به گزارش روابط عمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، چهارمین اردوی آموزشی باشگاه نوجوانان ادبی «قاف» در ۳۱ تیر۱۴۰۴، در جوار آرامگاه لسان الغیب حافظ شیرازی برگزار شد.
این مراسم با حضور مدیرکل کانون فارس، جمعی از استادان برجسته از جمله اسماعیل امینی، سیدوحید سمنانی، غلامرضا بکتاش، حسین دهلوی، مجتبی حاذق، هادی فردوسی، اعضاء باشگاه ادبی قاف و مربیان همراه آنها و جمعی از کارشناسان استان فارس برگزار شد. هدف از این مراسم، ارتقاء سطح دانش ادبی نوجوانان و پرورش استعدادهای جوان در حوزه شعر و ادب فارسی بود.
علی خواجهنژادیان، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در آیین آغاز به کار این اردوی ملی ادبی، ضمن قدردانی از حضور اساتید فرهیخته اظهار کرد: خوشحالیم که این اردو همزمان با شب شعر عاشورا برگزار میشود؛ رویدادی که یکی از مهمترین برنامههای ادبی کشور در این ایام است و حضور شاعران برجسته فرصت مغتنمی برای ارتباط بیشتر نوجوانان هنرمند با اساتید حوزه ادبیات فراهم میآورد.
او در ادامه به مأموریتهای کانون پرورش فکری در استان فارس اشاره کرد؛ و گفت: کانون فارس با دارا بودن ۴۲ مرکز فرهنگیهنری ثابت، ۸ مرکز سیار و ۳ مرکز پستی، یکی از گستردهترین شبکههای فرهنگی در کشور به شمار میرود. مرکز شماره یک کانون شیراز که قدیمیترین مرکز در جنوب کشور محسوب میشود، تاکنون نقش مؤثری در پرورش استعدادهای فرهنگی و ادبی ایفا کرده است.
مدیرکل کانون فارس ضمن تأکید بر اهمیت فعالیت مراکز سیار و پستی افزود: مراکز سیار از ابتدا با هدف رساندن کتاب به روستاها راهاندازی شدند؛ اما به مرور زمان فعالیتهای فرهنگی و هنری نیز به خدمات آنها افزوده شده است. همچنین، مراکز پستی با رویکرد مکاتبهای، ارتباط موثری با کودکان و نوجوانان علاقهمند در نقاط دوردست برقرار میکنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از شرکتکنندگان برای نخستین بار به شیراز سفر کردهاند، بیان کرد: شیراز همواره به عنوان یکی از قطبهای اصلی ادبیات ایران شناخته شده است. شاید یکی از دلایل اصلی این جایگاه، روحیه آرام و فرهنگدوست مردمان این سرزمین است؛ که کمتر درگیر جنگ و ستیز بودهاند و بیشتر به سوی اندیشه، هنر و ادب گرایش داشتهاند. این شهر مأمن بسیاری از ادیبان، شاعران و فرهیختگانی بوده که در پی رشد و تعالی ادبی خود بودهاند.
خواجهنژادیان در پایان، با اشاره به شخصیتهایی چون حضرت احمد ابن موسی (ع)، معروف به «امین ولایت» در تاریخ این دیار، ابراز امیدواری کرد که در این چند روز همراهی، خاطراتی شیرین، تجربههایی آموزنده و ارتباطاتی مؤثر برای آینده ادبی کشور رقم بخورد.
مجتبی حاذق، معاون آفرینشهای هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، در آیین گشایش اردوی ملی ادبی «قاف» سخنان خود را با قرائت بیتی از زندهیاد قیصر امینپور آغاز کرد؛ بیتی که با عبارت «و قاف، حرف آخر عشق است...» شور و حال جمع را با حال و هوای شعر پیوند زد.
او با اشاره به معنای عمیق این تعبیر، «قاف» را نه تنها عنوانی، بلکه مسیری عاشقانه برای رسیدن به حقیقت دانست؛ که نوجوانان را به کلمه، معنا و هویت پیوند میدهد و بستر آفرینشهای ادبی را برای آنها فراهم میکند.
در ادامه، حاذق از میزبانی کانون فارس تقدیر کرد؛ و تلاشهای مدیرکل استان و همکاران پرتلاش ایشان را شایسته تحسین دانست. او با تأکید بر نقش مؤثر این تیم در تدارک برنامههای حرفهای و دقیق، ابراز امیدواری کرد؛ که تجربه حاصل از این اردو برای نوجوانان حضوری خاطرهانگیز و تأثیرگذار رقم بزند.
