به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴، پنجمین نشست ادبی «دو پنجره» با حضور الهام مزارعی نویسنده و پژوهشگر برجسته، و نقد کتاب دم گربه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز فسا برگزار شد.
در این نشست، اعضاء و دانشآموزان شهرستان فسا فرصت یافتند؛ تا با آثار این نویسنده آشنا شوند؛ و به بحث و بررسی یکی از مهمترین آثار او بپردازند.
این برنامه بهویژه برای کودکان و نوجوانانی که به ادبیات کودک و نوجوان علاقهمند بودند؛ فرصتی مناسب برای تبادل نظر و افزایش آگاهی در زمینه داستاننویسی فراهم آورد.
نشست با معرفی آثار دیگر الهام مزارعی و رزومه حرفهای ایشان آغاز شد. در این بخش، اعضاء بهطور صمیمانهای با نویسنده صحبت کرده و به تبادل نظر درباره کتابهای مختلف ایشان پرداختند.
در ادامه، کودکان و نوجوانانی که کتاب دم گربه را مطالعه کرده بودند، به نقد و بررسی آن در حضور نویسنده پرداختند؛ و دیدگاههای خود را در مورد شخصیتها، روایت و پیامهای اجتماعی کتاب بیان کردند.
کتاب دم گربه داستانی جالب و طنزآمیز را روایت میکند؛ که در آن شخصیت اصلی، آقای گربه، پس از خسته شدن از زندگی روزمره و آشغالگردی، به دنبال شغلی متفاوت میگردد؛ تا خود را خاص نشان دهد.
گربه در تلاش است؛ شغلی مناسب پیدا کند؛ و در این مسیر قصد دارد رئیس اداره شود، اما این خواسته باعث به وجود آمدن مشکلات و دردسرهایی برای او میشود.
داستان گربه که در جستجوی شغلهای مختلف است، با لحظات خندهدار و موقعیتهای کمدی پر شده و بهطور غیرمستقیم به مسائل اجتماعی و چالشهای زندگی اشاره میکند.
نویسنده با استفاده از طنز، پیامهای آموزندهای را در قالب داستانی سرگرمکننده ارائه میدهد؛ که برای مخاطبان جذاب است.
گربه داستان بهطور مداوم قوانین اجتماعی را زیر پا میگذارد؛ و مرتکب اشتباهات زیادی میشود؛ که بهطور طبیعی موجب خنده میشود. با این حال، او همواره در تلاش است؛ تا بچهها را از چنگ جادوگران نجات دهد.
این ویژگی گربه، بهویژه در کنار رفتارهای انسانیاش که او را در موقعیتهای مختلف کمدی قرار میدهد، جذابیت ویژهای به داستان میبخشد. نویسنده با استفاده از تکنیک آدمنمایی، تصویری انسانی از گربه میسازد؛ که نه تنها باعث خلق لحظات خندهدار میشود؛ بلکه در عین حال موضوعاتی عمیقتر را نیز به مخاطب میرساند.
این بخش از نشست فرصتی بود؛ تا کودکان و نوجوانان با تفکر و تحلیل خود، فهم عمیقتری از داستان پیدا کنند؛ و نویسنده نیز با استقبال از نظرات آنان، به توضیح و گسترش ایدههای خود پرداخت.
در بخش دیگری از نشست، اعضاء به نقد شخصیتهای کتاب، و مسائلی چون انتخاب عنوان کتاب، ویژگیهای شخصیتی گربه، و پیشنهادات برای نامهای جذابتر کتاب پرداختند.
همچنین، موضوعات دیگری مانند انتخاب شغل مناسب برای گربه و تناسب داستان با گروه سنی مخاطبان نیز مورد توجه قرار گرفت.
این بحثها نشاندهنده تحلیل عمیق و آگاهانه اعضاء از داستان بود؛ که موجب شد نویسنده نیز به پرسشهای آنان پاسخ دهد؛ و درک بهتری از کتاب به حضار منتقل کند.
در ادامه، کارگاه داستاننویسی با عنوان «چرا باید بنویسم؟» برگزار شد؛ که در آن الهام مزارعی از اعضاء خواست تا دلایل خود را برای نوشتن بیان کنند. اعضا به نکات مهمی همچون تقویت حواس پنجگانه، خلق دنیای جدید، و معرفی آن به خوانندگان اشاره کردند. این بخش بهویژه برای کودکان و نوجوانان فرصتی بود؛ تا به اهمیت نوشتن و تأثیر آن بر ارتقاء مهارتهای خلاقانهشان پی ببرند.
در بخش پرسش و پاسخ، زمانی که از الهام مزارعی پرسیده شد برای نویسنده شدن چه باید کرد، ایشان تأکید کردند؛ که نویسندگان نباید به فکر چاپ سریع کتاب باشند.
برای تبدیل شدن به نویسندهای خوب، باید مثلث «خواندن، نوشتن و آموزش نویسندگی» را در نظر گرفت؛ و به هر سه ضلع آن توجه کرد.
او همچنین اشاره کرد؛ که نویسنده شدن یک فرآیند تدریجی است؛ و نیاز به تمرین و تقویت تخیل دارد. تخیل اولین گام برای ساخت داستان است، و بعد از آن، نویسنده باید داستان خود را به کاغذ بیاورد؛ و در مرحله بازنویسی آن را بهبود دهد.
در پایان، اعضاء از کتابخانه عمومی شهرستان فسا بازدید کردند؛ و در گفتوگویی پیرامون ظرفیتهای ادبی شهرستان فسا، نظرات خود را مطرح کردند.
این گفتگو فرصتی برای بررسی امکانات موجود در شهرستان و شناسایی پتانسیلهای ادبی آن بود. در این بخش، همچنین پیشنهادهایی برای برگزاری برنامههای مشترک فرهنگی و ادبی مطرح شد؛ که میتواند به تقویت و توسعه فعالیتهای فرهنگی در شهرستان فسا کمک کند.
برگزاری این برنامهها میتوانند راهی برای معرفی بیشتر ادبیات کودک و نوجوان و جذب علاقهمندان به دنیای کتاب و داستان فراهم آورند.