کد خبر: 356284
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۵
بازدید 29
«دید ادبی» کلید خلق آثار شاعرانه برای کودکان و نوجوانان

کارگاه دو روزه شعر برای مربیان تازه‌وارد بخش آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس با حضور مریم اسلامی، معاون آفرینش‌های ادبی کشور، برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در تاریخ ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴، کارگاه دو روزه‌ای با موضوع شعر، ویژه مربیان تازه‌وارد بخش آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

این کارگاه با حضور مریم اسلامی، معاون آفرینش‌های ادبی کشور و شاعر برجسته در حوزه کودک و نوجوان، برگزار گردید.

هدف اصلی این کارگاه ارتقاء سطح دانش و توانمندی‌های مربیان در زمینه شعر و پرورش استعدادهای شاعرانۀ کودکان و نوجوانان بود؛ و با استقبال بی‌نظیر مربیان همراه شد.

مریم اسلامی در ابتدای کارگاه با تأکید بر اهمیت «دید ادبی»، در خلق آثار شاعرانه، به تشریح این مفهوم پرداخت.  

به گفته او، «دید ادبی»، توانایی مشاهده و درک عمیق‌تر و متفاوت‌تر از دنیای اطراف از طریق حواس پنجگانه است. او تفاوت اصلی میان فردی که این دید را دارد و کسی که فاقد آن است را در همین نکته نهفته دانست.

این شاعر برجسته سپس تکنیک‌های اصلی برای ایجاد یک دید شاعرانه را شرح داد؛ و به دقت توجه به جزئیات، شکستن کلیشه‌ها، تصویرسازی ذهنی و ترکیب‌سازی را از مهم‌ترین ابزارهای این فرآیند برشمرد.

او با ارائه مثال‌هایی ملموس و جذاب، به مربیان کمک کرد؛ تا این مفاهیم را به‌خوبی درک کنند.

در ادامه، مریم اسلامی به ارائه تمرین‌های عملی پرداخت؛ و از مربیان خواست تا با دقت به جزئیات نادیده‌گرفته‌شده توجه کنند؛ و با یافتن کاربردهای نوین برای اشیا، دیدگاه‌های خلاقانه خود را تقویت نمایند.

او همچنین تأکید کرد که نوشتن خوب در ابتدا اهمیت ندارد، بلکه تمرین مستمر و مداوم در نوشتن است که اهمیت دارد.

یکی از تمرین‌های برجسته این کارگاه، تقویت حواس پنجگانه، فضاسازی و آماده‌سازی ذهن برای درک تجربه‌های جدید بود.

مربیان با انجام این تمرین‌ها سعی کردند؛ ارتباط عمیق‌تری با محیط اطراف خود برقرار کنند؛ و از این طریق ایده‌های جدیدی برای خلق شعر پیدا کنند.

در بخش پایانی کارگاه، مربیان با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند جدول ترکیب کلمات، جدول تضادها، جدول بی‌ربط‌ها و خلق معنا از بی‌معنایی، جملات شاعرانه‌ای آفریدند؛ و توانستند با زبانی نو و خلاقانه، احساسات و افکار خود را بیان کنند.

مریم اسلامی در پایان کارگاه، به پرسش‌های مربیان پاسخ داد؛ و آن‌ها را در زمینه‌های مختلف از جمله انتخاب موضوعات مناسب برای شعر کودک و نوجوان، استفاده از زبان صحیح و ایجاد فضایی جذاب در کارگاه‌های شعر راهنمایی کرد.

این کارگاه به‌عنوان گامی مؤثر در ارتقاء کیفیت کارگاه‌های شعر کانون و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان شناخته می‌شود. حضور مریم اسلامی، به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین شاعران کودک و نوجوان، فرصتی ارزشمند برای مربیان بود؛ تا از تجربیات و آگاهی‌های او بهره‌مند شوند؛ و با انگیزه و توان بیشتری در این عرصه فعالیت کنند.

علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، این کارگاه فرصتی برای مربیان فراهم آورد؛ تا با یکدیگر به تبادل نظر و تجربیات بپردازند. آن‌ها با یادگیری تکنیک‌های جدید، از طریق همکاری گروهی و انجام کارهای عملی، توانستند مهارت‌های خود را در ایجاد فضایی پرانرژی و خلاقانه در کلاس‌های شعر تقویت کنند.

«دید ادبی» کلید خلق آثار شاعرانه برای کودکان و نوجوانان

«دید ادبی» کلید خلق آثار شاعرانه برای کودکان و نوجوانان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha