به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری استان همدان، جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، یکی از رویدادهای شاخص فرهنگی کشور است که با هدف پاسداشت سنت کهن قصهگویی و ترویج فرهنگ شفاهی میان نسلها برگزار میشود.
این جشنواره فرصتی است برای گردهمایی قصهگویان، نویسندگان، هنرمندان و علاقهمندان به روایتگری از سراسر ایران و جهان تا با بهرهگیری از شیوههای نو و سنتی، داستانهایی پر از تجربه، اندیشه و خیال را به اشتراک بگذارند.
در طول برگزاری این رویداد، آثار برگزیده قصهگویان در بخشهای مختلف همچون قصهگویی سنتی، قصهگویی با ابزار، نقالی و روایتهای نوین به رقابت گذاشته میشود و علاوه بر داوری تخصصی، نشستهای نقد و بررسی، کارگاههای آموزشی و پژوهشی برنامههای فرهنگی جانبی نیز برگزار میگردد.
این جشنواره نه تنها به احیای میراث فرهنگی و روایتهای بومی میپردازد، بلکه پلی میان نسلهای گذشته و آینده میسازد تا ارزشهای انسانی، اخلاقی و اجتماعی از طریق هنر قصهگویی منتقل شود.
از این رو دبیرخانه جشنواره قصهگویی کانون همدان در راستای برگزاری جشنواره بینالمللی قصهگویی، دومین نشست «پاتوق قصه و نقد» خود را با حضور تعدادی از قصهگویان جشنوارههای دورههای قبل و نیز محمد صیفیکار همدانی، کنشگر فرهنگی و گردشگری و نویسنده داستانهای کوتاه به گویش همدانی، برگزار کرد.
در ابتدای جلسه، مطالب ارائه شده در جلسه قبل به طور خلاصه توسط بهزاد عسگری، مربی قصه گویی و برگزیده چندین دوره جشنواره قصه گویی در مراحل استانی بیان شد.
در ادامه صیفیکار در مورد انتخاب قصه گفت: باید از ابتدا خودمان را بشناسیم و متناسب با شخصیت و روحیه خودمان به انتخاب قصه بپردازیم البته شناخت از مخاطب هم بسیار مهم است و به ما در انتخاب قصه مناسب کمک میکند.
وی با اشاره به خلاقیت حضور در صحنه تصریح کرد: چگونگی ورود به صحنه، نحوه ورود و جملاتی که بیان می شود باید متناسب با موضوع قصه باشد، پایان بندی قصه و نحوه اتمام قصه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این مدرس قصهگویی بیان کرد: درباره حس باور پذیری که به ارتباط گیری مخاطب و انتقال مفاهیم قصه کمک می کند نیز باید مطالبی را بیاموزیم.
وی به موضوع تخیل در قصهگویی تأکید و اظهار کرد: قصه گو باید طوری به بیان جزئیات بپردازد و فضای قصه را توصیف کند که مخاطب در تخیل خود همه آنها را حس کند و بپذیرد که قصه همین هست که میشنود و نه شکل دیگری.
صیفیکار با بیان اینکه قصه گو باید مرز بین نمایش و قصهگویی را رعایت کند، خاطرنشان کرد: تعلیق در قصه که به گرهافکنی و گرهگشاییهای متمادی در طول قصه میپردازد و مخاطب را درگیر میکند از دیگر ارکان یک قصهگویی جذاب و اثر گذار است.
این نشست روزهای چهارشنبه در شیفت سوم مرکز، ساعت ۱۸ تا ۲۰، با حضور علاقهمندان به هنر قصهگویی و نقد ادبی برگزار شد و فضایی صمیمی و تعاملی را برای تبادل دیدگاهها و تجربهها فراهم کرد.