامی ایشان در روز پنجشنبه مرکز مریانج برای اعضاء و  مادرانشان مراسم تلاوت جزء خوانی را برگزار کرد.  در ابتدا اعضای کوچک دختر سوره‌های کوچک قرآن را تلاوت کرده و اشعاری در وصف شهدا خواندند.  همچنین شهید جهان آرا به عنوان یکی از فرمانده‌هان جنگ به اعضا معرفی گردید. 

در ادامه اعضاء با انجام کاردستی لاله یاد شهدای سوم خرداد را گرامی داشته و با نوشتن دلنوشته هایی برای شهدای سوم خرداد  و شهید جمهور و همراهانشان یاد آنان را گرامی داشتند.

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مرکز فرهنگی- هنری شماره 3 ملایر

بمناسبت فرا رسیدن سوم خرداد و شهادت رئیس جمهور محبوب برنامه هایی در مرکز ۳ ملایر  چون قصه‌گویی با موضوع آزادسازی خرمشهر و معرفی کتاب خرمشهر آزاد شد، معرفی وقایع و معرفی شخصیت شهید دکتر رئیسی صورت گرفت. 

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مرکز فرهنگی- هنری شهر سرکان

این مرکز سرکان در سالروز آزاد سازی شهر خون و قیام برنامه‌های معرفی سرزمین شهر خرمشهر، معرفی شخصیت شهید جهان آرا، فرمانده دلاور خرمشهر که در آزاد سازی خرمشهر نقش بسزایی داشت را برای اعضا اجرا کرد.

سپس اعضا نقاشی خلاق انجام دادند.

معرفی سوم خرداد و آزادساز ی خرمشهر در مراکز فرهنگی- هنری همدان

مرکز فرهنگی- هنری شماره 2 ملایر

اجرای برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت سالروز آزاد سازی خرمشهر در مرکز ۲ ملایر با عنوان  « آزادی نخل‌ها» صورت گرفت. در این روز معرفی وقایع و ایام، معرفی کتاب سقوط خرمشهر، جنگ شهرها و جنگ در خوزستان، معرفی شخصیت شهید جهان‌آرا و انجام فعالیت سفال با موضوع نخل‌های سرافراز صورت گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =