به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، در در ۱۱ مرداد ۱۴۰۴، راضیه احمدی، کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی این ادارهکل، از اعلام اسامی برگزیدگان چهارمین دوره پویش ملی گلستانخوانی با عنوان «یکی گوی و پرورده گوی» خبر داد.
وی در تشریح این رویداد فرهنگی اظهار داشت: هدف از برگزاری این پویش، ترویج فرهنگ مطالعه و تقویت ذوق ادبی نوجوانان سراسر کشور است.
احمدی افزود: در این دوره بیش از ۳۵۰ اثر از نوجوانان سراسر ایران ارسال شد؛ که پس از داوری دقیق در دو مرحله، ۳۳ اثر به عنوان برگزیده نهایی معرفی شدند.
کارشناس مسئول آفرینشهای ادبی ادارهکل فارس، محور اصلی این پویش را حکایت «فواید خاموشی» از کتاب فاخر گلستان سعدی برشمرد؛ و تأکید کرد؛ که پرداختن به این موضوع، فرصتی ارزشمند برای انتقال آموزههای اخلاقی و فرهنگی به نسل نو است.
او در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری چنین برنامههایی در شرایطی که تهدیدات فرهنگی بر نوجوانان سایه افکنده، گفت: اینگونه فعالیتها نقش مؤثری در حفظ پیوند نسلی با ادب کلاسیک فارسی و ارتقاء سطح فرهنگی جامعه ایفا میکنند.
راضیه احمدی همچنین یادآور شد: استقبال گسترده نوجوانان از این پویش، نشاندهنده زنده بودن زبان فاخر فارسی و علاقه نسل جوان به ارتباط هرچه عمیقتر با ادبیات اصیل ایرانی است؛ و این امر نویدبخش آیندهای روشن برای فرهنگ ملی ماست.
وی اسامی برگزیدگان را به تفکیک استانهای مختلف به شرح زیر اعلام کرد:
آذربایجان شرقی: مریم صابری، زهرا فلاحیزاده، سینا میرزایی
البرز: مهسا اسفندیاری شهپر، ستیا پورسلطانیان، مهرناز ریاحی، مهسا اسفندیاری
سمنان: سارا علایی
کرمان: ریحانه غلامینیا، هستی مددی
گیلان: فاطمه حبیبی
مرکزی: فاطمه سلیم مسلمی، ساغر کریمی، مهسا رحیمیپور
اردبیل: زینب ایرانی
یزد: نیوشا فلاحزاده، سارینا رجبی
فارس: یگانه شرفی (مرکز ۴)، فاطمهزهرا اسداللهی (بوانات)، زینب گلاندوز و هستی غروی (جهرم ۲)، کوثر رحیمی و مهدیس خارستانی (خرامه)، فاطمه زارع دهقانانی (شیراز مرکز ۱)، بهار محبی (صدرا)، سورنا ستوده (مرکز مهر)، ستایش آزادی (شیراز مرکز ۴)، نازنینزهرا مسعودی و محمدجواد قانع (شیراز)
هرمزگان: امیرحسام مقبلی
چهارمحال و بختیاری: مهدیه نادری، مهشید نادری، یاسمن پیک فلک
احمدی در پایان افزود: با پایان این دوره از پویش ملی گلستانخوانی، بار دیگر روشن شد؛ که زبان فارسی و آموزههای ماندگار آن، هنوز هم در جان و دل نسل کودک و نوجوان طنینانداز است. استمرار چنین حرکتهایی نهتنها به تقویت ذوق ادبی کودکان و نوجوانان یاری میرساند؛ بلکه گامی مؤثر در جهت صیانت از میراث فرهنگی و انتقال ارزشهای اخلاقی به آیندهسازان این سرزمین بهشمار میآید.