همچنین از استادان فرهیختهای که با حضور خود فضای اردو را غنیتر کردهاند، صمیمانه تشکر نمود؛ استادانی که با سخاوت علمی و دلسوزی انسانی دانش و تجربه خود را بیدریغ در اختیار نسل کودک و نوجوان قرار دادهاند.
وی همچنین از دیگر استادان و مربیان برجستهای که از نقاط مختلف کشور در این اردو حضور یافتهاند، تقدیر کرد؛ و حضور آنان را عامل پویایی و عمقبخشی به فضای ادبی اردو دانست؛ فضایی که تبادل تجربه میان نسلها و شکلگیری جریانهای تازه ادبی را ممکن میسازد.
مجتبی حاذق به حضور ارزشمند سید وحید سمنانی اشاره کرد؛ و نقش فعال و الهامبخش او را در اردوهای «قاف» طی یک سال گذشته ستود. وی نگاه دقیق، اندیشه خلاق و رویکرد فرهنگی سمنانی را از جمله نقاط قوت این اردوها دانست؛ که موجب غنای محتوایی و فکری جلسات خواهد بود.
در پایان، حاذق با نگاهی به اهداف کلان اردو آن را بستری برای شناسایی استعدادهای ناب ادبی، پرورش خلاقیت هنری و تعمیق نگاه فرهنگی در نوجوانان دانست.
به گفته او، آنچه در «قاف» دنبال میشود تنها آموزش فنون شعر و داستاننویسی نیست؛ بلکه فراهم آوردن فرصتی برای فهم ژرفتر ادبیات، مواجهه با میراث فرهنگی و تلاش برای ساختن آیندهای روشن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بر پایه ارزشهای هویت ایرانی و اسلامی است.
در ادامه، استادان دوره، غلامرضا بکتاش و سید وحید سمنانی، در خصوص اهمیت این دوره و ضرورت آشنایی نوجوانان با میراث ادبی ایران نکاتی را مطرح کردند.
سید وحید سمنانی با اشاره ویژه به حافظپژوهی، بخشهایی از شخصیت و آثار لسان الغیب حافظ شیرازی را تشریح کرد؛ و راهکارهایی برای فهم عمیقتر غزلیات او ارائه داد؛ که مورد توجه نوجوانان حاضر قرار گرفت.
در پایان، حسین حسنی، که مسئولیت بخش تربیتی دوره را بر عهده داشت، نیز با حضور در جمع شرکتکنندگان، توضیحاتی درباره ساختار کلی اردو و قواعد اجرایی آن ارائه داد.
پس از پایان سخنرانیها، اعضاء باشگاه به دانشگاه ادبیات منتقل شدند. در آنجا محمد مرادی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه ادبیات شیراز، درباره اهمیت این دوره و چگونگی تأثیر آن بر رشد ادبی نوجوانان سخن گفت؛ و با ارائه مباحث علمی و کاربردی، علاقهمندی شرکتکنندگان را به موضوعات ادبی دوچندان کرد.
در بعدازظهر همان روز، در یک کارگاه ادبی، اعضاء باشگاه اشعاری را که طی چند ماه گذشته سروده بودند، در حضور استادان و سایر اعضاء قرائت کردند. این بخش از برنامه با نقد و بررسی دقیق استادان دوره همراه بود؛ که نکات اصلاحی و پیشنهادهای تخصصی خود را به نوجوانان ارائه دادند. این بازخوردها به شرکتکنندگان کمک کرد؛ تا توانمندیهای خود را در شعر و ادبیات ارتقاء دهند؛ و مسیر رشد خلاقانه خود را بهتر بشناسند.
برگزاری این اردو در کنار آرامگاه حافظ، فرصتی بینظیر برای نوجوانان فراهم کرد تا در فضایی الهامبخش و تاریخی به مطالعه و تمرین شعر و ادب بپردازند؛ و از حضور در محیطی معنوی بهرهمند شوند.
این برنامهها که با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس و همکاری اساتید برجسته ادبیات برگزار میشود، بخشی از تلاشهای مستمر برای حفظ و ارتقاء فرهنگ و ادب ایرانی در نسلهای آینده به شمار میآید.