کد خبر: 359928
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۸
بازدید 32
آموزش پژوهش به کودکان با بازی و هنر

کارگاه نوآورانه «پژوهش و پرسش‌گری» در مرکز پردیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران،  کارگاه آموزشی «پژوهش و پرسش‌گری» به سرپرستی دکتر حسین اکبری نسب، عضو هیأت علمی دانشگاه و طراح «طرح جامع پژوهش برای کودکان»، میزبان کوچکترین پژوهشگران در مرکز پردیس کانون استان تهران شده است.

این کارگاه که با استقبال چشمگیر کودکان گروه سنی نوخوان و نونهال ۷ تا ۱۲ سال روبه‌رو شده، رویکردی کاملاً نوآورانه در آموزش مفاهیم پایه علمی و پژوهشی دارد. در این دوره، کودکان نه با فرمول‌های خشک و پیچیده، که از طریق دنیای شگفت‌انگیز بازی، سرگرمی و فعالیت‌های هنری با فرآیند پژوهش آشنا می‌شوند.آموزش پژوهش به کودکان با بازی و هنر

سفر از پرسش تا ارائه یافته‌ها

روند آموزشی این کارگاه به گونه‌ای طراحی شده که کودکان را گام به گام در مسیر یک پژوهشگر واقعی قرار می‌دهد. در مرحله اول، نوآموزان یاد می‌گیرند چگونه سوالات دقیق و هدفمند درباره محیط اطراف خود بپرسند. سپس، با دقت و موشکافی به مشاهده و بررسی محیط پرداخته و اطلاعات را به عنوان داده‌های خام گردآوری می‌کنند.

مرحله بعدی، که هسته اصلی پرورش تفکر انتقادی است، به دسته‌بندی اطلاعات اختصاص دارد. کودکان در این مرحله بر اساس معیارها و تشخیص شخصی خود، داده‌ها را سازماندهی می‌کنند. فرآیند تغییر، مقایسه و اصلاح این دسته‌بندی‌ها، ذهن آنان را به چالش کشیده و مهارت‌های استدلال و تحلیل را در آنان تقویت می‌کند.

در نهایت، این نوآموزان پژوهشگر یاد می‌گیرند چگونه یافته‌های خود را در قالب جداول، نمودارها و دیاگرام‌های ساده ارائه دهند و حاصل کشف خود را به شکلی ملموس و قابل درک به نمایش بگذارند.

آموزش پژوهش به کودکان با بازی و هنر

کسب مهارت‌های ضروری در قالب بازی

شرکت‌کنندگان در این کارگاه، در حین انجام فعالیت‌های جذاب و مفرح، به صورت غیرمستقیم مهم‌ترین مهارت‌های شناختی و فکری را فرا می‌گیرند. مهارت جزءنگری، مقایسه کردن، نتیجه‌گیری (استنتاج)، استدلال کردن و نگاه نقادانه از جمله دستاوردهای این دوره برای کودکان است.

دکتر حسین اکبری نسب درباره فلسفه این کارگاه گفت: «هدف ما القای مفاهیم dry نیست، بلکه می‌خواهیم ذوق کشف و لذت یادگیری را در کودکان بیدار کنیم. وقتی یک کودک در حین بازی به نتیجه‌ای می‌رسد، آن مفهوم برای همیشه در ذهنش حک می‌شود.»

با توجه به اینکه محوریت اصلی این کارگاه بر کشف، شهود و یادگیری experiential (تجربی) از طریق بازی است، فضایی بسیار شاد و جذاب برای کودکان ایجاد کرده و اشتیاق آنان برای یادگیری و کشف ناشناخته‌ها را چندین برابر می‌کند. این کارگاه گامی مؤثر در راستای پرورش نسلی پرسشگر، خلاق و دارای تفکر نقاد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha